فرجام خواهی طلاق

فرجام خواهی طلاق (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرجام خواهی طلاق

فرجام خواهی طلاق و شرایط قانونی آن

فرجام خواهی طلاق چیست؟ فرجام خواهی طلاق به چه معنی است؟ چه شرایطی برای فرجام خواهی طلاق وجود دارد؟ مهمترین نکات مربوط به فرجام خواهی طلاق چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرجام خواهی طلاق چیست؟ چرا از فرجام خواهی طلاق استفاده می شود؟ موارد استفاده از فرجام خواهی طلاق چیست؟ برای فرجام خواهی طلاق چه مسیری باید رفت؟ مهلت قانونی فرجام خواهی طلاق چیست؟ چرا از فرجام خواهی طلاق استفاده می شود؟ فرجام خواهی طلاق توسط چه کسی اقامه می شود؟ آثار فرجام خواهی طلاق چیست؟

فرجام خواهی طلاق یکی از روش های فوق العاده اعتراض به رای قطعی صادر شده توسط دادگاه حقوقی است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که آرای قطعی صادر شده توسط دادگاه های حقوقی و کیفری مصون از خطا و اشتباه نیست. از این رو قانونگذار با استفاده از مسیر فرجام خواهی امکان بررسی و انطباق رای قطعی صادر شده با موازین شرعی و قانونی توسط دیوان عالی کشور را فراهم کرده است.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم فرجام خواهی طلاق چه آثاری دارد و در چه موقعیت هایی می توانیم از آن استفاده کنیم. در واقع سوالاتی که باید به آن ها پاسخ دهیم این است که آیا بعد از تجدید نظر خواهی امکان استفاده از فرجام خواهی وجود دارد؟ آیا در صورتی که تجدید نظرخواهی انجام نشود، می توان از فرجام خواهی استفاده کرد؟ آیا با درخواست فرجام خواهی حکم صادر شده معلق خواهد شد؟ نتیجه فرجام خواهی چه تاثیری در حکم طلاق دارد؟ همچنین می خواهیم بدانیم مرجع رسیدگی کننده به درخواست فرجام خواهی چیست؟

به طور کلی فرجام خواهی راه فوق العاده ای برای اعتراض به آرای صادره محسوب می شود. از این رو انتظار می رود این مسیر نسبتا پیچیده و سخت باشد. بنابراین پیشنهاد ما این است که در این خصوص از یک وکیل حقوقی مجرب کمک بگیرید.

فرجام خواهی طلاق و مفاهیم مربوط به آن

فرجام خواهی طلاق را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با مفاهیم مربوط به آن به درستی آشنا شویم. در واقع اولین و مهمترین مفهوم در این بین فرجام خواهی است. فرجام خواهی همانطور که تعریف کردیم راه فوق العاده اعتراض به یک رای قطعی محسوب می شود.

اگر بخواهیم ساده و عملی تر این مسئله را بیان کنیم می توانیم اینگونه بیان نماییم که فرجام خواهی اعتراض به شکل و روند صدور رای است. در واقع اگر به جهات فرجام خواهی توجه شود، خواهیم دانست که در روند بررسی رای صادر شده به مواردی مانند روند اجرای آیین دادرسی، صلاحیت دادگاه صادر کننده رای، صلاحیت قاضی صادر کننده رای، نوع رای صادر شده؟ موضوعیت رای صادر شده و … از نظر موازین شرعی و قانونی توجه می شود.

توجه داشته باشید که در این جا از عنوان ” رای قطعی ” استفاده شده است. رای در دادگاه به دو نوع حکم و قرار تقسیم می شود. بنابراین در خصوص قرارهای صادر شده نیز امکان فرجام خواهی وجود دارد. همچنین قطعی بودن رای بدین معنی است که این رای در مرحله تجدید نظر خواهی قرار ندارد. در کلام ساده تر یا به علت عدم تجدیدنظرخواهی رای قطعی شده و یا این که رای توسط دادگاه تجدید نظر صادر شده باشد.

همچنین نکته بسیار مهمی که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشید این است که در خصوص تمامی آرای قطعی امکان فرجام خواهی وجود ندارد. اما هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می داند که فرجام خواهی یکی از روش های اعتراض به آرای قطعی در خصوص طلاق است. به این مسئله نیز توجه داشته باشید که فرجام خواهی تنها در خصوص بخشی از آرایی که فرجام خواه دادخواست خود را در خصوص آن ارائه داده باشد، انجام میگیرد.

همچنین فرجام خواهی دو اثر مهم در پی دارد. اول این که بر اساس فرجام خواهی دعوی از دادگاه به دیوان عالی کشور منتقل می شود. دوم اینکه در صورت اخذ تامین امکان تعلیق ( یا اجرای ) رای فراهم می شود. در دعاوی غیر مالی با اخذ تامین از محکوم علیه رای معلق شده و در دعاوی مالی با اخذ تامین از شاکی، رای اجرایی می شود.

فرجام خواهی طلاق (2)
فرجام خواهی طلاق (2)

شرایط فرجام خواهی طلاق

اما اگر بخواهیم به صورت اختصاصی به مسئله فرجام خواهی طلاق بر اساس مفاهیم گفته شده نگاه کنیم می توانیم جزئیات بیشتری را عنوان نماییم. بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی طلاق در دسته دعوی قرار می گیرد که آرای صادر شده برای آن چه به واسطه عدم تجدید نظر خواهی، چه به واسطه صدور رای توسط دادگاه تجدید نظر خواهی قطعی شده باشد، امکان فرجام خواهی برای آن وجود دارد.

در کلام ساده تر اگر محکوم علیه از مدت تجدیدنظرخواهی خود استفاده نکند، رای قطعی می شود. همچنین رای صادر شده توسط دادگاه تجدید نظرخواهی به عنوان یک رای قطعی شناخته می شود. در خصوص فرجام خواهی طلاق، هر دو حالت امکان پذیر خواهد بود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهلت زمان اقدام برای فرجام خواهی بعد از قطعی شدن رای صادر شده، بیست روز در نظر گرفته شده است. اگر فرد در خارج از کشور حضور داشته باشد، این مهلت به دو ماه افزایش پیدا می کند. همچنین باید در نظر داشته باشید با شروع درخواست فرجام خواهی اثرات آن نیز آغاز می شود. یعنی رای طلاق به دیوان عالی کشور منتقل شده و اثر تعلیقی برای رای فعال می شود.

دیوان عالی کشور نیز با بررسی رای در صورت تایید جهات فرجام خواهی بنا بر شرایط دعوی و نوع رای و چند عامل دیگر مرجع صالحی را برای بررسی مجدد دعوی و صدور رای تعیین می کند. این مرجع می تواند همان دادگاه صادر کننده رای بدوی، دادگاه صالح دیگر و یا شعبه ای از دیوان عالی کشور باشد. تمامی این موارد در کنار یکدیگر نشان می دهد که فرجام خواهی طلاق چیست و چه شرایطی دارد. همانطور که مشخص است این شرایط نشان می دهد که روند فرجام خواهی و اثبات وجوه آن کار ساده ای نیست. از این رو پیشنهاد می شود در این مسیر از یک وکیل و فردی با تجربه استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×