دفاع در اتهام ربا

دفاع در اتهام ربا (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع در اتهام ربا

دفاع در اتهام ربا بر اساس شرایط قانونی

دفاع در اتهام ربا چیست؟ دفاع در اتهام ربا چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به دفاع در اتهام ربا چیست؟ در دفاع در اتهام ربا باید به چه مواردی توجه کرد؟ مهمترین نکاتی که باید در دفاع در اتهام ربا رعایت شود چیست؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دفاع در اتهام ربا چیست؟ برای دفاع در اتهام ربا باید به چه نکاتی توجه کرد؟ چه ابزاری برای دفاع در اتهام ربا وجود دارد؟ دفاع در اتهام ربا چه شرایطی دارد؟ چرا دفاع در اتهام ربا مهم است؟ دفاع در اتهام ربا توسط چه کسی انجام می شود؟ دفاع در اتهام ربا در کدام دادگاه صورت می گیرد؟ دفاع در اتهام ربا توسط کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟

دفاع در اتهام ربا یکی از اقداماتی است که طرفین دعوی در دعوی مربوط به جرم ربا باید انجام دهند. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که در هر دادگاه حقوقی یا کیفری ادعایی مطرح می شود. اگر این ادعا بر خلاف واقع باشد و یا چیزی باشد که به نفع شما نباشد، طبیعتا شما باید از خود دفاع کنید. بنابراین دفاع در اتهام ربا پروسه ای است که شما به عنوان فردی که درگیر این دعوی شده باید طی کند تا بر اساس این دفاعیات و سایر ابزارهای موجود در دادگاه، قاضی بتواند رای منطقی و درستی را صادر کند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم دفاع در اتهام ربا چه شرایط و نکاتی دارد و یک فرد چگونه می تواند از خود در برابر این اتهام دفاع کند؟ شناخت جرم ربا و تعریف آن می تواند راهکار خوبی برای فهم چگونگی دفاع از خود در این دعوی باشد. در هر صورت سوال مهمی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت این است که چه ابزارهایی در دفاع در اتهام ربا می تواند در کنار ما باشد و ما به چه صورت هایی می توانیم از ان ها استفاده کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

دفاع در اتهام ربا و بررسی مفاهیم

دفاع در اتهام ربا را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا با مفهوم ربا در قانون و اسلام آشنا شویم. در واقع ابتدا ما باید بدانیم ربا چیست و چگونه تعریف می شود؟ به طور کلی ربا از جمله مفاهیمی است که به واسطه اسلام وارد قانون شده است. بر اساس اسلام و قانون دو نوع ربا وجود دارد. ربای قرضی و ربای معامله ای که در حالت عمومی ربای قرضی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، ربا زمانی اتفاق می افتد که پول خود یا مال به عنوان عامل سود مورد استفاده قرار بگیرد. بگذارید کمی بیشتر توضیح دهیم بر اساس تعاریف اسلامی و قانونی اگر فردی به شما پولی قرض دهد و در زمان مشخص شما علاوه بر اصل پول باید سود مشخصی را به وی برگردانید به این مسئله ربا گفته می شود. در واقع ربا بدین معنی است که فرد قرض دهنده بدون این که در سود و زیان شما شریک باشد، سود خود را بر اساس طلبی که دارد از شما دریافت می کند.

هر وکیل کیفری به خوبی می داند که بر اساس قانون و اسلام هر دو طرف قرارداد ربا، یعنی ربا دهنده و ربا گیرنده مجرم شناخته می شود. همچنین اگر این رابطه و قرارداد به واسطه فردی صورت گرفته باشد آن فرد نیز به عنوان مجرم شناخته می شود. در اسلام ربا جنگ در برابر خدا تلقی شده است. از این رو نمی توان انتظار داشت که قانون نرمش خاصی نسبت به این جرم داشته باشد.

در صورتی که ارکان اصلی اثبات جرم ( رکن مادی، معنوی و قانونی ) برای فعل به صورت همزمان اثبات شود، جرم ربا ثابت شده و طرفین به مجازات خواهند رسید. در ربای معامله ای نیز یک جنس واحد در قرارداد وجود دارد. به طور مثال فردی به شما ده کیلو برنج قرض می دهد و قرار می شود در زمان بازپرداخت 12 کیلو از همان برنج تحویل بگیرد. در این صورت معامله ربوی صورت گرفته است. حال می خواهیم بدانیم که آیا با توجه به سخت گیری های صورت گرفته امکان دفاع در اتهام ربا وجود دارد یا خیر؟

دفاع در اتهام ربا و شرایط آن

دفاع در اتهام ربا و به طور کلی دفاع در دادگاه های حقوقی و کیفری از اولیه ترین حقوق هر فرد در مسیر قضایی محسوب می شود. بنابراین در تمامی شرایط امکان دفاع در برابر اتهام و جرم ربا وجود دارد.

مسئله بسیار مهمی که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است این است که در جرم ربا، گیرنده ربا ( طلبکار ) نیز به عنوان مجرم شناخته شده است. چرا که این فرد است که اقدام به دریافت ربا و انعقاد قرارداد کرده است. اما قانون شرایطی را مشخص کرده است که فرد می تواند به واسطه ان ها از خود دفاع کند.

به طور مثال اگر فرد گیرنده ربا ثابت کند که در اضطرار بوده و راهی جز گرفتن این پول و استفاده از این شیوه نداشته  دادگاه وی را تبرئه می کند. البته در برخی از موارد دیده شده است که دهنده ربا نیز سعی می کند با شبیه سازی رفتار خود به وام های بانکی عمل خود را توجیه نماید. اما مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که توجیه قانونی برای وام های بانکی به طور کلی با مسئله ربا متفاوت است و شما نمی توانید از این طریق از خود دفاع کنید.

نکته نهایی که در خصوص ربا و مسئله دفاع از خود وجود دارد این است که استفاده از لایحه و تدوین درست آن می تواند نقش بسیار مهمی در روند دادرسی داشته باشد. در واقع شما به واسطه تدوین لایحه می توانید ادعایی را مطرح کنید، از ادعای خود دفاع کرده و یا در برابر ادعای دیگران از خود دفاع کنید. بر اساس این لوایح است که در نهایت دادگاه تصمیم میگیرد نسبت به صدور رای قطعی اقدام کند. در این خصوص می توانید از یک وکیل مجرب و یا تجربه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×