جرم تهدید

جرم تهدید چیست (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جرم تهدید چیست

جرم تهدید و بررسی مجازات قانونی آن

جرم تهدید و بررسی مجازات قانونی آن

پیش از بررسی مباحث مربوط به جرم تهدید بهتر است تعریفی از خود عمل تهدید ارائه کنیم. تهدید در لغت به معنای ترسانیدن و بیم دادن است و به عملی که به واسطه آن فرد یا افرادی مجبور به ارتکاب جرم یا تسلیم مال خود می شوند گفته می شود. در حقیقت وقتی فردی مورد تهدید قرار می گیرد، تهدید کننده او را به سبب ترس از عاقبت انجام کاری و یا ترس از عاقبت ترک کاری مطیع خود می سازد. تهدید در قانون مجازات اسلامی و قوانین کیفری تمام ممالک دنیا به عنوان جرم شناخته شده است و شخص تهدید کننده می تواند آن را به صورت شفاهی، کتبی، علنی یا غیرعلنی مرتکب شود.

جرم تهدید از جمله جرایمی است که بزهکاران به سبب رسیدن به اهداف خود آن را مرتکب می شوند. البته بایستی متذکر شد که نوع جرم تهدید در این وادی مطرح نیست بلکه آنچه مطرح است بیم و اضطرابی می باشد که فرد تهدید شونده را به ارتکاب جرمی مصمم می کند؛ به عنوان مثال در نظر داشته باشید که تهدید به ایجاد صدمات بدنی توسط یک تهدید کننده معلول به یک فرد نیرومند برای وادار ساختن او به ارتکاب سرقت یا هر عمل نامشروع دیگری از جمله مصادیق تهدید به شمار نمی رود چرا که این تهدید، تهدیدی نیست که بتواند در فرد نیرومند ایجاد ترس و اضطراب و او را مصمم به انجام آن فعل نامشروع کند.

جرم تهدید در قانون مجازات اسلامی

طبق ماده 669 قانون مجازات  اسلامی جرم تهدید به صورت زیر است:

“هرکس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.”

تهدید به ضرر نفسی می تواند به عنوان مثال تهدید به شکستن دندان ها، شکستن پا، درآوردن چشم و مواردی از این دست باشد و تهدیدهای شرافتی هر موردی را که به آبرو، ناموس و شرف فرد تهدید شونده یا بستگان او مربوط می شوند را شامل می شود.

مجازات مرتکب به تشخیص قاضی و با توجه به شرایط مشکل حقوقی پیش آمده و شخصیت طرفین پرونده صورت می گیرد چرا که گفته شد این مجازات می تواند شامل ضربه شلاق تا 74 ضربه یا دو ماه تا دو سال زندان باشد.

تهدید به افشای چه اسراری شامل جرم تهدید می شود؟

جرم تهدید در مورد تهدید به افشای اسرار زمانی شامل تهدید کننده می شود که اموری که فرد تهدید شونده تهدید به افشای آن می شود برای او ضررهای مادی و معنوی داشته باشد؛ در این مورد ملاک عرف است و در صورتی که سر مورد تهدید به افشا ضرر مادی و معنوی برای فرد تهدید شونده یا بستگان او نداشته باشد ایت تهدید شامل جرم نیست.

آیا جرم تهدید شامل هر تهدیدی می شود؟

مطابق با آنچه که در بالا گفته شد جرم تهدید هر تهدیدی را شامل نمی شود به عبارت دیگر هر تهدیدی را نمی توان مجرمانه محسوب کرد. به عنوان مثال در نظر داشته باشید فردی که مدت هاست توسط فرد یا گروهی مورد مزاحمت قرار می گیرد آن فرد یا گروه را تهدید به ارائه مدارک و مستندات مزاحمت به مراجع قضایی و شکایت می کند، در این مورد تهدید را نمی توان یک تهدید مجرمانه و کیفری محسوب کرد و جرم تهدید را شامل آن دانست.

در مورد تهدیدهای مبهم نمی توان جرم و مجازات تهدید در نظر گرفت

این جمله بدین معنی است که تهدید بایستی واضح باشد تا بتوان آن را شامل مجازات در نظر گرفت؛ به عبارتی تهدید کننده بایستی تهدید شونده را به وضوح به یک ضرر نفسی، مالی، شرافتی یا افشای سر او یا بستگانش تهدید کند تا ترس و اضطراب ایجاد شده به صورت کتبی یا شفاهی از سوی تهدید کننده به عنوان جرم شناخته شود. در این مورد قاضی بایستی به وضوح از الفاظ استفاده شده یا اعمال انجام شده مبنی بر تهدید آگاه شود تا بتواند تهدید کننده را مشمول جرم تهدید بداند. به عنوان مثال در نظر داشته باشید که اگر شخصی به شخص دیگر بگوید “کاری می کنم که مرغ های آسمان به حالت گریه کنند” این تهدید اشاره واضحی به یک ضرر مالی، جانی یا آبرویی خاصی ندارد و نمی توان مجازات تهدید را در مورد آن به کار برد.

آیا تهدید با وسیله ای خاص در جرم تهدید اثرگذار است؟

در ماده 669 قانون مجازات اسلامی که در بالا آورده شد وسیله در این ماده قانونی تاثیری ندارد و تهدید با هر وسیله ای شامل مجازات می شود. برای اطلاع از مجازات فردی که با هر نوع اسلحه سرد یا گرم اقدام به قدرت نمایی می کند می توانید به ماده 617 قانون مجازات اسلامی مراجعه نمایید.

پرسش های متداول در زمینه جرم تهدید:

  1. فردی مرا تهدید کرده است که اتومبیل پدرم را خواهد دزدید یا جرم تهدید شامل این فرد می شود؟

از آنجایی که تهدید به سرقت اتومبیل بستگان شما از جمله موارد تهدید به ضرر مالی محسوب می شود مطابق ماده 669 قانون مجازات اسلامی این تهدید شامل جرم است.

  • آیا بدون شکایت شاکی جرم تهدید شامل حال تهدید کننده می شود؟

خیر ماده 669 قانون مجازات اسلامی از جمله جرایم حق الناس محسوب می شود و بدون شکایت شاکی خصوصی نمی توان پروسه قضایی مربوط به آن را آغاز و پیگیری نمود.

  • شخصی مرا تهدید و گفته است ” اشکت را در خواهم آورد” آیا این تهدید شامل مجازات تهدید می شود؟

خیر- از آنجایی که در این تهدید اشاره مستقیم به هیچ گونه ضرر مالی، جانی یا آبرویی نشده است این تهدید شامل مجازات نمی شود.

  • آیا گذشت کردن شاکی موجب تخفیف در مجازات مجرم تهدید کننده می شود؟

بله از آنجایی که جرم تهدید از جمله جرم های حق الناس محسوب می شود و با شکایت شاکی خصوصی اعتبار قانونی پیدا می کند، با گذشت شاکی، دادگاه در مجازات مجرم تخفیف قائل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×