ربا و نزول چیست؟

ربا و نزول چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ربا و نزول چیست؟

ربا و نزول چیست؟

ربا و نزول به چه معنی است؟ ربا و نزول را چگونه تعریف کنیم؟ تعریف ربا و نزول چیست؟ آثار ربا و نزول چیست؟ چرا ربا و نزول به عنوان جرم تلقی شده است؟ مهمترین نکات مربوط به ربا و نزول چیست؟ آیا ربا و نزول جرم است؟ مجازات ربا و نزول چیست؟ چه کسانی در جریان ربا و نزول مجرم شناخته می شوند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ربا و نزول چیست؟ آیا ربا و نزول گناه است؟ چرا ربا و نزول حرام است؟ آیا سود بانکی ربا و نزول محسوب می شود؟

ربا و نزول از جمله مهمترین جرایم و گناهان در حوزه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود. اگر بخواهیم ساده این مسئله را تعریف کنیم اینگونه می توانیم بیان کنیم که به اگر پول یا سرمایه به عنوان کالا مورد خرید و فروش قرار بگیرد و بر اساس این خرید و فروش، مفهوم سود ایجاد شود، به این عمل ربا و به سود آن نزول گفته می شود.

بگذارید با یک مثال ساده این مفهوم را توضیح دهیم. اگر یک فرد مقدار ده هزار تومان به فرد دیگر قرض دهد و توافق کند که در زمان بازپرداخت وی باید دوازده هزار تومان به وی بازگرداند، به این قرض ربا و به دو هزار تومان سود ایجاد شده بر اساس این معامله نزول گفته می شود. در قانون و شرع ربای معاملی و قرضی تعریف شده است.

نکته ای که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم که می خواهیم بدانیم چرا ربا و نزول یک گناه و جرم شناخته شده است. در کلام ساده تر به نظر می رسد این عمل یک بیزینس اقتصادی باشد، از این رو در هر بیزینسی نیز مسئله سود و ضرر در میان است. بنابراین چرا باید ربا به عنوان یک جرم مهم اقتصادی و گناهی کبیره شناخته شود؟ در اسلام ربا را برابر با گناه جنگ با خدا و رسول او تعریف کرده است. همه این ها نشان می دهد که لازم است در ادامه آثار ربا و تعریف درستی از آن در اقتصاد ارائه دهیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ربا و نزول در مدل اقتصادی

ربا و نزول را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم و آثار آن را متوجه شویم که بتوانیم با نقش آن در اقتصاد آشنا شویم. برای فهم ساده تر این مسئله بهتر است اقتصاد را با تمام پیچیدگی ها و سختی هایی که دارد به یک مدل ساده تبدیل کنیم. به طور کلی می توان اینگونه تصور کرد که اقتصاد یک ماشین بسیار بزرگ است که از انواع چرخ دنده های بزرگ و کوچک درست شده است.

هر کدام از این چرخ دنده ها نماد یک بنگاه اقتصادی بزرگ یا کوچک در جامعه محسوب می شود. به طور مثال یک سیگار فروش و یک کارخانه هر کدام چرخ دنده های مربوط به خودشان را دارند. حجم گردش مالی نشان دهنده بزرگی و کوچکی چرخ دنده آن ها در این سیستم است.

زمانی که سرمایه به یکی از این چرخ دنده ها تزریق می شود. مثلا شما با خرید سیگار این سرمایه را به چرخ دنده وارد می کنید. چرخ دنده شروع به چرخش می کند و با کسر درصدی از سرمایه، مابقی را به سایر چرخ دنده ها می رساند. بدین ترتیب سرمایه در دل ماشین شروع به چرخیدن می کند. در یک اقتصاد سالم و درست همواره بخشی از سرمایه تزریق شده ( خرید شده ) توسط شما به خودتان باز می گردد.

حال هر وکیل حقوقی یا کیفری بر اساس این سیستم می تواند مفاهیم اقتصادی و قانونی مربوط به آن را بیان کند. اگر بخواهیم در خصوص ربا و نزول صحبت کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که ربا چیزی شبیه به یک چرخ دنده واحد و بدون اتصال به هیچ چرخ دنده دیگر است. در واقع چرخش این چرخ دنده هیچ چرخ دنده دیگری را به حرکت در نمی آورد. بنابراین در عمل ربا سرمایه وارد شده در یک چرخ دنده حبس می شود. با توجه به این که در مفهوم نزول تنها سود خواب پول محاسبه شده و کاری به زیان و ضرر ندارد، بنابراین این چرخ دنده روز به روز با تزریق سرمایه بزرگ تر می شود. این بزرگ شدن چرخ دنده عملا می تواند در کار سایر چرخ دنده ها تداخل ایجاد کند و این یعنی سیستم اقتصادی دچار اختلال شدید شود.

بدین ترتیب می توان حدس زد که چرا ربا و نزول از نظر اسلام و شرع و به تبع آن از نظر قانون جرم انگاری شده است. چرا که به گفته وکیل کیفری ربا می تواند مانند سرطانی بدخیم اقتصاد را به نابودی و تباهی بکشاند.

ربا و نزول در سیستم بانکداری

حال سوالی که وجود دارد این است که آیا ربا و نزول در بانکداری نیز وجود دارد؟ بر اساس واقعیت و مسائل شرعی اگر بخواهیم بیان کنیم به نظر می رسد سود بانکی می تواند مصداقی از نزول باشد. اما قانونگذار تعریف دیگری از این مسئله داشته است.

قانونگذار بیان کرده که بانک با اعطای وام در حال مشارکت در هدف وام گیرنده است. حال بانک با دریافت اقساط تعیین شده با سود مشخص در حال فروش سهم خود در این مشارکت به فرد است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در علم اقتصاد مشارکت زمانی معنا دارد که طرفین در سود و ضرر شریک باشند. اما آن چیزی که در سیستم بانکداری رخ می دهد این است که بانک تنها به سود وابسته است و هیچ نگاهی به ضرر ندارد. همین مسئله اختلافات و چالش های بسیاری را در این خصوص ایجاد کرده است.

به هر حال مسئله دیگری که باید بدانید این است که در عمل ربا و نزول، ربا دهنده، نزول دهنده و واسط این رابطه مجرم شناخته شده است. هر کدام از این افراد به مجازات هایی مانند رد مال، پرداخت جریمه ای چند برابر سرمایه ربا شده و … محکوم می شوند. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری دارید بهتر است از یک وکیل یا مشاور حقوقی و کیفری با تجربه کمک بگیرید. یادتان باشد که هر مسیر قانونی پیچیدگی های خاص خودش را دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×