زنای موجب حد

زنای موجب حد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

زنای موجب حد

زنای موجب حد چیست؟

زنای موجب حد کدام است؟ زنای موجب حد به چه معنی است؟ زنای موجب حد چه مجازاتی دارد؟ شرایط اثبات زنای موجب حد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص زنای موجب حد چیست؟ زنای موجب حد در قانون چگونه تعریف می شود؟ مجازات مربوط به زنای موجب حد چیست؟ نظر قانون در خصوص زنای موجب حد چیست؟ کدام نهاد در خصوص زنای موجب حد تصمیم گیری می کند؟ آیا امکان اثبات زنای موجب حد وجود دارد؟ آیا زنای موجب حد و مجازات آن اجرایی می شود؟

زنای موجب حد یکی از مهمترین چالش های قانونی در جامعه ایران محسوب می شود. بسیاری مجازات حدی زنا را تنها سنگسار می دانند اما مسئله ای که وجود دارد این است که این تنها یکی از انواع مجازات زنای موجب حد محسوب می شود. اعدام، تبعید، شلاق و … از دیگر جرایم زنای موجب حد محسوب می شود.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اولا زنای موجب حد چیست و چه شرایطی دارد و بر اساس این شرایط چه مجازات هایی برای این جرم در نظر گرفته شده است؟ باید به این موضوع توجه داشته باشید که رابطه نامشروع با مسئله زنا از دید قانون متفاوت است. چرا که رابطه نامشروع دارای مجازات تعزیری است این در حالی است که زنا به عنوان یک گناه کبیره دارای مجازات حدی است.  از این رو شناخت تعاریف قانونی از این نظر اهمیت بالایی دارد. بنابراین در ادامه با مفهوم زنا و همچنین زنای موجب حد آشنا خواهیم شد در نهایت مجازات های تعیین شده برای این دست از جرایم را خواهیم شناخت. این مفهوم بسیار مهمی است که هر وکیل کیفری به آن آگاه است. در ادامه با ما همراه باشید.

زنای موجب حد و بررسی مفاهیم

زنای موجب حد را اگر بخواهیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم باید با مفهوم زنا و تفاوت آن با رابطه نامشروع آشنا شویم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که قانونگذار برای رابطه نامشروع در غالب موارد مجازات تعزیری در نظر گرفته است این در حالی است که زنا به عنوان یک جرم و گناه کبیره شناخته می شود. از این رو دارای مجازات حدی است.

در گام اول بهتر است تفاوت میان مجازات حدی و تعزیری را نیز بشناسیم. چرا که این تفاوت می تواند عملکرد یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان در این حوزه را بیشتر به ما نشان دهد. در قانون مجازات ایران دو نوع مجازات حدی و تعزیری تعریف شده است. به طور کلی مجازات حدی به مجازاتی گفته می شود که توسط اسلام و شرع تعیین شده باشد. نکته بسیار مهم در خصوص این مجازات این است که این دسته از مجازات های غیر قابل تغییر است. یعنی به جز سقوط مجازات هیچ راهکار دیگری برای کاهش، افزایش یا … وجود ندارد.

در مقابل مجازات تعزیری توسط قانونگذار تعیین شده است. این دسته از مجازات ها معمولا به صورت بازه ای و بر اساس فاکتورهای مختلف مانند نوع جرم، افکار عمومی و … تعیین می شود. یک وکیل به خوبی می داند که می تواند بر اساس جهات موجود امکان تخفیف یا تشدید در مجازات داشته باشد.

تعریف دیگری که باید بدانیم مربوط به مفهوم زنا است. در واقع باید بدانیم که زنا چیست و چه تفاوتی با رابطه نامشروع دارد. به نوعی می توان گفت که رابطه نامشروع به هر نوع رابطه خارج از عرف و غیر شرعی میان دو نامحرم گفته می شود که زنا محسوب نشود. زنا نیز رابطه جنسی میان دو نامحرم است که با دخول همراه است. بنابراین نامحرم بودن طرفین ( حرمت از نظر رابطه جنسی – به طور مثال با وجود این که پدر و دختر محرم یکدیگر محسوب می شوند اما امکان برقراری رابطه جنسی را ندارند و به یکدیگر حرام هستند ) و همچنین دخول در رابطه جنسی دو فاکتور اصلی زنا محسوب می شود.

مجازات های مختلف زنای موجب حد

زنای موجب حد همانطور که گفته شد بر اساس نوع برقراری رابطه جنسی و حرمت میان افراد مجازات های مختلفی دارد. در کلام ساده تر مجازات زنای موجب حد شامل اعدام، تبعید، سنگسار و شلاق است که در ادامه به صورت مجمل در خصوص هر کدام از این موارد صحبت خواهیم کرد.

مجازات اعدام برای زنای موجب حد زمانی صادر می شود که زنا با محارم نسبی صورت بگیرد. در این صورت هر دو نفر به اعدام محکوم می شوند. همچنین اگر زنا با زن پدر صورت بگیرد و یا اگر مرد غیر مسلمان با زن مسلمان زنا کند و همچنین در صورتی که زنای به عنف و بدون رضایت طرف دیگر صورت بگیرد، زانی اعدام می شود.

مجازات شلاق زمانی اعمال می شود که مرد و زن هر دو متاهل بوده ( زنای محصنه ) و امکان رجم یا اعدام وجود نداشته باشد در این صورت طرفین به صد ضربه شلاق محکوم می شوند. در صورتی که زانی نابالغ بوده و زانیه بالغ باشد، زانیه محکوم به صد ضربه شلاق خواهد بود، همچنین اگر زنا محصنه نباشد و یا در صورتی که مرد دارای همسر دائمی بوده و قبل از دخول اقدام به زنا کرده باشد به صد ضربه شلاق حدی محکوم خواهد شد.

مجازات سنگسار یا رجم تنها در خصوص زنای محصنه پیش بینی شده است. در صورتی که زانی و زانیه محصن و محصنه باشند، ( یعنی دارای همسر دائم که امکان برقراری رابطه جنسی را دارد ) به سنگسار محکوم می شود. در خصوص تبعید نیز زمانی این مجازات اعمال می شود که مرد دارای همسر دائم بوده و قبل از دخول اقدام به زنا کند. در این صورت مرد به صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و همچنین تبعید به مدت یک سال قمری محکوم خواهد شد.

توجه داشته باشید که شرایط اثبات زنا در هر کدام از این حالت ها متفاوت است. مسلما در خصوص صدور حکم رجم سخت گیری های بسیاری وجود دارد. از این رو قانون این اجازه را داده است که در صورت عدم امکان اجرایی شدن رجم حکم اعدام و در صورت عدم اجرایی شدن حکم اعدام، شلاق به عنوان مجازات حدی اجرایی شود. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×