رای غیابی اداره کار و اجرای آن

رای غیابی اداره کار و اجرای آن (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

رای غیابی اداره کار و اجرای آن

رای غیابی اداره کار و اجرای آن

رای غیابی اداره کار چیست؟ رای غیابی اداره کار چگونه به مرحله اجرا گذاشته می شود؟ آیا شما نیز تاکنون در مورد رای غیابی اداره کار، چیزی شنیده اید؟ رای غیابی اداره کار در چه مواردی کاربرد دارد؟ تفاوت میان رای غیابی اداره کار با دیگر آرای حضوری چیست؟ رای غیابی اداره کار دارای چه فاکتورهای مهمی است که باید به آنها توجه کنیم؟ رای غیابی اداره کار در چه شرایطی برای ما کارایی دارد؟ رای غیابی اداره کار را چگونه باید تشخیص دهیم؟

رای غیابی اداره کار یکی از مهمترین دارایی است که شرایط صدور رای حضوری را ندارد و به همین دلیل هم به صورت غیابی صادر می گردد و به مرحله اجرا گذاشته می شود. به بیانی بهتر شما باید بدانید که رای غیابی اداره کار هیچ تفاوتی از نظر اجرا با دیگر آرای حضوری ندارد و تنها تفاوت آن در عدم حضور فرد خوانده در جریان دادرسی است. هنگامی که خوانده پرونده دعاوی اداره کار یا حتی وکیل و قائم مقام او در جلسات دادگاه برای هیچگونه دفاعیه ای حاضر نشوند و هیچگونه اطلاعی از آنها در دست نباشد و به عبارتی مجهول المکان باشند، رای غیابی اداره کار صادر می گردد.

رای غیابی اداره کار نیز همانند رای حضوری که صادر می شوند دارای قابلیت واخواهی و تجدید نظر است و در صورتی که فرد خوانده حتی پس از صدور رای غیابی اداره کار نیز از جریان پرونده مطلع شود این امکان برای او وجود دارد که در مدت زمانی که برای اعتراض در نظر گرفته شده است به کمک یک وکیل تجدیدنظر خواهی برای احقاق حقوق خود اقدام کند.

رای غیابی اداره کار و مراحل آن

رای غیابی اداره کار یکی از مهمترین آرای حقوقی است که باید به آن دقت کرد و از اهمیت آن آگاه بود. همانطور که میدانید اداره کار وظیفه حل اختلاف میان کارگر و کارفرما را بر عهده دارد و معمولا دعاوی که در این اداره مطرح می شوند نیاز به پیگیری دقیق و جدی دارند. همین موضوع باعث شده است تا به افراد توصیه شود که برای کسب اطلاعات تکمیلی و دقیق از وکیل اداره کار کمک بگیرند.

وکیل اداره کار بهترین کسی است که از جریان داردی پرونده های مربوط به کارگر و کارفرما اطلاع دارد و میتواند بهترین راهکارهای حقوقی برای مواجه با این پرونده ها را ارائه دهد. رای غیابی اداره کار دارای مراحل مختلفی است از آنجایی که خوانده در جریان پرونده حضور ندارد به همین علت کار کمی سخت تر می شود و ممکن است جریان دادرسی کمی طولانی تر و هزینه بردار تر باشد. در چنین شرایطی لازم است تا افراد با کمک یک وکیل مجرب جریان دادرسی را پیش ببرند تا از بروز بسیاری از مشکلات و چالش ها جلوگیری کنند و شرایط نسبتا مساعدی را تجربه کنند.

هیات تشخیص وحل اختلاف در اداره کار وظیفه آن را بر عهده دارد تا بر اساس قانون آیین دادرسی عمل کند و به تمامی مسائل و مشکلات میان کارگر و کارفرما به طور دقیق رسیدگی کند. در حالت کلی در صورتی که خواهان در جریان پرونده درخواست رسیدگی خود را ثبت کند و این رای به شورای حل اختلاف ارجاع داده شود و وقت رسیدگی تنظیم شود و خوانده در جلسات دادرسی حضور پیدا نکند و هیچگونه دفعیه ایاز جانب او ارائه نشود، وقت دادرسی به اجبار مورد تجدید قرار می گیرد و اگر در جلسه تجدید شده نیز شرکت نکند، رای غیابی اداره کار صادر می گردد.

رای غیابی اداره کار و اجرای آن (2)
رای غیابی اداره کار و اجرای آن (2)

رای غیابی اداره کار در قانون

رای غیابی اداره کار در قانون دارای مراحل مختلفی است و شرایط نسبتا متفاوتی نیز دارد. به چند مورد از اساسی ترین و مهم ترین مسائل قانونی و نکات حقوقی مربوط به رای غیابی اداره کار اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید:

 چنانچه رای دادگاه غیابی بوده و محکوم‌علیه مجهول‌المکان باشد، مفاد رأی بوسیله آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار مرکز یا محلی با هزینه خواهان برای یکبار به محکوم‌علیه ابلاغ خواهد شد. تاریخ انتشار آگهی، تاریخ ابلاغ رای محسوب می‌شود. حکم دادگاه حضوری است مگر این‌که خوانده یا وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ‌یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و به طور کتبی نیز دفاع نموده باشد و یا اخطاریه ابلاغ واقعی نشده باشد.

مهلت واخواهی از احکام غیابی برای کسانی که مقیم کشورند بیست روز و برای کسانی که خارج از کشور اقامت دارند دو ماه از تاریخ ابلاغ واقعی خواهد بود مگر اینکه معترض به حکم ثابت نماید عدم اقدام به واخواهی در این مهلت به دلیل عذر موجه بوده است. در این صورت باید دلایل موجه بودن عذر خود را ضمن دادخواست واخواهی به دادگاه صادرکننده رای اعلام نماید. اگر دادگاه ادعا را موجه تشخیص داد قرار قبول دادخواست واخواهی را صادر و اجرای حکم نیز متوقف می‌شود. جهات زیر عذر موجه محسوب می‌گردد:  مرضی که مانع از حرکت است.  فوت یکی از والدین یا همسر یا اولاد.حوادث قهریه از قبیل سیل، زلزله و حریق که بر اثر آن تقدیم دادخواست واخواهی در مهلت مقرر ممکن نباشد.  توقیف یا حبس بودن به نحوی که نتوان در مهلت مقرر دادخواست واخواهی تقدیم کرد.

چنانچه ابلاغ واقعی به شخص محکوم‌علیه میسر نباشد و ابلاغ قانونی به عمل آید، آن ابلاغ معتبر بوده و حکم غیابی پس از انقضاء مهلت قانونی و قطعی شدن به موقع اجراء گذارده خواهد شد. در صورتی که حکم ابلاغ واقعی نشده باشد و محکوم‌علیه مدعی عدم اطلاع از مفاد رأی باشد می‌تواند دادخواست واخواهی به دادگاه صادرکننده حکم غیابی تقدیم دارد. دادگاه بدواً خارج از نوبت در این مورد رسیدگی نموده قرار رد یا قبول دادخواست را صادر می‌کند. قرار قبول دادخواست مانع اجرای حکم خواهد بود.

اجرای حکم غیابی منوط به معرفی ضامن معتبر با اخذ تامین مناسب از محکوم‌له خواهد بود. مگر اینکه دادنامه یا اجرائیه به محکوم‌علیه غایب ابلاغ واقعی شده و نامبرده در مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ دادنامه واخواهی نکرده باشد. تقدیم دادخواست خارج از مهلت یاد شده بدون عذر موجه قابل رسیدگی در مرحله تجدیدنظر برابر مقررات مربوط به آن مرحله می‌باشد. چنانچه محکوم‌علیه غایب پس از اجرای حکم، واخواهی نماید و در رسیدگی بعدی حکم به نفع او صادر شود، خواهان ملزم به جبران خسارت ناشی از اجرای حکم اولی به واخواه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×