حق شفعه چیست؟

حق شفعه چیست؟ (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

حق شفعه چیست؟

حق شفعه چیست؟

حق شفعه دارای چه مفهوم حقوقی است؟ حق شفعه در قانون کشور ما دارای چه جواانبی است؟ چه کسانی می توانند در مورد حق شفعه اقدام کنند؟ مرجع قضایی صالح رسیدگی کننده به پرونده های حق شفعه کجاست؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که نیاز داشته باشید در مورد حق شفعه اطلاعات دقیقی بدست آورید؟ بهترین کسی که می تواند در مورد حق شفعه به ما کمک کند کیست؟ حق شفعه را چگونه باید به کمک وکیل پایه یک دادگستری در مراحل قانونی مورد بررسی و پیگیری قرار داد؟

حق شفعه یکی از حقوق اساسی است که افراد شریک در اموال غیر منقول باید به آن توجه داشته باشند و در هنگام فروش سهم خود آن را در نظر بگیرند. در اصطلاح حقوقی، شفعه به معنای آن است که یکی از شرکایی که قصد فروش سهم خود در یک مال غیر منقول را دارد و سهم او قابلیت تقسیمی دارد، شریک او می تواند با استفاده از حق شفعه به قیمتی که شخص ثالث دیگری آن را می خواهد، خریداری کند.

 قبل از آنکه بخواهیم در مورد حق شفعه صحبت کنیم و مباحث مربوط به آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم در ابتدا لازم است در مورد اموال غیر منقول توضیح کوتاهی بدهیم که افراد با آن آشنایی پیدا کنند  تا بتوانند جریا حق شفعه را به خوبی درک کنند.

مال غیر منقول به اموالی گفته می شود که قابلیت جابجایی و حمل ندارند، به بیانی بهتر مال غیر منقول را نمی توان به راحتی تغییر موقعیت داد و این چیزی است که برعکس آن در مال منقول وجود دارد. مال منقول دارای قابلیت جابجایی و حمل به روش ساده است، برای مثال یک اتومبیل، طلا و….. دارای قابلیت حمل  نقل دارند و این در حالی است زمین زراعی، املاک، مستغلات و… قابلیت جابجایی ندارند و به عنوان مال غیر منقول شناخته می شوند. حق شفعه مسئله ای است که تنها از لحاظ قانونی به اموال غیر منقول مربوط است و در ادامه متن تمامی مسائلی که باید در مورد آن بدانید را به شما توضیح می دهیم. 

حق شفعه و شرایطی  که باید داشته باشد.

حق شفعه  باید دارای شرایط خاصی باشد تا اعمال گردد. در همه موارد افراد نباید انتظار داشته باشند که حق شفعه وجود داشته باشد و به راحتی در هر موقعیتی از آن استفاده کنند. ما به طور خلاصه به چند مورد از اصلی ترین و اساسی ترین شرایط قانونی حق شفعه اشاره می کنیم تا از آنها اطلاع پیدا کنید:

اولین و مهم ترین نکته ای که باید در مورد حق شفعه بدانید آن است که باید مال مشاع باشد و در اصطلاح هر دو شریک به صورت  مفروز آن را در اختیار نداشته باشند، در این حالت حق شفعه تعلق نمی گیرد.

مال غیر منقولی که در تصرف شرکا است باید قابلیت تقسیم داشته باشد و در حالتی که این مال قابلیت جداسازی نداشته باشد و با تقسیم آن، کلیتش از بین برود نباید انتظار حق شفعه داشت.

از دیگر شرایط حق شفعه آن است که در مورد مال غیر منقول تنها باید دو شریک وجود داشته باشد و نباید تعداد شرکا بیشتر از دو نفر باشد در غیر این صورت دیگر نمی توان انتظار حق شفعه داشت.

معامله ای که در مورد مال غیر منقول صورت می گیرد باید حتما به صورت بیع باشد تا حق شفعه اعمال گردد. شما باید این موضوع را بدانید در صورتی که معامله دیگری همچون: صلح، وقف، هبه و…. باشد دیگر امکان اعمال حق شفعه وجود نخواهد داشت. حتی در برخی از موارد نیز ممکن است معامله از لحاظ شرعی مشکل داشته باشد که رد اینصورت معامله باطل است.

دقت داشته باشید که حق شفعه فوری است و در آن فورت وجود دارد بنابراین از تاریخی که شفیع از جریان معامله آگاهی پیدا می کند زمان دارد تا بدون تاخیر و سردرگمی نظر خود را در مورد اعمال یا عدم اعمال حق شفعه خود بیان کند تا آسیب و ضرر و زیان به کسی وارد نگردد.

حق شفعه چیست؟ (3)
حق شفعه چیست؟ (3)

حق شفعه و بررسی دقیق مفاهیم و پرونده های مربوط به آن

حق شفعه جزء آن دسته از موضوعاتی است که به جرات می توان گفت تعداد زیادی از مردم را به خود درگیر کرده است و به طور روزانه پرونده های حقوقی بسیار زیادی در این حوزه مطرح می گردد. افراد برای انکه بتوانند در مورد حق شفعه اطلاعات دقیقی پیدا کنند و شرایط نسبتا خوبی را در مراحل قضایی آن تجربه کنند نیاز دارند تا یک فرد حرفه ای به آنها کمک کند و یک وکیل حقوقی می تواند بهترین گزینه ای باشد که افراد می توانند به آن رجوع کنند.

موضوع حق شفعه در قانون کشور ما تا جایی اهمیت دارد که قانونگذار در قانون مدنی به طور کامل به ان اشاره کرده است. اگر بخواهیم این موضوع را با نگاهی دقیق تر بررسی کنیم باید به ماده 808 قانون مدنی اشاره کنیم. بر اساس این ماده قانونی: هرگاه مال غیرمنقول قابل تقسیم بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند ‌شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده به او بدهد و حصه مبیعه را تملک کند. 

حق شفعه چیست؟ (2)
حق شفعه چیست؟ (2)

حق شفعه و نکته قانونی مهمی که باید در مورد آن بدانید:

حق شفعه دارای جزییات زیادی است  به عنوان یک حقوق قانونی تنها مختص به شریکی است که قصد خرید سهم شریک خود را دارد، پس طبیعی است که این حق قابلیت اسقاط داشته باشد و این موضوع بستگی به اراده و اعتماد شفیع دارد.

در نظر داشته باشید که هر گاه بنا و درخت بدون زمین فروخته شود حق شفعه نخواهد بود. اگر ملک دو نفر در ممر یا مجری مشترک باشد و یکی از آن‌ها ملک خود را با حق ممر یا مجری بفروشد دیگری حق شفعه دارد.

تجربه این موضوع را ثابت کرده است، افرادی که بدون اگاهی و بدون داشتن راهنما به محاکم قضایی مراجعه می کنند و درگیر شرایط پرونده می شوند معمولا با اطاله دادرسی روبرو می شوند و به دلیل کمبود اطلاعات ممکن است حتی آسیب ها و ضرر و زیان های مالی و غیر مالی بسیار زیادی را تجربه کنند. وکیل حقوقی تهران وظیفه دارد تا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×