ربای معاملی و ربای قرضی

ربای معاملی و ربای قرضی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ربای معاملی و ربای قرضی

ربای معاملی و ربای قرضی چیست؟

ربای معاملی و ربای قرضی چیست؟ ربای معاملی و ربای قرضی چه کارکردی دارد؟ مهمترین شرایط ربای معاملی و ربای قرضی چیست؟ تفاوت ربای معاملی و ربای قرضی چیست؟ شباهت ربای معاملی و ربای قرضی چیست؟ آیا ربای معاملی و ربای قرضی جرم است؟ چرا ربای معاملی و ربای قرضی گناه است؟ چرا ربای معاملی و ربای قرضی جرم است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ربای معاملی و ربای قرضی چیست؟ مجازات ربای معاملی و ربای قرضی چیست؟ تعریف ربای معاملی و ربای قرضی چیست؟

ربای معاملی و ربای قرضی دو نوع ربایی است که در شرع و به تبع آن در قانون کیفری ایران عنوان شده است. هر دو نوع این عناصر بر اساس مفهوم ربا قابل بررسی است. در واقع ربای معاملی و ربای قرضی بر این اساس استوار است که ربا دهنده در ازای قرض سرمایه و یا داد و ستد خود سودی بدون مشارکت در ضرر در نظر بگیرد.

در ادامه می خواهیم بیشتر با مفاهیم ربای معاملی و ربای قرضی آشنا شویم. از این رو در این مسیر ابتدا باید بدانیم ربا چیست و چه آثاری در اقتصاد دارد و سپس هر کدام از مفاهیم ربای معاملی و ربای قرضی را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم. در واقع ما می خواهیم بدانیم اولا ربای معاملی و ربای قرضی چیست و چه تفاوت هایی با یک دیگر دارد در ضمن ما به دنبال این هستیم که بدانیم قانون چه مجازات هایی برای این دست از جرایم در نظر گرفته است. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بررسی مفهومی و عمیق این دست از مفاهیم نیاز به فرصت بیشتری دارد. از این رو در ادامه تنها به گوشه هایی از این مفاهیم می پردازیم. در واقع ما می خواهیم به صورت خلاصه بدانیم که ربای معاملی و ربای قرضی چیست و چه تفاوت هایی با یک دیگر از نظر بنیادی و عملی می کنند. با ما در ادامه این مقاله همراه بمانید.

ربای معاملی و ربای قرضی از نظر بنیادی

ربای معاملی و ربای قرضی را زمانی می توانیم به طور کامل درک کنیم که ابتدا بتوانیم شرایط و مفاهیم بنیادی مربوط به آن را درک کنیم. مهمترین عنصری که باید به آن بپردازیم، مفهوم ربا است. در واقع شناخت ربا به ما این قدرت را می دهد که بتوانیم ربای معاملی و ربای قرضی و حیطه اعمال آن را بشناسیم. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی ربا یک مفهوم اقتصادی محسوب می شود که در برخی از جوامع وجود دارد. ربا یک بنگاه اقتصادی معیوب در سیستم بزرگ اقتصادی شناخته می شود. این بنگاه نه تولید کننده و نه مصرف کننده محسوب می شود. در واقع هدف اصلی از این بنگاه اقتصادی این است که جریان مالی تزریق شده را در خود حبس کند و یا چرخاندن آن در دل خود آن را بزرگ و بزرگ تر کند.

بنابراین ربا با وجود این که دارای چرخه مالی است، این چرخه را وارد دنیای اقتصاد نمی کند. بنابراین دو مشکل اساسی در این بین ایجاد می شود. اول این که در اقتصاد بنگاهی ایجاد شده است جریان مالی دارد اما این جریان وارد سرمایه اصلی اقتصاد نمی شود. این مسئله درست شبیه به دزدی است. چرا که این جریان حبس شده می تواند اختلالات عمده ای در سیستم ایجاد کند. مسئله دوم این است که در ربا با حبس پول و هم جریان دادن به آن سیاهچاله اقتصادی درست می شود. در کلام ساده تر در این شرایط این جریان مالی درست مانند یک سرطان به سایر بخش های اقتصادی نفوذ می کند و به سادگی می تواند جریان اصلی مالی را مختل کند. این چیزی نیست که دولت به عنوان متولی امور اقتصادی از آن خوشش بیاید.

بنابراین کاملا مشخص است که چرا اسلام و شرع با قاطعیت تمام ربای معاملی و ربای قرضی را حرام و گناه کبیره خوانده است. یک وکیل کیفری نیز به خوبی می تواند بر اساس تعاریف گفته شده هر دو نوع این ربا را بنا بر ارکان اثبات جرم به عنوان یک جرم در دادگاه اثبات کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. حال در ادامه به صورت مجزا با ربای معاملی و ربای قرضی آشنا خواهیم شد.

ربای معاملی و ربای قرضی و تعاریف هر کدام

ربای معاملی و ربای قرضی دو نوع ربایی است که در اسلام و قانون بیان شده است. آن چیزی که به صورت عموم در جامعه وجود دارد و بسیاری از افراد با آن آشنا هستند، ربای قرضی است. در ربای قرضی فردی تحت عنوان ربا دهنده، اقدام به قرض دادن مبلغی تحت عنوان سرمایه می کند. ربا گیرنده نیز متعهد می شود در زمان مقرر این قرض را همراه با درصدی سود به وی بازگرداند. این سود از نظر قانون و اسلام نزول شناخته می شود.

اما در کنار این مفهوم از ربای معاملاتی نیز در قانون نام برده شده است. ربای معاملی در معاوضه دو کالا صورت می گیرد. بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. فرض کنید فردی به دوست خود صد کیلو برنج هاشمی می دهد. دوست او قرار است این صد کیلو برنج را در بازار به فروش برساند و به نوعی با آن سود کند. اما مسئله اینجاست که فردی که این صد کیلو برنج را به دوست خود داده شرط می کند در زمان بازپس گیری اموال خود صد و بیست کیلو برنج می خواهد. این معامله از نظر قانونی و شرعی به عنوان معامله ربایی شناخته میشود.

مسئله ای که وجود دارد شناسایی و اثبات معامله ربوی کار چندان ساده ای نیست. در واقع اختلاف نظرهای بسیاری در این خصوص از نظر فقهی و قانونی وجود دارد. یکی از مطرح ترین اختلافات که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است این است که آیا تمام معامله ربوی باطل است و یا تنها مقدار اضافی وارد شده باید ابطال شود. این ها نکات مهمی است که در خصوص این نوع معاملات و به طور کلی در خصوص مسئله ربا باید به آن ها توجه داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×