اجرای حکم تخلیه

اجرای حکم تخلیه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اجرای حکم تخلیه

اجرای حکم تخلیه

حکم تخلیه به چه نوع حکمی  گفته می شود؟ حکم تخلیه باید دارای چه شرایط و ویژگی هایی باشد تا بتوان از ان استفاده کرد؟ مدت زمان اجرای حکم تخلیه چقدر است؟ چه کسانی می توانند برای حکم تخلیه اقدام کنند؟ حکم تخلیه در قانون کشور ما دارای چه شرایط و مقرراتی است که باید رعایت شود؟ حکم تخلیه دارای چه کاربرد هایی است و چگونه می توان از آن برای احقاق حقوق خود استفاده کرد؟ آیا مستاجر میتواند دستور حکم تخلیه را از طریق قانون متوقف کند؟ آیا یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند در این زمینه به افراد کمک کند تا از تضییع حقوق خود در حکم تخلیه جلوگیری کنند؟

حکم تخلیه یکی از ان دسته مسائلی است که در قانون موجر و مستاجر بسیار به آن اشاره شده است و شرایط خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. کسانی که می خواهند در مورد حکم تخلیه اطلاعات کافی و دقیقی بدست اورند می توانند به راحتی به قانون موجر و مستاجر مراجعه کنند تا از تمامی جزئیات قانونی و حقوقی آن اطلاع کسب کنند.

حکم تخلیه و جریان موجر و مستاجر

حکم تخلیه در جریان روابط میان موجر و مستاجر مطرح می شود. قانون موجر و مستاجر که شرایط و قواعد مربوط به حکم تخلیه را به طور کامل مشخص کرده است در سال 1376 تصویب شده است و در دسترس مردم قرار گرفته است. اولین و مهمترین چیزی که باید در مورد روابط میان موجر و مستاجر به ان اشاره کرد، انعقاد قرارداد اجاره است. قرارداد اجاره باید در چارچوب های خاصی تدوین شود تا قابلیت رجوع داشته باشد و از لحاظ استانداردهای حقوقی دارای اعتبار باشد. قرارداد اجاره باید حتما در دو نسخه تهیه شود و در اختیار هر دو طرف قرارداد باشد و دارای مدت زمان باشد، به بیانی بهتر در قرارداد اجاره باید انقضای تاریخ آن مشخص باشد تا بر اساس آن بتوان برای حکم تخلیه نیز اقدام کرد. این قرارداد باید همانند بسیاری از قراردادهای دیگر در حضور دو شاهد عینی مورد تایید قرار گیرد توسط آنها امضا شده باشد تا در صورت بروز هرگونه دعاوی موجر و مستاجر بتوان از شهادت این دو شاهد به عنوان ادله اثبات و دلایلی مستدل استفاده کرد.

این مواردی که در مورد حکم تخلیه به آنها اشاره کردیم تنها چند مورد جزیی از آن دسته موضوعاتی است که باید در مورد حکم تخلیه بدانید و برای آنکه بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه بدست آورید به شما توصیه می کنیم که در ادامه این متن با ما همراه باشید.

حق شفعه چیست؟ (4)
حق شفعه چیست؟ (4)

حکم تخلیه و شرایط اخذ آن در قانون کشور ما

حکم تخلیه را باید بتونم از دیدگاههای قانونی و مشخصی مورد بررسی قرار داد و اصلی ترین و مهم تری جریانی که باید در مورد حکم تخلیه بدانید آن است که شرایط قانونی آن چیست و در حقوق کشور ما به چه مواردی تقسیم می شود؟ در پاسخ به این سوال سعی کرده ایم تا به صورت دسته بندی شده به شرایط حکم تخلیه اشاره کنیم:

همانطور که به این موضوع اشاره کردیم که قرارداد اجاره دارای مهلت مقرر شده ای است پس کاملا طبیعی است که در صورت اتمام این موعد دیگر مستاجر نمی تواند در ملک مربوطه باقی بماند و به سکونت خود ادامه دهد و باید برای تمدید قرارداد با موجر هماهنگی های لازم را داشته باشد، در غیر این صورت موجر به راحتی میتواند برای اخذ حکم تخلیه از طریق قانون اقدام کند.

در صورت عدم پرداخت اجاره ملک توسط مستاجر در چندین ماه پیاپی یا مدت زمانی که در قرارداد ذکر شده است، امکان اخذ حکم تخلیه وجود دارد. دقت داشته باشید که معمولا در قرارداد اجاره ذکر می شود که اگر مستاجر در طی مدت زمان معینی اجاره را پرداخت نکند میتوان برای حکم تخلیه اقدام کرد اما در صورتی که شرایط به طور کامل ذکر نشده باشد موجر می تواند پس از 3 ماه برای حکم تخلیه اقدامات  لازم را انجام دهد.

در حالت کلی در قرارداد اجاره شرایطی ذکر می شود که اگر مستاجر آنها را رعایت نکند، امکان گرفتن حکم تخلیه بسیار ساده می شود. برای مثال یکی از نمونه هایی که برای عدم تعهد به قرارداد مستاجر می توان به آن اشاره کرد زمانی است که در قرارداد ذکر شود مستاجر میتواند ملک مربوطه را به فرد دیگری بسپارد. در صورتی که مستاجر از ملکی که اجاره کرده است برای استفاده های نامشروع بهره ببرد نیز می توان به سراغ حکم تخلیه رفت.

اجرای حکم تخلیه (1)
اجرای حکم تخلیه (1)

  حکم تخلیه و مراجع ذیصلاح رسیدگی کننده و مهلت قانونی آن

حکم تخلیه جز آن دسته از مباحث قانونی هست که معمولا در اولین مرحله رسیدگی باید در شورای حل اختلاف مطرح گردد. کسانی که می خواهند در مدت زمان کوتاه تر با استفاده از روش های حقوقی ساده به سراغ حکم تخلیه بروند باید از یک وکیل حقوقی متخصص کمک بگیرند.

در مورد مهلت زمانی قانونی اجرای حکم تخلیه باید بگوییم که پس از ارائه تقاضا، مستاجری که موجر به ان اشاره کرده است باید ظرف مدت 20 روز برای اعتراض به شورای حل اختلاف مراجعه کند و مدارک کافی را نیز به همراه داشته باشد.

اگر ششما جز کسانی هستید که می خواهید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و با دردسر کمتری روبرو شوید به شما توصیه می کنیم که از همان ابتدا به سراغ مشاوره حقوقی با وکیل حقوقی تهران بروید تا تمامی جزییات قانونی و حقوقی مربوط به حکم تخلیه برای شما مشخص شود و با زبانی ساده و عامیانه توضیح داده شود.

مراحل اجرایی حکم تخلیه چگونه است؟

اولین مرحله که در مورد حکم تخلیه به آن اشاره کردیم، ارائه تقاضای موجر است. در این مرحله موجر باید ادله کافی را به شورای حل اختلاف ارائه دهد . در مرحله دوم مستاجر این فرصت را دارد تا برای دفاع از حقوق خود در مراجع ذیصلاح حضور یابد اعتراض خود را ارائه دهد. این اعتراض باید بر اساس مدارک کافی باشد و در صورت عدم مراجعه مستاجر یا عدم ارائه ادله کافی، دستور اجراییه حکم تخلیه صادر می گردد.

پس از صدور دستور اجراییه حکم تخلیه به مستاجر زمان داده می شود تا ملک مربوطه را تخلیه کند. در صورت قطعی شدن حکم تخلیه باید حکم ظرف به مستاجر 24 ساعت به صورت ابلاغیه قانونی به مستاجر ارائه داده شود و پس از آن نیز 72 ساعت زمان تخلیه به او داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×