جهات اعاده دادرسی کیفری

جهات اعاده دادرسی کیفری (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جهات اعاده دادرسی کیفری

جهات اعاده دادرسی کیفری

اعاده دادرسی کیفری چیست؟ اعاده دادرسی کیفری به چه معنی است؟ شرایط اعاده دادرسی کیفری چیست؟ چگونه می توان نسبت به اعاده دادرسی کیفری اقدام کرد؟ آثار اعاده دادرسی کیفری چیست؟ آیا اعاده دادرسی کیفری مانع از اجرای حکم می شود؟ جهات اعاده دادرسی کیفری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعاده دادرسی کیفری چیست؟ مهمترین نکات مربوط به اعاده دادرسی کیفری چیست؟ اعاده دادرسی کیفری توسط کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟ چه کسانی می توانند نسبت به اعاده دادرسی کیفری اقدام کنند؟ روند اثبات جهات اعاده دادرسی کیفری چگونه است؟

اعاده دادرسی کیفری از جمله مسیرهای مهم و فوق العاده برای اعتراض به حکم صادر شده است. به نوعی می توان گفت که اعاده دادرسی کیفری آخرین مسیر برای نقض حکم صادر شده برای مجرم یا متهم است. مسئله ای که وجود دارد این است که شرایط اعاده دادرسی از جمله شرایطی است که قانونگذار برای دعاوی و افراد خاصی در نظر گرفته است. بنابراین شناخت این جهات و بررسی شرایط پیش بینی شده توسط قانون می توان کمک بزرگی در این خصوص محسوب شود. نکته ای که وجود دارد این است که اعاده دادرسی به طور کلی مسیر سخت و پیچیده ای محسوب می شود.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم اعاده دادرسی کیفری دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ در واقع می خواهیم بدانیم که اعاده دادرسی کیفری چه شرایطی دارد و یک فرد چگونه می تواند از این روند استفاده کند؟ نکته ای که وجود دارد این است که اعاده دادرسی به عنوان آخرین راه های نجات محکوم محسوب می شود. از این رو استفاده درست و منطقی از آن می تواند بسیار کارساز باشد. اما زمانی این ابزار قابل استفاده است که جهات مطرح شده در قانون در آن وجود داشته باشد. در ادامه این جهات را عنوان کرده و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

اعاده دادرسی کیفری بر اساس مفاهیم

اعاده دادرسی کیفری همانطور که گفته شد از آخرین راه ها برای اعتراض به رای صادر شده است. این کلام بدین معنی است که مسیرهایی مانند تجدیدنظرخواهی در خصوص دعوی بسته شده و یا وجود ندارد. در حالت کلی می توان گفت که اعاده دادرسی چه در مسیر کیفری و چه در مسیر حقوقی تنها برای احکام قطعی صادر شده قابل اجراست.

هر وکیل حقوقی و کیفری به خوبی می داند که حکم قطعی به احکامی گفته می شود که امکان تجدیدنظرخواهی برای آن وجود ندارد. در کلام ساده تر اگر مهلت تجدید نظرخواهی تمام شود و یا رای دادگاه بدوی به صورت قطعی صادر شود و یا این که رای توسط دادگاه تجدید نظر صادر شده باشد، حکم قطعی در نظر گرفته می شود. این احکام غیر قابل تجدید نظر خواهی محسوب می شود.

نکته دیگر این است که اعاده دادرسی تنها در خصوص ماهیت حکم مورد استفاده قرار می گیرد. در کلام ساده تر روند دادرسی و وضعیت شکلی آن مانند رعایت آیین و تشریفات بررسی دعوی و صدور حکم در اعاده دادرسی مورد توجه قرار نمی گیرد. این حکم و ماهیت آن است که می تواند مورد اعاده دادرسی قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون تنها محکوم یا وکیل او قادر به اعاده دادرسی است. در صورتی که محکوم فوت کرده باشد اعاده دادرسی در اختیار وراث وی قرار می گیرد. بنابراین خواهان دعاوی کیفری امکان اعاده دادرسی نخواهند داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مسئله دیگر این است که ممکن است اعاده دادرسی در خصوصی بخشی از حکم صورت بگیرد. در صورت وجود جهات اعاده دادرسی در این حالت، تنها همان بخش مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تمام حکم معلق نخواهد شد. این ها از مهمترین شرایط و نکات پایه ای در خصوص اعاده دادرسی کیفری است.

جهات و آثار اعاده دادرسی کیفری

اعاده دادرسی کیفری برای تمامی احکام و در هر شرایطی امکان پذیر نیست. فردی که درخواست اعاده دادرسی دارد باید توجه داشته باشد که ابتدا باید جهات آن را در نظر بگیرد و در صورت وجود این جهات امکان بررسی مجدد دعوی در همان دادگاه یا دادگاه صالح دیگر و یا در دیوان عالی کشور ایجاد می شود.

در صورتی که فردی به جرم قتل محکوم شده باشد و سپس مشخص شود که مقتول زنده است، امکان اعاده دادرسی پیش می آید. همچنین اگر جرمی توسط چندین نفر صورت گرفته باشد که امکان قائل شدن بیش از یک مرتکب برای آن وجود نداشته باشد می توان در خصوص حکم صادر شده اقدام به اعاده دادرسی کیفری کرد.

هر وکیل کیفری به خوبی می داند که اگر در خصوص یک متهم یا مجرم در مورد یک جرم مشخص احکام متفاوتی در دادگاه های مختلف صادر شده باشد قانون اجازه اعاده دادرسی را می دهد. همچنین اگر در دادگاه صالحی ثابت شود که اسناد ارائه شده جعلی بوده و این اسناد تاثیر مستقیم در صدور حکم را داشته باشند، می توان از مسیر اعاده دادرسی استفاده کرد. همچنین اگر بعد از صدور حکم مدرکی کشف شود و یا اتفاقی حادث شود که می تواند در ماهیت حکم تغییر ایجاد کند عملا امکان استفاده از اعاده دادرسی کیفری پیش می آید.

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که اگر عمل ارتکابی جرم نباشد (یکی از سه رکن اثبات جرم در آن صدق نکند) می توان نسبت به اعاده دادرسی اقدام کرد. مسئله مهم اینجاست که ریاست قوه قضاییه در صورت تشخیص دادن خلاف شرع بودن حکم صادر شده می تواند اعاده دادرسی را انجام دهد. همچنین ریاست دادگستری، دیوان عالی کشور و دادستان کل نیز می توانند در صورت مشاهده خلاف شرع بودن حکم صادر شده از ریاست قوه قضاییه درخواست اعاده دادرسی داشته باشند.

از مهمترین آثار اعاده دادرسی کیفری این است که در صورت وجود جهات آن، حکم تا بررسی مجدد دعوی و صدور رای نهایی معلق خواهد شد. در این حالت از محکوم تامین مالی مناسبی اخذ خواهد شد. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در این خصوص وجود دارد. بهتر است در این خصوص از یک وکیل یا مشاور مجرب راهنمایی لازم را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×