آیا مهریه زن خیانتکار پرداخت می شود؟

آیا مهریه زن خیانتکار پرداخت می شود؟ (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

آیا مهریه زن خیانتکار پرداخت می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا مهریه زن خیانتکار پرداخت می شود؟ بله مهریه زن خیانتکار پرداخت می شود. مهریه حق قانونی و حق مادی زن است و اما در مورد خیانتکار بودن زن و ایجاد رابطه نامشروع با مردی دیگر باعث نمی شود که این حق نادیده گرفته شود که در صورت خیانتکار بودن زن مجازات هایی دیگر بجز عدم پرداخت مهریه در قانون وجود دارد. در ادامه این متن به آن خواهیم پرداخت. ابتدا لازم است به مهریه و قانون مهریه و اصول کلی درباره مهریه بپردازیم.

اطلاعتی در مورد مهریه زن خیانتکار

لازم است قبل از پرداختن به مهریه زن خیانتکار کلیاتی درباره مهریه زن از منظر قانون و شرع را بازگو کنیم. زمانی که بین زوجین عقد دائم و نکاح خوانده می شود مبلغ مشخصی به عنوان مهریه زن مشخص می شود. که در اسلام و به اخص فرهنگ کشور ما موضوع بسیار مهمی هنگام ازدواج است. طبق قانون اساسی ایران و احکام شریعت اسلام مهریه حق قانونی و شرعی زن است که مرد متعهد به پرداخت آن می شود و اگر پرداخت مهریه صورت نگیرد و یا زن حق خود را قلبا نبخشد مرد بدهکار و مدیون است. تعیین مبلغ مهریه زن در هر خانواده و فرهنگی متفاوت است. اما چیزی که مشخص است عقد نکاح بدون تعیین مهریه صورت نمی گیرد. طبق ماده ۱۰۸۲ آیین مدنی به مجرد عقد زن و‌ مرد مهریه حق زن و مالک آن است و هر نوع تصرفی که مایل باشد می تواند در آن بنماید. در شرع اسلام باید و نباید های زیادی برای پرداخت مهریه عنوان نشده است. مهریه در کنار نفقه از حقوق مادی هر زنی است که به عقد دائم مردی درآمده است. در عقد نکاح زن و شوهر نسبت به یکدیگر صاحب حقوقی هستند که طرف مقابل ملزم به رعایت آن خواهد بود.

زن از شوهر خود تمکین می کند و مرد نیز باید نفقه زن را پرداخت نماید بدین معنی که پرداخت نفقه به تمکین زن از مرد بستگی دارد. اما مهریه حقی است که زن هر زمان بخواهد می تواند آن را از شوهر خود مطالبه نماید و می تواند در زمان عقد و یا طول زندگی و یا در هنگام طلاق و جدایی مهریه خود را از شوهرش مطالبه نماید حتی اگر اگر شوهر خود تمکین نکرده باشد باز هم مهریه به وی تعلق می گیرد. مثلا اگر زنی در زمان طلاق از شوهرش دوشیزه باشد و به مرد تمکین نکرده باشد باز هم مهریه به زن تعلق می گیرد اما نصف مبلغ تعیین شده و یا حتی یک روز بعد از عقد نکاح زن از مرد جدا شود باز هم در دوران عقد مهریه حق زن شناخته می شود ولی طبق قانون نصف آن قابل پرداخت است. زن می تواند مهریه خود را به مرد ببخشد و مرد نیز باید برای بخشش مهریه آن را قبول کند تا مورد قبول واقع شود. در زمان طلاق و جدایی زوجین چنانچه مرد مهریه زن را پرداخت نکرد از سوی قانون مجازات می شود و در اصلاحیه قانون جدید مرد تا پرداخت ۱۱۰ سکه موظف است و عدم پرداخت آن با مجازات همراه است اما چنانچه مهریه بیشتر از این رقم باشد طبق قانون مرد برای عدم پرداخت آن مجازات یا زندانی نخواهد شد. حتی اگر مرد تمکن مالی نداشته باشد بایستی پرداخت مهریه به صورت قسط بندی صورت بگیرد. اگر مهریه زن نیز مال یا ملکی مانند زمین یا خانه باشد می تواند آن را تصرف کند. البته لازم به ذکر است در ضمن عقد نحوه پرداخت مهریه مشخص می شود که آیا عند در المطالبه باشد یعنی هر زمان که زن بخواهد و یا در زمان طلاق و جدایی که نحوه مطالبه زن بستگی به حالت ذکر شده دارد و اگر زن بدون دلیل درخواست مهریه را از دادگاه بخواهد مهریه به وی تعلق نمی گیرد مگر اینکه نرد در زمان عقد پرداخت عند در مطالبه را قبول کرده باشد. اما در مورد مهریه زن خیانتکار قانون چه می گوید؟ چرا زنی که خیانت می کند باید مهریه به وی تعلق بگیرد؟ در متن زیر به هر آنچه که درباره مهریه زن خیانتکار است می پردازیم.

شیوه پرداخت مهریه زن خیانتکار

همانطور که در ابتدا متن بیان شد مهریه به زن تعلق می گیرد و مهریه زن خیانتکار نیز طبق قانون و شرع پرداخت می شود. زیرا طبق گفته ها مهریه حق قانونی و شرعی زن است و نمی توان این حق را نادیده گرفت. مهریه زن خیانتکار، مهریه زنی که از تمکین به مرد امتناع کند، مهریه در زمان عقد و مهریه دوشیزه و مهریه زن نازا باید پرداخت شود. اما چنانچه مرد خیانت همسر خود را ببیند و بر او خیانت همسرش مسجل باشد و بتواند آن را در محضر دادگاه به ثابت برساند، می تواند از همسر خود شکایت کند و قانون مجازات کیفری را برای او خواستار شود. قانون نیز به طبیعت از احکام اسلامی زنی که به شوهر خود خیانت کرده باشد و با مردی رابطه نامشروع داشته باشد را مجازات خواهد کرد و مرد حق دارد  زن خود را طلاق دهد. اما همچنان پرداخت مهریه زن از سوی مرد به قوت خود باقی است. البته در طلاق توافقی به دلیل خیانت زن اگر زن از مرد بخواهد که از مجازات قانونی وی صرف نظر کند و به دادگاه به خاطر خیانتش شکایت نکند مرد نیز در مقابل آن از زن بخواهد که قانون از مهریه خود صرف نظر کند. در چنین حالتی مرد می تواند مهریه زن خیانتکار را پرداخت نکند البته ناگفته نماند که در صورت اظهار خیانت زن از سوی مرد باید آن را به اثبات برساند که یکی از راه های اثبات آن اقرار زن است.

در خصوص عدم تمکین زن با خیانت وی کاملا مبحثی جداگانه است و علت عدم پرداخت مهریه از سوی مرد نمی توان دلیل بر عدم تمکین زن را در دادگاه عنوان کرد زیرا تمکین به موضوع نفقه و پرداخت آن مربوط می شود نه مهریه، به هر حال مهریه دینی است بر ذمه مرد و باید آن را به زن پرداخت نماید حتی اگر زن در بهترین شرایط و امکانات رفاهی باشد زیرا حقی است که قانون و شرع برای زن در نظر گرفته است حتی اگر زن خیانتکار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×