جرم حضور در خانه فساد

جرم حضور در خانه فساد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جرم حضور در خانه فساد

جرم حضور در خانه فساد

حضور در خانه فساد جرم است؟ مجازات حضور در خانه فساد چیست؟ چرا حضور در خانه فساد جرم است؟ مهمترین شرایط حضور در خانه فساد به عنوان جرم چیست؟ نحوه اثبات حضور در خانه فساد به عنوان یک جرم چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جرم حضور در خانه فساد چیست؟ آیا امکان تبرئه شدن از جرم حضور در خانه فساد وجود دارد؟ آیا مجازات حضور در خانه فساد قابل تخفیف است؟ شرایط تحقق جرم حضور در خانه فساد چیست؟ نکات مربوط به حضور در خانه فساد چیست؟ آثار کیفری حضور در خانه فساد چیست؟

حضور در خانه فساد از نظر قانون کیفری ایران جرم محسوب می شود. در واقع بر اساس قانون مجازات اسلامی صرف حضور در مکانی موسوم به خانه فساد، حتی بدون آن که دخالتی در تاسیس و نگهداری آن داشته باشد جرم محسوب می شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید که قانون گذار حتی حضور فرد در این اماکن را بدون استفاده از امکانات آن نیز جرم دانسته است. اما در خصوص مجازات این جرم، قانونگذار علم قاضی را ملاک قرار داده و در این خصوص نص صریحی ارائه نکرده است. بنابراین این قاضی است که بر اساس شرایط حضور در خانه فساد، مجازات این جرم را تعیین می کند.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که حضور در خانه فساد چیست و چگونه اثبات می شود؟ آیا یک وکیل کیفری این قدرت را دارد که بتواند کاری کند تا موکل وی از این جرم تبرئه شود؟ ابزارهای مورد استفاده در دعاوی این چنینی چیست؟ همچنین به دنبال این هستیم که کمی به صورت بنیادی با این مسئله آشنا شویم. در واقع می خواهیم بدانیم که چرا حضور در یک خانه فساد حتی بدون دخالت در نگهداری و یا تاسیس آن می تواند یک جرم باشد؟ با ما در ادامه همراه باشید.

حضور در خانه فساد و مفاهیم مربوط به آن

حضور در خانه فساد یک جرم نسبتا خاص در قانون کیفری ایران محسوب می شود. برای فهم این جرم و چرایی جرم انگاری آن لازم است که ابتدا با چند مفهوم بسیار مهم آشنا شویم.

اول این که باید بدانیم خانه فساد در قانون ایران به چه مکانی اطلاق شده است. به طور کلی به هر مکانی که با هدف انجام اعمال خلاف عنف و عفت برپا شده باشد گفته می شود. حال این که عفت در قانون و جامعه به چه شکلی تعریف می شود بحث و بررسی طولانی دارد.

در واقع یکی از مشکلات و چالش های اساسی قانون ایران خصوص مسائلی مانند عنف، عفت، سنت و … از عبارات کلی استفاده کرده و تعریف دقیقی ارائه نداده است. اما اگر بخواهیم به صورت عملی تر بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که هر نوع رفتار خارج از عرف و خارج از موازین شرعی میان زن و مرد نامحرم را می توان عملی منافی عفت دانست. بنابراین در صورتی که این عمل در یک مکان مشخص صورت بگیرد، به این مکان خانه فساد گفته می شود.

مفهوم دیگری که در این جا باید به آن توجه داشته باشیم، مسئله جرم است. در واقع شناخت این مفهوم کلی و البته نسبتا ساده می تواند چرایی جرم انگاری حضور در خانه فساد را توجیه کند. در واقع هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که زمانی یک فعل از دید قانون جرم محسوب می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای فعل اثبات شود.

در واقع در صورتی که فعل دارای آثار منفی و آسیب زننده قابل اثبات باشد، رکن مادی برای فعل اثبات می شود. همچنین اگر فاعل بر اساس نیت و هدف قبلی دست به چنین کاری زده باشد، رکن معنوی قابل اثبات خواهد بود. از طرف دیگر بر اساس رکن قانونی، تنها فعلی را می توان جرم دانست که قانون تعریفی از آن و یا مصادیق آن ارائه داده باشد. حال در ادامه می خواهیم این سه رکن را برای مسئله جرم انگاری حضور در خانه فساد مورد بررسی قرار دهیم.

مجازات حضور در خانه فساد

همانطور که گفتیم قانون گذار علاوه بر صاحب خانه فساد، عاملین و کارگران این خانه، افرادی که در این مکان حضور داشته باشند را مجرم شناخته است. حال بر اساس ارکان سه گانه ای که در بالا عنوان کردیم می خواهیم با چرایی این موضوع آشنا شویم.

حضور در امکان فساد حتی در صورتی که هیچ بهره ای از این مکان برده نشود خود به خود می تواند سبب اشاعه اعمال خلاف شرع و منافی عفت در جامعه شود. همچنین حضور هر فرد در این مکان به معنی نزدیک شدن وی به مرحله فساد است. این ها مواردی است که می توان برای اثبات رکن مادی از آن ها استفاده کرد.

از طرف دیگر در صورتی که فرد با علم به مفسده بودن مکان در آن حضور داشته باشد، عملا رکن معنوی اثبات می شود. اما در صورتی که فرد بتواند ثابت کند که بدون اطلاع از این مسئله در این مکان حضور داشته، می تواند از دادگاه حکم تبرئه خود را دریافت کند. در خصوص رکن قانونی نیز می توانیم اینگونه بیان کنیم که قانون این حضور را جرم انگاری کرده است. اما مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مجازاتی برای آن تعیین نکرده است.

در کلام ساده تر با توجه به این که حضور در این مکان می تواند شرایط و حالت های مختلفی داشته باشد، می توان مجازات های متنوعی برای آن در نظر گرفت. از این رو قانونگذار در این خصوص همه چیز را به علم قاضی واگذار کرده است. بنابراین قاضی بنابر ادله اثبات و شرایط دعوی و حضور فرد در این مکان نسبت به تعیین مجازات در این خصوص تصمیم گیری می کند.

از این روست که گفته می شود استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه در این خصوص می تواند بسیار کارآمد و ضروری باشد. چرا که در این جا همه چیز در اختیار قاضی است و یک وکیل مجرب می تواند بر اساس همین امکان ممکن، کمک بزرگی برای موکل خود باشد. اگر در این باره نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می توانید از یک وکیل یا مشاور در این حوزه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×