توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت

توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت

توقیف خودرو یکی از راه های رسیدن به طلب است که از مراجع مختلفی چون مراجع قضایی و یا اداره ثبت اسناد قابل پیگیری است. توقیف به معنی بازداشت و جلب کردن است و توقیف خودرو نیز به معنی جلب خودرو به حکم قانونی است. این رخداد به دلایل مختلفی صورت می گیرد که یا به علت عدم رعایت مقررات قانون است که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برای مجازات شخص برای مدت مشخصی توقیف می شود. یا به علت بدهی شخص و یا برای عدم پرداخت مهریه می باشد و طلبکار اقدام به توقیف  خودروی شخص به علت بدهی می شود. اما منظور از توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت چیست؟ چگونه می توان از اداره ثبت اسناد اقدام به توقیف اموال از جمله خودرو نمود؟ در ادامه به توضیح این مهم خواهیم پرداخت.

منظور از توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت چیست؟

افراد علاوه بر رجوع به مراجع قضایی می توانند در برخی از موارد به اداره ثبت اسناد برای احقاق حق خود مراجعه نمایند که به آن اجرای ثبت می گویند و توقیف خودرو یکی از مواردی است که برای رفع توقیف و یا توقیف آن به اداره ثبت مراجعه نمود. این شیوه از مطالبه حق فقط برای مواردی است که اسناد آن در این اداره به ثبت رسیده باشد و مورد دارای سند رسمی باشد. پس اموال منقول و غیر منقولی که دارای قولنامه باشند و یا سند رسمی نداشته باشند نمی توان از اداره ثبت اسناد اقدام به توقیف اموال نمود و این مهم باید از مراجع قضایی پیگیر شود. این اداره برای اجرای ثبت محدودیت های خاص خود را دارد که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

سند رسمی چیست؟

هر ملک منقول یا غیرمنقول چون خودرو باید دارای سند باشد و سندی که در اداره اسناد ثبت شود و از حالت سند عادی و قولنامه ای به سند تک برگ تبدیل شود سند رسمی است  و در اداره ثبت اسناد تمامی مشخصات مال در سامانه این اداره ثبت خواهد شد و هر اعمالی که بر روی این ملک انجام می شود در سامانه ثبت می شود و اداره اسناد از آن باخبر است. طبق قانون سندی که توسط مامور رسمی قانون تنظیم شود و در حدود صلاحیت وی تهیه شده باشد و هم طبق مقررات قانونی باشد سند رسمی است. اما چگونه می توان برای توقیف اموال از جمله توقیف خودرو درخواست اجرای ثبت نمود؟ در ادامه به آن می پردازیم.

چگونگی صدور اجرائیه ثبت برای توقیف خودرو

برای توقیف خودرو ابتدا ذی النفع یا کسی که از اجرائیه ثبت دارای منفعتی است درخواستی به اداره ثبت داده و خواهان صدور اجرائیه می شود این درخواست به اداره ثبت اسناد فرستاده می شود و این اداره یا سردفتر دار آن باید مدت یک روز کاری فرمان اجرائیه را صادر نماید. این مرجع نیز ظرف مدت مشخص  باید درخواست را به متعهد ( صاحب ملک یا مال) بفرستد و به وی ده روز مهلت داده شود تا به اجرای تعهد خود اقدام نماید و ترتیبی برای اجرای آن انجام دهد. چنانچه متعهد از انجام تعهد خود امتناع نماید شخص شاکی یا ذی النفع می تواند اموالی را که متعلق به شخص است معرفی نماید و درخواست توقیف خودرو کند. این امکان وجود دارد که در مدت زمان مهلت داده شده به متعهد، اموالش را از دسترس خارج نماید و در این حالت شاکی می تواند درخواست تامین طلب نماید یعنی بلافاصله با اجرای ثبت اموال شخص مانند خودروی وی توقیف شود.

البته لازم به ذکر است که قانون گذار برای رعایت عدالت و کرامت انسانی چنانچه خودرو شخص یا اموال وی در حد متعارفی باشد و برای گذران زندگی به آن احتیاج داشته باشد توقیف نخواهد شد و جزء مستثنیات دین محسوب می شود توقیف خودرو نیز اگر مغایر با مستثنیات دین باشد، اعمال نمی شود. در راستای  دستور اجرای توقیف خودرو چنانچه قانون گذار تشخیص دهد و یا متعهد ثابت نماید که خودرو از ابزار و منابع درآمد وی است و برای گذران زندگی به آن احتیاج دارد مانند خودرو زرد خط ویژه یا تاکسی دستور توقیف رد خواهد شد.

روند توقیف خودرو به شکل است؟

پس از درخواست شاکی و صدور اجرای ثبت، ابتدا توقیف خودرو به شکل سندی انجام می شود. بدین صورت ابتدا سند خودرو متوقف خواهد شد تا از نقل و انتقال آن جلوگیری شود و حق طلبکار ضایع نشود و به شخص صاحب خودرو فرصت داده می شود تا نسبت به پرداخت بدهی خود اقداماتی انجام دهد. در حالتی که شخص بدهکار بدهی خود را پرداخت کرد می تواند دادخواست رفع توقیف سند را به اداره ثبت اسناد بدهد اما چنانچه بدهی خود را در مدت زمان مشخص پرداخت نکرد شاکی حق شکایت به دادگاه را دارد و می تواند نسبت به توقیف خودرو یا توقیف فیزیکی خودرو اقدام نماید. در این حالت از سوی دادگاه ماموری برای ارزش گذاری خودرو فرستاده می شود تا ارزش بدهی و خودرو را تطبیق دهد سپس شخص امینی را به عنوان نگهدار خودرو انتخاب می کنند تا خودرو در آنجا نگهداری شود. چنانچه بدهکار همچنان دین خود را ادا نکند خودرو توقیف شده به مزایده گذاشته می شود و از فروش آن طلب طلبکار پرداخت می شود و هزینه های دیگر چون هزینه مزایده و از آن کسر می شود و خودرو از مالکیت شخص خارج می شود و سند آن به خریدار جدید تحویل داده می شود.

 نکته مهم در خصوص توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت این است که زمانی شخص به خاطر چک یا مهریه یا هر طلبی دیگر به اداره ثبت اسناد درخواست توقیف خودرو می دهد خیلی زودتر از پیگیری قضایی به نتیجه مطلوب خواهد رسید. پروسه پیگیری قضایی بسیار طولانی تر است و باید هزینه های مانند باطل نمودن تمبر مالیاتی را پرداخت کرد که در درخواست به اداره ثبت چنین هزینه ای اعمال نمی شود و هم اینکه در مدت کوتاهی به شخص اظهارنامه ای برای پرداخت بدهی صادر می شود و یا مانع از فروش خودرو و یا از دسترس خارج کردن آن می شود چون به سرعت وارد عمل خواهد شد و اقدام به توقیف خودرو می نماید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×