راه های اثبات فرار از دین مهریه

راه های اثبات فرار از دین مهریه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

راه های اثبات فرار از دین مهریه

راه های اثبات فرار از دین مهریه

فرار از دین چیست؟ شرایط فرار از دین چیست؟ چگونه می توان نسبت به فرار از دین اقدام کرد؟ راه های اثبات فرار از دین چیست؟ چگونه می توان نسبت به فرار از دین اعتراض کرد؟ آیا فرار از دین قابل اثبات است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرار از دین چیست؟ شرایط تحقق فرار از دین چیست؟ آثار فرار از دین چیست؟ فرار از دین چه آثار حقوقی دارد؟ آیا امکان شکایت کیفری در فرار از دین وجود دارد؟ خواهان چه مسیری برای اثبات فرار از دین باید طی کند؟

فرار از دین یکی از حالت هایی است که ممکن است بدهکار برای عدم پرداخت بدهی و برای جلوگیری از توقیف اموال از آن استفاده کند. از منظر قانونی فرار از دین به عنوان یک عمل خلاف قانون و عرف شناخته می شود. همچنین هر وکیل کیفری به خوبی می داند که این کار در قانون ایران به عنوان یک جرم شناخته شده است. بنابراین اثبات فرار از پرداخت بدهی یا دین می تواند مجازات کیفری خاصی برای فرد به همراه داشته باشد.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که فرار از دین را چگونه می توان اثبات کرد؟ در کلام ساده تر می خواهیم به این نکته توجه بیشتری داشته باشیم که بدانیم از چه مسیرهایی امکان اثبات مسیرهای فرار از دین وجود دارد؟ آیا هر نوع معامله یا انتقال مالکیت بدهکار به عنوان معامله برای عدم پرداخت بدهی شناخته می شود؟ یک وکیل حقوقی چگونه می تواند نسبت به این کار اقدام کند؟ در کلام ساده تر طلبکار یا خواهان چگونه می تواند مسئله فرار از پرداخت بدهی را اثبات کرده و بر اساس ان درخواست باطل شدن معامله و توقیف اموال را داشته باشد؟ این ها همه مواردی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

 فرار از دین از منظر قانونی

فرار از دین را می تواند از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد. اما برای این که بدانیم فرار از پرداخت بدهی مانند فرار از دین مهریه چگونه اثبات می شود بهتر است با برخی مفاهیم ابتدایی و پایه در این خصوص آشنا شویم.

همانطور که گفته شد هر نوع انتقال مالکیت به هر طریقی که مانع از توقیف اموال در جهت پرداخت بدهی صورت بگیرد، تحت عنوان فرار از پرداخت دین و طلب شناخته می شود. همانطور که گفته شد این رفتار از منظر حقوقی و کیفری قابل پیگیری است. اولین نکته ای که باید بدانید این است که فرار از پرداخت دین از مسیرهای مختلفی امکان پذیر است. انجام یک معامله صوری و یا انتقال مال به فردی دیگر یکی از راه های این کار محسوب می شود.

یکی از مهمترین مسیرهایی که افراد بر اساس آن می توانند مانع از توقیف اموال خود شوند این است که کاری انجام دهند که مال آن ها از طریق دیگری توقیف شود. به طور مثال فرد بدهکار با دادن یک چک با مبلغ بالا به فرد آشنا و مطمئن از او می خواهد که چک را برگشت بزند و از طریق اداره ثبت نسبت به دریافت اجراییه و توقیف اموال وی اقدام کند. بدین ترتیب عملا مالی باقی نمی ماند که طلب واقعی مانند مهریه از آن وصول شود. در چنین شرایطی اثبات فرار از دین کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. از این رو بهتر این است که در چنین مسیرهایی از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهریه در قانون حقوقی ایران به عنوان یک طلب مالی شناخته شده است. در کلام ساده تر از زمان انعقاد نکاح مرد مکلف به پرداخت مهریه به زوجه است. بنابراین عملا در دوره نکاح و تا قبل از پرداخت مهریه، زوج به عنوان بدهکار شناخته می شود. از این رو هر نوع انتقال مالکیت با هدف عدم پرداخت مهریه چه در دوره نکاح و چه در مسیر طلاق و جدایی می تواند به عنوان یک رفتار فرار از دین شناخته شود. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

آثار فرار از دین و اثبات آن

در صورت اثبات فرار از دین از مسیر کیفری، بدهکار مجرم شناخته شده و به حبس تعزیری محکوم می شود. استفاده از این مسیر از این جهت پیشنهاد می شود که با محکومیت فرد در مسیر کیفری عملا نیازی به اثبات در مسیر حقوقی وجود ندارد. به واسطه این حکم طلبکار می تواند نسبت به ابطال معامله یا انتقال مالکیت صورت گرفته اقدام کند.

آثار حقوقی اثبات فرار از پرداخت بدهی نیز ابطال انتقال مالکیت است. یعنی حتی اگر سند رسمی در خصوص این انتقال مالکیت صورت گرفته باشد و یا اداره ثبت اجراییه رسمی در خصوص توقیف اموال به شکل صوری صادر کرده باشد عملا باطل شده و مالکیت اموال به بدهکار باز می گردد. بعد از آن است که امکان توقیف اموال ایجاد می شود.

نکته ای که وجود دارد این است که برای اثبات فرار از دین در مهریه یا در خصوص هر نوع بدهی دیگر، زمان انتقال مالکیت اهمیت بسیاری می تواند داشته باشد. در صورتی که این انتقال در زمان صدور اجراییه و یا نزدیک به آن بوده باشد امکان اثبات فرار از پرداخت بدهی ساده تر خواهد بود.

راه های دیگری نیز برای اثبات این مسئله وجود دارد. به طور مثال بررسی ثمن معامله و میزان پرداختی های خریدار در معامله و یا بررسی چک صوری صادر شده و ده ها مورد دیگر می تواند نشان از فرار از پرداخت بدهی باشد. مسئله ای که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید این است که در قانون برخی از اموال به عنوان مستثنیات دین شناخته می شود. این اموال تحت هیچ عنوان قابل توقیف نیست. به طور مثال مالی که به عنوان وسیله امرار معاش فرد شناخته می شود و یا منزلی که تنها محل سکونت فرد باشد را نمی توان توقیف کرد. این ها از جمله مهمترین نکاتی است که در این خصوص باید به آن ها توجه داشته باشیم. همچنین توجه داشته باشید که در این مسیر شما می توانید از یک وکیل یا مشاور مجرب و با تجربه در کنار خود استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×