تفاوت بیع و صلح

تفاوت بیع و صلح (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تفاوت بیع و صلح

قرارداد های حقوقی شامل عبارت های مهمی است، که هر کدام باید دانسته شوند و در اقدامات عملی رعایت شوند. یکی از آن مواردی که باید دانسته شود، تفاوت بیع و صلح است. معمولاً در تمام خرید هایی که روزانه انجام می دهیم، نمی دانیم که در حال انجام عقد دیگری هستیم، که آن را معاطات می نامند. این عقد صحیح در برنامه روزانه ما انجام می گیرد، اما بیع نیست. یعنی باید بدانیم که اگر به مشکل خانوادگی یا سایر موارد برخورد کنیم، در اقدامات قانونی و حقوقی درگیر مشکلات خواهیم بود. به همین خاطر همیشه باید از آموزش های کافی و لازم برخوردار باشید، تا هم آرامش داشته باشید و هم درگیر مشکلات نباشید. تفاوت بیع و صلح در موارد و تعداد بیشماری نیست؛ بلکه در چند اصل مهم و حائز اهمیت خلاصه می شود، که استفاده های قانونی آنها اهمیت دارد.

اهمیت تفاوت بیع و صلح در کجا مشخص می شود؟

هر کلمه در اصطلاحات قانونی و قضایی معنای خود را دارد، این معانی خاص باید در محاورات و ادبیات نوشتاری قرارداد ها رعایت شوند، تا مشکلات قانونی بوجود نیایند و یا حداقل دردسر ساز نشوند. برای شناخت اهمیت تعریف باید خود این موارد که مورد بحث هستند، به دقت بررسی و ابعاد آن ها دانسته شوند؛ تا آموزش از آن ها را کامل فرا بگیریم و بتوانیم در موارد قانونی و حقوقی آنها را رعایت کنیم. برای مثال اگر به جای عقد بیع، عقد  معاطات صورت گرفت. آیا طرفین عقد کننده در عقد معاطات، بعد از انجام معامله می توانند به مال خودشان رجوع کنند؟ آیا این عمل با کسب اجازه همراه است؟ یا طرفین بدون کسب اجازه نیز قادر به انجام آن خواهند بود؟ این موارد فقط اندک سوالاتی هستند، که در مورد عقد بیع ایجاد می شوند، که باید در مورد آن اطلاع کافی داشته باشید. البته برای دانستن تفاوت بیع و صلح این موارد کافی نیست؛ بلکه همین سوالات مطرح شده در بحث عقد بیع و معاطات در مورد صلح نیز مصداق خواهند داشت. یعنی اگر پدری در مورد اموال خود با فرزندی از فرزندانش چه پسر باشد، و چه دختر صلح نماید، آیا سایر فرزندان دیگر بعد از فوت پدر حقی از آن اموال مورد صلح شده دارند یا خیر؟ همین سوال در جای دیگر نیز مطرح است. مثلاً در جایی که شخص صلح کننده با همسرش باشد، یعنی زوج با زوجه خود صلح کند، بعد از فوت زوج یعنی کسی که صلح کرده؛ آیا پدر و مادر میت حق ارث از اموال مورد صلح دارند یا خیر؟ این مصداق ها فقط بخش کوچکی هستند، که تفاوت بیع و صلح را برای ما آشکار و ارزش و نقش مهم وکیل و حقوقدان را مشخص می کنند.

تفاوت بیع و صلح با توجه به معانی آن ها چیست؟

هر چه آموزش بیشتری ببینید و در این موضوعات معلومات بیشتری داشته باشید، تفاوت های بارز آن برایتان آشکار خواهد شد و دچار مشکلات نخواهید شد. برای آشکار شدن موضوع برایمان هر کدام از موضوعات مورد بحث را بررسی خواهیم :

بیع :

عقد بیع یک معامله با لفظ مخصوص به خود است، که پس از اجرا شدن و خواندن الفاظش آثاری بر جای خواهد گذاشت. در ادبیات فقها مهمترین الفاظ برای خرید کردن، به فروش رساندن، انجام معامله و یا به عبارتی همان عقد بیع را لفظ اشتریت به معنای خریداری کردم، برای خریدار و لفظ بعت به معنای فروختم را برای فروشنده دانسته اند. نظر اکثریت آنان در عربی بودن و ادای همین واژگان است. البته این را هم باید بدانیم که عقد بیع جز عقود لازم به شمار می رود. و این لازم بودن به معنای آن است که هر دو طرف باید مفاد عقد را اجرا کنند، و حق رجوع به جز مواد استثنا شده را هیچ کدام از طرفین ندارند. اما در زبان علم حقوق؛ عوض معلوم یعنی میزان پول در مقابل مال معلوم معامله می شود. آثاری که برجای می گذارد، انتقال مالکیت می باشد. یعنی مال از تملک فروشنده به ملکیت خریدار انتقال می یابد. با این تعریف اولین محدوده تفاوت بیع و صلح روشن می شود.

صلح :

عقد صلح در ادبیات فقها به معنای توافق بر انتقال مالکیت اموال در زمان های مورد توافق در عقد است. این توافق می تواند بین اکثریت افراد بوجود آید. در زبان علم حقوق، صلح به معنای تراضی طرفین عقد بر امری است، که می تواند شامل مفاد گوناگونی باشد. این عقد نیز جز عقود لازم محسوب می شود. در اینجا نیز عقد لازم به معنای این است، که هر دو طرف عقد کننده باید به مفادی که توافق کردند پایبند باشند؛ و به آن عمل کنند و حق رجوع از آن موارد مذکور را ندارند، مگر در مواردی که استثنا شده است. با این موارد بیان شده در این مورد نیز بیشتر تفاوت بیع و صلح برایمان آشکار گشت. برای انجام و صحت این عقد همانند عقد بیع شرایط کلی و عمومی را ذکر کرده اند و البته موارد عمومیت یعنی مجرا و مصادیق صلح از بیع بیشتر می باشد.

اگر تفاوت بیع و صلح را ندانیم می توانیم به حقوقدان مراجعه کرد؟

خب باید پذیرفت که ما انسان ها در تمام زمینه ها تخصص کافی نداریم و نمی توانیم در تمام مسائل متخصص باشیم. اما باید در حد توان از آموزش های مهم برخوردار شوید؛ ولی در مسائل مهم باید از افراد متخصص استفاده کنید. با این کار از تمام خطرات و مشکلاتی که برخی از سوالات آن را در ابتدای نوشته عرض کردیم، در امان خواهید بود. اگر مشکلاتی در عقد صلح یا عقد بیع در یک خانواده پیش بیاید. این مسائل علاوه بر آنکه مشکلات اقتصادی سنگینی بر توان مالی خانواده ها می گذارد؛ بلکه آرامش روحی و روانی خانواده ها را نیز از بین می برد، و چه بسا موجب ایجاد عداوت و کینه های زیادی در خانواده ها شده است. اگر تفاوت بیع و صلح را ندانیم، عقل ما قطعاً بر ما حکم می کند، از متخصصین این امر یعنی وکلا و حقوقدانان استفاده نماییم. این امر یک تصمیم عاقلانه و آگاهانه می باشد، که در آینده از فوایدش استفاده خواهید کرد. امیدواریم شما هم از فواید و سودهای نهفته در تصمیمات عاقلانه و آگاهانه برخوردار شوید، و در زندگی کمترین مشکلات حقوقی و دردسر های آن را تجربه کنید. اگر شخصاً برای عقد قرارداد های بیع و صلح اقدام کردید، حتماً شرایط صحت آن را بررسی نمایید، و موارد نقض آن را رعایت کنید، تا دچار مشکلات قانونی نشوید.

مطالب مرتبط:

وکیل متخصص امور شرکت ها

وکیل برای ارث و میراث

نوشتن لایحه ماده 477

لایحه تقاضای اعمال ماده 447

وکیل ماده 477

تنظیم دادخواست توسط وکیل

وکیل شکایت از پزشک

وکیل کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×