توقیف سهام عدالت برای مهریه

توقیف سهام عدالت برای مهریه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

توقیف سهام عدالت برای مهریه

توقیف سهام عدالت برای مهریه و شرایط مختلف آن

توقیف سهام عدالت برای مهریه بر اساس شرایط قانونی چگونه است؟ آیا توقیف سهام عدالت برای مهریه امکان پذیر است؟ برای توقیف سهام عدالت برای مهریه چه کاری می توان انجام داد؟ مهمترین شرایط توقیف سهام عدالت برای مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توقیف سهام عدالت برای مهریه چیست؟ توقیف سهام عدالت برای مهریه بر اساس قانون چگونه امکان پذیر است؟ مرجع رسیدگی و صادر کننده توقیف سهام عدالت برای مهریه کدام است؟ توقیف سهام عدالت برای مهریه بر اساس کدام ماده قانونی امکان پذیر است.

مهریه یک طلب مالی محسوب می شود. در واقع مهریه حق مالی زن بر گردن مرد است که تحت هر شرایطی ( مگر در صورت بخشش زن ) باید پرداخت شود. در واقع قانون با مهریه مانند یک طلب مالی برخورد می کند. بنابراین زن در این موقعیت از دید قانون طلبکار و مرد بدهکار خواهد بود. نکته ای که باید بدانید این است که حتی بعد از فوت مرد نیز این طلب قابلیت پیگیری دارد و از اموال متوفی باید این مال پرداخت شود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص دعاوی مالی وجود دارد این است که دادگاه در شروع پرونده استعلام سه گانه ای از اموال و دارایی های بدهکار می گیرد. این استعلام از اداره ثبت، بانک مرکزی و سازمان راهنمایی و رانندگی است. بر اساس این استعلام میزان دارایی و توان مالی فرد مشخص می شود. حال اگر فرد به بیان خود توان پرداخت بدهی را نداشته باشد قانون بنا بر درخواست خواهان دستور به توقیف اموال و دارایی های فرد به اندازه بدهی می دهد. دو مفهوم در کنار یک دیگر عناصر سازنده توقیف سهام عدالت برای مهریه محسوب می شود.

توقیف سهام عدالت برای مهریه چیست؟

آیا توقیف سهام عدالت برای مهریه بر اساس قانون امکان پذیر است؟ همانطور که گفتیم مهریه یک بدهی بر گردن مرد محسوب می شود. از طرف دیگر در خصوص دعاوی مالی هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد و در زمره مستثنیات دین نباشد را می توان توقیف کرد.

بنابراین بر اساس این موضوع و با توجه به این که سهام بورسی یا سهام شرکت خصوصی دارای ارزش مالی است و در زمره مستثنیات دین قرار نمی گیرد زوجه می تواند درخواست توقیف آن را به دادگاه ارائه دهد. این درخواست می تواند تحت قالب دادخواست جدید به دادگاه ارائه شود و یا این که طی دعوی ( مانند طلاق ) به کمک یک وکیل حقوقی در قالب لایحه به دادگاه ارائه شود.

با توجه به این که اساسا سهام عدالت یک نوع سهام بورسی محسوب می شود، بنابراین می توان انتظار داشت که زن قادر به توقیف آن باشد. از این رو در ادامه ابتدا به نحوه توقیف سهام عام و خاص می پردازیم و سپس بر اساس آن می خواهیم بدانیم که توقیف سهام عدالت برای مهریه چگونه صورت می گیرد. در ادامه با ما همراه باشید.

توقیف سهام عام و خاص

به طور کلی برای درک توقیف سهام عدالت برای مهریه باید آن را در چارچوب اصلی خود یعنی توقیف سهام مورد بررسی قرار داد. همانطور که گفته شد سهام چه به صورت بورسی و چه به صورت خاص دارای ارزش مادی است. حال اگر زوجه بخواهد بنا بر طلب مهریه خود نسبت به توقیف این سهام ها اقدام کند، ابتدا باید تمکن مالی مرد در این خصوص را اثبات کند. در کلام ساده تر ابتدا باید برای دادگاه ثابت شده باشد که مرد این توان مالی را به شکل سهام عام یا خاص در اختیار دارد.

با اثبات این موضوع دادگاه دستور توقیف سهام را صادر می کند. در خصوص سهام عام یا همان سهام های بازار بورس، به سرعت به سازمان بورس دستور داده می شود که از انتقال این سهم ها جلوگیری کند. در ادامه از این سازمان خواسته می شود که این سهم ها را به فروش رسانده و مبلغ آن را به شماره حساب داده شده واریز کند. بدین ترتیب توقیف سهم بدین ترتیب نخواهد بود که برگه سهام از فردی به فرد دیگری منتقل شود. بلکه تنها مسیر توقیف سهام این است که این سهام توسط سازمان بورس فروخته و سرمایه آن به طلبکار داده شود.

این موضوع در خصوص سهام خاص نیز وجود دارد. در واقع دادگاه به مدیرعامل شرکت مذکور دستور می دهد که مانع از انجام معامله ای مربوط به این سهام شود و در عین حال این سهام را فروخته و هزینه آن را به شماره حساب داده شده واریز کنند. این کل مسیری است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در  خصوص توقیف سهام طی می کند. حال سوال اینجاست که آیا چنین موضوعی برای توقیف سهام عدالت برای مهریه نیز وجود دارد؟

توقیف سهام عدالت برای مهریه (2)
توقیف سهام عدالت برای مهریه (2)

توقیف سهام عدالت برای مهریه و یک نکته مهم

توقیف سهام عدالت برای مهریه بر اساس آن چیزی که در بالا گفتیم باید ممکن باشد. در واقع سهام عدالت چیزی جز سبدی از چند سهام بورسی نیست. بنابراین بر اساس روندی که در بالا بیان کردیم زن با توقیف سهام عدالت برای مهریه، این سبد توسط سازمان بورس توقیف و فروخته می شود.

اما مسئله ای که باعث شده است توقیف سهام عدالت برای مهریه کمی خاص باشد همین مسئله فروختن آن است. در واقع این سبد سهام تا مدت ها غیر قابل فروش بود. در کلام ساده تر حتی خود صاحب این سهام نیز امکان فروش آن را نداشت. از این رو وقتی چیزی قابل فروش نباشد مسلما نمی توان آن را توقیف کرد. با توجه به این که طی سال های گذشته چند درصد از این سهام قابل معامله و فروش شده، دستگاه قضایی نیز این قدرت را پیدا کرده است که بر اساس همین درصد آزاد شده این سهام را توقیف کند.

بنابراین تنها مسئله ای که در خصوص توقیف سهام عدالت برای مهریه وجود دارد این است که دادگاه این قدرت را دارد که درصد سهام آزاد شده توسط دولت را توقیف کند و دستور فروش آن را صادر نماید. بنابراین باید این مسئله را در نظر بگیرید که با توجه به درصد پایینی از این سهام آزاد شده آیا توقیف آن ارزش مالی قابل قبولی برای شما خواهد داشت یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×