توقیف فوری اموال برای مهریه

توقیف فوری اموال برای مهریه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

توقیف فوری اموال برای مهریه

در کشور قانونگذار این حق را به زوجه داده است که برای مطالبه مهریه اش، درخواست توقیف فوری اموال همسرش را تقدیم دادگاه کند و آن را تا هنگام پرداخت مهریه اش توقیف کند. در ایران نیز چنین قانونی بعد از آن که عقد نکاحی بین زوج و زوجه واقع شد که بر اساس قانون مدنی یک سری تکالیف و حقوق اعم از غیرمالی و مالی برای هر دوی آن ها در نظر می گیرد. می توان گفت این امر یکی از این تکالیف که بسیار هم مهم است پرداخت مهریه از طرف زوج به زوجه است.

راه حل قانونی که برای این مساله در نظر گرفته شده این است که اگر مال و دارایی به نام مرد وجود داشته باشد البته مشروط به این که این دارایی ها و اموال جزء مستثنیات دین نباشد، زن می تواند برای مطالبه مهریه خود به قسمت دایره اجرای ثبت اسناد رسمی آن شهر یا منطقه مراجعه کرده و درخواست توقیف فوری اموال شوهرش را بنماید و اگر همسر او مالی نداشته باشد زن می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواست حقوقی خود مبنی بر مطالبه مهریه تقدیم دادگاه نماید.

بعد از جاری شدن خطبه عقد میان زوج و زوجه و تعیین شدن مهریه از طرف هر دوی آن ها، پرداخت مهریه وظیفه ی مرد است و در ماده 1082 قانون مدنی این امتیاز برای زن در نظر گرفته شده است که هر وقت زوجه بخواهد می تواند طلب مهریه خود را از همسرش داشته باشد.

همچنین ذکر این نکته لازم است که در کشور ما قانون گذار برای مطالبه مهریه از طرف زوجه، هیچ نوع شرط و شروطی قرار نداده است. پس با این حال زن برای گرفتن مهریه لازم نیست که دلیل بخصوصی ارائه دهد.

اگر زن بخواهد که از حق شرعی و قانونی خود دفاع کند بهتر است که از یک وکیل کمک بگیرد اما اگر بخواهد که خود شخصا اقدام به گرفتن مهریه اش کند باید چند نکته مهم را در نظر بگیرد.

نکات مهم جهت توقیف فوری اموال برای مهریه

1-اولین نکته ای که در خصوص توقیف فوری اموال برای مهریه مهم است و زوجه باید به آن توجه کند این است که اگر زوج اموالی به نام خود داشته باشد و همچنین مهریه زوجه نیز در سند رسمی نکاح به صورت قانونی ثبت شده باشد، زوجه می تواند برای رسیدن سریعتر به مهریه اش، با مراجعه به دایره اجرای ثبت و معرفی کردن اموال و دارایی هایی که به اسم همسرش است، درخواست توقیف فوری اموال و فروش آن را بنماید.

سازمان اجرای ثبت اسناد رسمی نیز بعد از درخواست زوجه، در مورد اموال مورد نظر استعلام می گیرند و اگر بعد از استعلام، معلوم شد زوج اموالی به نام خود دارد، این سازمان اقدام به توقیف فوری اموال و فروش آن بر اساس ضوابط قانونی می کند.

2-در اینجا زن باید حتما به این نکته توجه کند که اگر این امکان وجود دارد که قبل از آن که او به اداره ثبت اسناد رسمی برود و درخواست توقیف فوری اموال شوهرش را بدهد، مرد از ترس توقیف اموال و پرداخت مهریه، اقدام به انتقال و فروش اموالش را نماید، می تواند از دادگاه درخواست کند تا انتقال و فروش اموال توسط مرد را ممنوع کند یعنی زن می تواند از دادگاه درخواست صدور قرار تامین خواسته را داشته باشد.

در قانون آیین دادرسی مدنی بر اساس ماده 108 حقوق زیر برای زن به رسمیت شناخته شده است:

زوجه می تواند قبل از تقدیم دادخواست و یا در جریان تقدیم دادخواست در مورد اصل دعوا و یا در طی مراحل دادرسی تا زمانی که حکم به صورت قطعی صادر نشده است در مواردی درخواست تامین خواسته را داشته باشد و دادگاه نیز مکلف است که آن را قبول کند. این موارد عبارتند از:

الف: دعوا مستند به سند رسمی و قانونی باشد.

ب: خواسته در معرض ضایع شدن و یا تفریط باشد.

ج: در مواردی از جمله اوراق تجاری درخواست شده که بر اساس قانون، دادگاه مکلف به قبول کردن درخواست تامین خواسته باشد.

د: خواهان، خسارات و زیانی را که احتمال دارد به طرف مقابل در جریان تامین خواسته وارد آید به صورت نقد به صندوق دادگستری واریز کند.

تبصره: مشخص کردن اندازه خسارت احتمالی، با در نظر گرفتن اندازه خواسته، به نظر دادگاهی بستگی دارد که دادخواست درخواست تامین را قبول میکند صدور قرار تامین مشروط به ایداع خسارت وارد شده خواهد بود.

بر اساس ماده ذکر شده، زوجه می تواند بدون آنکه هیچ هزینه ای به نام خسارت احتمالی به صندوق دادگاه بپردازد، اقدام به توقیف فوری اموال همسرش بنماید.

توقیف فوری اموال و مستثنیات دین

بر اساس مطالب ذکر شده مهم است که بدانید که در خصوص توقیف فوری اموال برای مهریه یک سری از اموال وجود دارند که زن نمی تواند برای مطالبه مهریه اش درخواست توقیف فوری اموال را بنماید و حتی نمی تواند در آن مورد اعتراض کند. در اصطلاح حقوقی به این دسته از اموال، مستثنیات دین گفته می شود به عبارت کلی اگر فردی به ما دین داشته باشد ما نمی توانیم به خاطر دین و طلبمان از آن اموال استفاده کنیم و یا تقاضای توقیف فوری آن را داشته باشیم.

در ماده 24 قانون جدید موارد مستثنیات دین، شیوه ی محکومیت های مالی ضبط شده شامل موارد زیر است:

1-منزل شخصی که بر اساس عرف در شان فرد محکوم علیه و در حالت اعسار او باشد.

2-وسایل مورد نیاز زندگی که برای رفع مسائل ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل او ضروری و لازم است.

3-میزان آذوقه موجود به اندازه نیاز محکوم علیه و اشخاص تحت تکفل وی برای مدت زمانی که از نظر عرف آذوقه ذخیره می شود.

4-ابزار تحقیقاتی و علمی و کتبی برای اهل علم و تحقیق، متناسب با شان آن ها

5-لوازم و ابزار کسبه، کشاورزان، پیشه وران و سایر افرادی که برای گذران زندگی ضروری آن ها و افراد تحت تکفل آن ها لازم و ضروری است.

6-تلفن مورد نیاز مدیون

براساس موارد ماده 24 قانون جدید روش و نحوه محکومیت های مالی، اگر زوج برای تامین مخارج اولیه زندگی اش فقط یک تاکسی داشته باشد و از راه آن کسب درآمد کند زوجه نمی تواند آن را به عنوان مال به دادگاه معرفی کند و درخواست توقیف فوری آن را داشته باشد.

اگر مرد هیچ مالی به نام خود نداشته باشد، زوجه می تواند با مراجعه به سازمان ثبت اسناد رسمی نامه ای مبنی بر این که همسرش مالی را به نام خود ندارد دریافت کند و بعد از آن برای مطالبه مهریه اش به دادگاه محل زندگی خود و یا شوهرش مراجعه کند و دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×