جهات تخفیف در مجازات

جهات تخفیف در مجازات (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جهات تخفیف در مجازات

جهات تخفیف در مجازات و شرایط آن

جهات تخفیف در مجازات چیست؟ جهات تخفیف در مجازات به چه معنی است؟ جهات تخفیف در مجازات کدام است؟ جهات تخفیف در مجازات در قانون چیست؟ چگونه می توان از جهات تخفیف در مجازات استفاده کرد؟ کارکرد جهات تخفیف در مجازات چیست؟ آیا اثبات جهات تخفیف در مجازات دادگاه را مکلف به صدور تخفیف در مجازات می کند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جهات تخفیف در مجازات چیست؟ مهمترین شرایط مربوط به جهات تخفیف در مجازات چیست؟ کارکرد اصلی جهات تخفیف در مجازات چیست؟ چرا از جهات تخفیف در مجازات استفاده می شود؟

جهات تخفیف در مجازات از جمله شرایطی است که قانونگذار تعیین کرده است تا دادگاه کیفری این اجازه را داشته باشد که حکم و مجازاتی کمتر از مجازات تعیین شده در قانون برای مجرم در نظر بگیرد. به طور مثال اگر حداقل مجازات تعیین شده برای یک جرم یک سال حبس باشد، بر اساس اثبات جهات تخفیف در مجازات دادگاه این اجازه را دارد که مجازاتی کمتر از این حداقل ( یک سال ) برای مجرم صادر کند.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم جهات تخفیف در مجازات چیست و دادگاه در چه شرایطی امکان استفاده از این جهات را دارد؟ همچنین سوال بسیار مهمی که بسیار از وکیل کیفری می پرسند این است که آیا اثبات این جهات دادگاه را می تواند مکلف به صدور تخفیف در مجازات کند؟ همچنین آیا تنها در دادگاه بدوی امکان استفاده از این جهات وجود دارد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در خصوص جهات تخفیف در مجازات وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این شرایط و جهات به نحوی تدوین شده است که جامعه یا متشاکی از این تخفیف آسیب نبیند. از این رو در خصوص برخی از جرایم امکان استفاده از جهات تخفیف وجود ندارد. در ادامه بیشتر در این خصوص  صحبت می کنیم.

جهات تخفیف در مجازات و بررسی مفاهیم

جهات تخفیف در مجازات را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم اساسی و پایه ای در این خصوص آشنا شویم. مهمترین مفهومی که در این بین وجود دارد، نوع مجازات است. در واقع مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در قانون کیفری ایران دو نوع مجازات در نظر گرفته است. این مجازات ها عبارتند از مجازات تعزیری و حدی. این  که مجازات مجرم از کدام دسته باشد می تواند در خصوص استفاده از جهات تخفیف در مجازات بسیار تاثیرگذار باشد.

بگذارید این مسئله را به شکل بهتری بیان کنیم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که عمده قوانین ایران بر اساس و پایه اسلام و شرع تدوین شده است. از این رو کاملا طبیعی است که برخی از جرایم و مجازات های مربوط به آن توسط اسلام مشخص شده باشد. از این رو به این دسته از مجازات ها و جرایمی که توسط اسلام تعیین شده را مجازات یا جرایم حدی می گویند. مهمترین ویژگی مجازات حدی این است که غیر قابل تغییر می باشد. در کلام ساده تر این دسته از مجازات ها را نمی توان تغییر داد. بنابراین تنها دو حالت بعد از صدور این دسته از مجازات ها وجود دارد. حالت اول این است که این مجازات باید تمام و کمال اجرایی شود. دوم این که در صورت وجود شرایطی مانند توبه و … امکان سقوط مجازات ایجاد شود. در این صورت مجازات به صورت کامل اجرا نمی شود. بنابراین همانطور که می بینید امکان کاهش یا قلب مجازات حدی وجود ندارد.

در مقابل مجازات حدی، مجازات تعزیری تعریف شده است. این دسته از مجازات ها توسط قانونگذار و بر اساس شرایط مختلفی مانند نوع جرم، کیفیت جرم، شرایط جرم، شرایط مجرم و جامعه و … تعیین می شود. نکته مهمی که در خصوص این دسته از مجازات ها وجود دارد این است که اولا معمولا به صورت بازه ای بیان می شود. به طور مثال گفته می شود که برای چنین جرمی حبس از یک ماه تا یک سال در نظر گرفته شده است. ویژگی دوم این است که قانونگذار با توجه به شرایط مختلف مانند جهات تخفیف در مجازات امکان تقلیل، قلب و یا حتی تشدید مجازات را برای مجازات های تعزیری در نظر گرفته است. این ها مهمترین مفاهیمی است که باید در این خصوص به آن ها توجه داشته باشید.

انواع جهات تخفیف در مجازات

هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که شرایط مختلفی به عنوان جهات تخفیف در مجازات در قانون پیش بینی شده است. ایجاد هر کدام از این شرایط می تواند باعث تخفیف در مجازات شود. تخفیف در مجازات بدین معنی است که دادگاه می تواند حکم و مجازاتی کمتر از حداقل مجازات تعزیری پیش بینی شده توسط قانون گذار در نظر بگیرید.

در نظر داشته باشید که دادگاه مکلف به استفاده از تخفیف برای مجرم نیست. بنابراین حتی با اثبات شرایط تخفیف، دادگاه می تواند از این ابزار استفاده نکند. در صورتی که در دادگاه بدوی از این مسئله استفاده نشود، امکان استفاده از آن در دادگاه تجدید نظر وجود دارد.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است برای یک مجرم امکان استفاده از چند جهت تخفیفی وجود داشته باشد، در این صورت دادگاه می تواند برای هر کدام از آن ها تخفیفی در نظر بگیرد اما به شرطی که حقوق جامعه و شاکی رعایت شود. این مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. حال بر اساس این نکات نوبت به بیان انواع جهات تخفیف در مجازات است. این جهات عبارتند از صغر سن ( اگر مرتکب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد، دادگاه می‌تواند او را از مجازات معاف کند یا مجازات او را کاهش دهد. )، جنون (اگر مرتکب جرم در زمان ارتکاب عمل مجرمانه مجنون بوده باشد، دادگاه می‌تواند او را از مجازات معاف کند یا مجازات او را کاهش دهد. )، فقدان قصد ( اگر مرتکب جرم قصد ارتکاب جرم را نداشته باشد، دادگاه نمی‌تواند او را مجازات کند. )، ندامت ( اگر مرتکب جرم پس از ارتکاب عمل مجرمانه، پشیمان شود و ندامت خود را ابراز کند، دادگاه می‌تواند مجازات او را کاهش دهد. )، حسن سابقه، همکاری با مقامات قضایی و جبران خسارت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×