در چه شرایطی زن می تواند طلاق بگیرد؟

در چه شرایطی زن می تواند طلاق بگیرد؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

در چه شرایطی زن می تواند طلاق بگیرد؟

وضعیتی که زن می تواند با توجه به آنها از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند به چند گروه تقسیم می شوند. در قانون و ضوابط جمهوری اسلامی ایران همواره حق طلاق با مرد است و اگرچه زن بخواهد چنین دادخواستی ارائه دهد بایستی شرایط لازم را در این خصوص داشته باشد. تقاضای مذکور یک فرایند وقت بر و طولانی مدت است و زوجه بدون اینکه علل قانونی داشته باشد نمی تواند خانه خود را ول کرده و چنین تقاضایی را به دادگاه ارائه دهد.

در چه صورتی زوجه می تواند بدون داشتن حق طلاق از همسر خود جدا شود؟

مطابق شرایط قانونی زوجه می تواند با داشتن وضعیت ویژه ای حتی بدون اینکه حق طلاق داشته باشد از همسر خود جدا شود.

در چه مواقعی زوجه می تواند بدون دارا بودن حق طلاق از همسر خود جدا شود؟ مطابق ضوابط و قوانین طبیعتا چنین حقی بر عهده مرد است به استثنای اینکه او با همسر خود به توافق رسیده باشد که این حق را به زن خود دهد، ولی برخی اوقات زوجه بدون دارا بودن این نوع حق باز هم می تواند از همسر خود جدا شود.

بعضی از عوامل که در قانون ذکر شده و مقنن از آن به منزله عسر و حرج نام برده است در این شرایط زن می تواند بدون دارا بودن این از شوهر خود جدا شود. اگرچه مرد از دادن نفقه به زن خود امتناع کند و زوجه خویش را از نظر مالی تحت فشار قرار دهد زن می تواند با رجوع کردن به دادگاه خانواده از همسر خود جدا شود.

شرایط طلاق از سوی زن

شرایطی که زن می تواند مطابق هر کدام از آنها از دادگاه درخواست طلاق کند عبارتند از:

•چنانچه مرد از پرداخت نفقه و انجام دیگر حقوق الزامی زن به مدت زمان ۶ ماه یا حتی بیشتر امتناع کند.

•از دیگر شرایط نام برده شده در عقدنامه که به زوجه مجوز لازم را می دهد بد رفتاری مرد است به اندازه ای که ادامه زندگی را برای زن غیر ممکن می سازد.

•از دیگر شروط بیماری واگیر دار یا درمان نشدنی مرد است به قدری که تندرستی زوجه را تهدید کند.

•از شرایط دیر آن برای زوجه دیوانه بودن زوج است در وضعیتی که احتمال فسخ نکاح وجود نداشته باشد.

•پنجمین شرط ذکر شده در عقدنامه شغل مرد است که در این صورت سبب لطمه به حیثیت و آبرو خانواده او شود در این وضعیت زوجه می تواند درخواست مذکور را ارائه دهد.

•محکوم شدن قطعی زوج که به ۵ سال حبس یا بیشتر، یا اینکه به مجازات نقدی که به علت عجز در پرداخت منتهی به ۵ سال یا بیشتر حبس شود یا به حبس و مجازات نقدی که منجر با ۵ سال بازداشت شود یکی دیگر از شروط آن است که به زوجه اجازه مطلقه شدن می دهد.

•از دیگر شرایط آن برای زوجه ابتلا مرد به هر نوع اعتیاد است که با توجه به تشخیص دادگاه اگر به اساس زندگی آسیبی عمده وارد کند و ادامه زندگی را برای زن سخت کند.

•اگرچه مرد بدون هیچ دلیلی زندگی خانوادگی خود را ترک کند یا ۶ ماه مستمر یا بیشتر بدون هیچ علتی غیبت کند زن می تواند با رجوع به دادگاه خانواده بدون حضور همسر از وی جدا شود.

•محکوم شدن قطعی مرد به علت اعمال جرم و انجام هر نوع مجازات نظیر حد و تعزیر که مخالف با ابرو، اعتبار و شأن خانوادگی زوجه باشد. تشخیص این مسئله با ملاحظه به شرایط زن و عرف با دادگاه است.

•از دیگر شروط می توان به عقیم بودن مرد اشاره کرد. بعد از سپری شدن ۵ سال از زندگی مشترک آنها زن می تواند تقاضای مذکور را ارائه دهد.

مراحل طلاق از سوی زوجه چگونه است؟

نخستین مرحله جهت مبادرت به طلاق از سوی زن رجوع به وکیل پایه یک دادگستری توانمند است یا اینکه زوجه خود مبادرت کند که با ملاحظه به شرایط ویژه و بغرنج بودن این قضیه پیشنهاد می شود که این عمل به وسیله وکیل صورت گیرد.

برای ثبت این تقاضا در آغاز بایستی به دفتر خدمات قضایی رجوع کرد در این وهله بعد از ثبت تقاضا، پرونده به دادگاه مربوط به محل سکونت زوجه انتقال داده می شود. شعبه دادگاه مرتبط بعد از انتقال پرونده با ملاحظه به کثرت یا معدود پرونده ها برای فراخوانی طرفین روز مشخصی را به منزله جلسه دادگاه تعیین و اعلام می کند و در جلسه دادگاه پس از حضور زوجین و شنیدن دفاعیات دو طرف اقدام به صدور رای می کند.

در حقیقت زن برای دریافت حکم قطعی بایستی ۳ مرحله را سپری کند. مرحله نخست همان جلسه آغازین است. وهله دوم جلسه تجدید نظر چنانچه اعتراضی صورت گیرد که پس از آن دوباره پرونده به دیوان عالی کشور انتقال داده می شود؛ و در پایان مرحله سوم اگرچه رای قطعی در هر کدام از مراحل داده شود زن می تواند به دفترخانه رجوع کرده و از همسر خود جدا شود.

مدت زمان طلاق از سوی زن

در مجموع با ملاحظه به بغرنج بودن طلاق از سوی زوجه و ثابت کردن هر کدام از شرایط دوازده گانه یا عسر و حرج و وقت گیر بودن دادگاه مسئله ای تخصصی است. در مجموع در وضعیت عادی اگر مرد در حکم مذکور صدور یافته در نخستین مرحله اعتراضی نکند تقریبا ۴ تا ۶ ماه زمان لازم است تا صیغه مربوطه جاری شود و چنانچه مراحل قانونی بازنگری و دیوان عالی از طریق اعتراض زوج صورت گیرد حدود ۱۲ ماه را برای آن بایستی در نظر گرفت تا با وجود شروط قانونی زوجه بتواند از شوهر خود جدا شود.

تکلیف حضانت فرزندان در طلاق از سوی زوجه

تکلیف حضانت فرزندان در طلاق از سوی زوجه بر عهده چه کسی است؟ با توجه به اینکه حضانت فرزندان حق والدین است و قانون مشخص شده است که بر اساس قانون حمایت خانواده حضانت فرزند دختر یا پسر تا سن ۷ سالگی با مادر وبعد از ان دختر تا سن ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی با پدر است در این صورت تقاضای مذکور از سوی زوجه هیچ اثر بر روی حضانت فرزندان نخواهد داشت.

ولی مسئله حائز اهمیت این است که قاضی صلاح فرزند را در این بدانید که در مجموع حضانت با پدر یا مادر باشد پس سن ملاک نیست و در وضعیتی نظیر ازدواج مادر، اعتیاد پدر، خشونت غیر عادی که همیشگی و مستمر باشد مجموع سبب سلب حضانت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×