زنای به عنف در صلاحیت کدام دادگاه است؟

زنای به عنف در صلاحیت کدام دادگاه است؟ (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

زنای به عنف در صلاحیت کدام دادگاه است؟

زنای به عنف در صلاحیت کدام دادگاه است؟

زنای به عنف چیست؟ زنای به عنف چه مجازاتی دارد؟ دادگاه رسیدگی کننده به زنای به عنف کدام است؟ مهمترین نکات مربوط به زنای به عنف چیست؟ چه زمانی زنای به عنف اثبات می شود؟ نحوه شکایت در خصوص زنای به عنف چگونه است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص زنای به عنف چیست؟ ادله اثبات در زنای به عنف چیست؟ مجازات زنای به عنف چگونه اجرایی می شود؟ آیا دادسرا اقدام به بررسی و تحقیق مقدماتی در خصوص زنای به عنف می کند؟ جرم زنای به عنف آیا قابل گذشت است؟

زنای به عنف یکی از بدترین و پست ترین جرایمی است که ممکن است در هر جامعه ای رخ دهد. مسئله ای که وجود دارد این است که تجاوز در هر صورت به حقوق معنوی و مادی و جانی افراد جرم محسوب می شود. یکی از مهمترین رسالت های قانون حفظ حقوق افراد از تجاوز است. بنابراین کاملا مشخص است که قانون در برابر زنای به عنف و به عنوان یک تجاوز بارز و بسیار پست به تمامیت جسمی افراد ساکت نمی ماند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم زنای به عنف چه شرایطی دارد و چه موقعیت هایی قابل اثبات است. در واقع ابتدا ما باید با تعریف قانون از این مسئله آشنا شویم. بسیاری از افراد جامعه زنای به عنف را تحت عنوان تجاوز می شناسند، بنابراین ما نیز می خواهیم بدانیم تجاوز جنسی چه عواقبی دارد و روند دادرسی در چنین دعوی هایی چگونه است؟  چرا که مسئله مهمی تحت عنوان آبروی فرد مورد تجاوز وجود دارد که قانون مکلف به حفظ آن است. همین مسئله می تواند کار دادرسی و عوامل وابسته به آن مانند وکیل کیفری را سخت و سخت تر کند. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم با ما همراه بمانید.

زنای به عنف و تعاریف مربوطه

زنای به عنف را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که بدانیم قانون چه تعریفی از آن ارائه داده است. به طور کلی زنا به معنی برقراری رابطه جنسی میان افراد نامحرم ( کسانی که عقد نکاح بین ان ها جاری نشده باشد ) همراه با دخول است. حال بر اساس نوع حرمت و برقراری این رابطه زنا به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود.

در حالت کلی گفته می شود که زنا به دو دسته محصنه و غیر محصنه تقسیم می شود. زنای محصنه به زنایی گفته می شود که یکی از طرفین یا هر دو طرف متاهل باشند و این تاهل به شکلی باشد که امکان برقراری رابطه جنسی با همسر خودشان را داشته باشند. اما زنای غیر محصنه فاقد این ویژگی است.

یکی از مهمترین انواع زنا در قانون، زنای به عنف محسوب می شود. زنای به عنف بدین معنی است که مرد به عنوان زانی با اکراه زانیه اقدام به برقراری رابطه جنسی و دخول کرده باشد. به طور مثال به واسطه زور، ربودن یا تهدید و ترساندن اقدام به برقراری این رابطه جنسی کند. همچنین در مورد دخترانی که به سن قانونی نرسیده اند فریب و اغوا نیز از مصادیق اکراه در رابطه جنسی شناخته می شود. بنابراین با اثبات فریب از سمت مرد، زنای صورت گرفته تحت عنوان زنای به عنف در دادگاه کیفری یک مطرح می شود.

نکته مهمی که در خصوص زنای به عنف وجود دارد این است که این جرم تنها برای مرد ( دارای اهلیت ) قابل بررسی و اثبات است. در کلام ساده تر فردی نمی تواند بر علیه یک زن به جرم زنای به عنف شکایت کند. به جز این توجه داشته باشید که زنای به عنف از جمله جرایم غیر قابل گذشت در قانون محسوب می شود. بنابراین در صورت کشف جرم حتی بدون شکایت شاکی خصوصی این جرم قابل پیگیری و مجازات است. در واقع اگر حتی شاکی خصوصی از گناه مجرم بگذرد، دادگاه و قانون به پیگیری کیفری خودشان ادامه می دهند. این مسئله بسیار مهمی است که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان در خصوص جرایم غیر قابل گذشت مانند زنای به عنف می دانند.

مجازات زنای به عنف

اگر بخواهیم ساده و صریح بگوییم در صورت اثبات زنای به عنف، مجازات آن اعدام است. این مسئله ای است که در قانون کیفری ایران به وضوح بیان شده است. محصنه یا غیر محصنه بودن زنا نیز هیچ تاثیری در این حکم ندارد. بنابراین تنها مسئله ای که در این بین وجود دارد اثبات جرم است. اقرار مجرم، شهادت شاهدان ( بنابر قوانین مشخص شده ) و ادله اثبات دیگر می تواند در خصوص اثبات زنای به عنف مورد استفاده قرار بگیرد.

مسئله بسیار مهمی که در خصوص جرم زنای به عنف وجود دارد و بسیاری از افراد از آن بی خبر هستند این است که زنای به عنف از معدود جرایمی است که با اعلام شکایت از طرف شاکی، دعوی بدون ورود به مسیر دادسرا به دادگاه کیفری یک صالح ارجاع داده می شود. در کلام ساده تر بسیاری از بابت تحقیقات دادسرا و همچنین اثبات جرم در مسیر دادسرا به موجب از دست رفتن آبروی خود واهمه دارند، از این رو قانونگذار با قائل شدن استثنا در خصوص این جرم عملا مسیر تحقیقات را حذف کرده و دادگاه را به صورت مستقیم مسئول همه مراحل قرار داده است.

نکته دیگری که باید در خصوص زنای به عنف به آن توجه داشته باشید این است که اگر زانیه دختر باکره باشد، مجرم علاوه بر محکومیت اعدام باید ارش باکرگی دختر را پرداخت کند. این ها شرایطی است که در خصوص زنای به عنف و مجازات مربوط به آن وجود دارد.

در واقع باید اینگونه گفت که تجاوز از بدترین و پست ترین مجازات هایی است که در جامعه رخ می دهد و متاسفانه ترس از دست دادن آبرو مهمترین عامل رشد این جرم و قدرت گرفتن مجرمان در جامعه شده است. بسیاری از افراد از مراحل مربوط به بررسی این جرم آگاهی ندارند و نمی دانند که دادسرا به این جرم ورود نمی کند. بنابراین در غالب موارد کسی به جز دادگاه و عوامل مربوط به آن از مسئله آگاه نمی شوند. این آگاهی ها باید به تمامی افراد جامعه داده شود تا جلوی گسترش چنین جرایم پستی در جامعه گرفته شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×