تغییر کاربری زمین کشاورزی

تغییر کاربری زمین کشاورزی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تغییر کاربری زمین کشاورزی

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی در قانون

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی چگونه است؟ شرایط تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی چیست؟ مهمترین نکات تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی چیست؟ چگونه می توان نسبت به تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی اقدام کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی چیست؟ سریع ترین راه برای گرفتن تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی چیست؟ مجوز تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی چگونه صادر می شود؟ درخواست تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی توسط کدام نهاد بررسی می شود؟ مجازات تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی بدون مجوز چیست؟

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی یکی از انواع مجوزهایی است که طی دهه گذشته قانون توجه ویژه ای به آن داشته است. شاید علت اصلی این موضوع را صنعتی شدن دیدگاه دولت و قانون دانست. در واقع همان اتفاقی که طی چند ده سال گذشته در کشورهای غربی رخ داد، اکنون در ایران رخ می دهد. دولت امروز معتقد است که اقتصاد عمدتا بر اساس صنعت و تولید پیش می رود. از این رو به نظر می رسد قانون تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی را کمی تسریع کرده باشد. اما در واقعیت شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

گرچه ایران در مسیر صنعتی شدن پیش رفته اما از تجربیات سال های پس از قرون وسطا درس گرفته است. از این رو قانون اجازه حذف زمین های کشاورزی و تبدیل آن به زمین های صنعتی را نمی دهد. در کلام ساده تر قانون معتقد است که کشور همان اندازه که به صنعت نیاز دارد باید به کشاورزی و باغداری نیز اهمیت بدهد. این نکته مهمی است که عملا باعث شده تا تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی به عنوان چالشی جدید برای قانون و دولت محسوب شود.

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی و اهمیت آن

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی به عنوان یک چالش بزرگ میان دولت و قانون محسوب می شود. اساسا دولت ها دوست دارند که به سمت صنعتی شدن پیش بروند. چرا که صنعت با قدرت بیشتر و سرعت بالاتر می تواند اهداف اقتصادی را محقق کند و این یعنی درآمد بیشتر در زمان کمتر برای دولت و جامعه. اما مسئله ای که وجود دارد این است که کشاورزی قطب مهم و پنهان هر کشور محسوب می شود. در واقع اثرات بالندگی و یا نابودی کشاورزی در کشور طی سال های آینده مشخص می شود. این مسئله ای است که قانون به آن توجه ویژه ای کرده است.

از این رو کاملا می توانیم حدس بزنیم که تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی بر خلاف آن چیزی که به نظر می رسد چندان کار ساده ای نیست و حتی قانون در برابر تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی بدون مجوز نیز مجازات هایی را تعیین کرده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. این ها نکاتی است که یک وکیل حقوقی می تواند به خوبی برای شما توضیح دهد.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که کشاورزی و زمین های کشاورزی به عنوان یک سرمایه ملی شناخته می شوند. شاید بتوان در هر موقعیتی که زمین کشاورزی از کار بیفتد آن را تبدیل به یک زمین صنعتی کرد اما تبدیل یک زمین صنعتی به زمین کشاورزی کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. این نکته بسیار مهمی است که عملا روند تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی چه شرایطی دارد؟

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی بر اساس قانون به کمیسیون با ریاست اداره جهاد کشاورزی واگذار شده است. این کمیسیون از نماینده های مختلف از جمله استانداری و … تشکیل شده است. بنابراین عملا سعی شده است که در برری و دادن صلاحیت یا مجوز تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی همه جوانب در نظر گرفته شود. اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه شرایط اصلی صدور مجوز تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که برای گرفتن این مجوز نیاز است که حداقل چهار شرط اصلی برقرار باشد.

اول این که منطقه ای که زمین در آن واقع شده باشد نیاز به زمین صنعتی داشته باشد. به طور مثال وجود یک زمین کشاورزی در دل شهرک صنعتی می تواند دلیل خوبی برای تغییر کاربری آن محسوب شود. در کمیسیون مربوطه همواره نماینده یا کارشناسی از محیط زیست نیز حضور دارد. بنابراین تغییر کاربری مربوطه نباید ضرری به محیط زیست و زیست بوم آن داشته باشد. همچنین شرط دیگر دریافت این مجوز این است که طرح صنعتی پیشنهاد شده برای زمین قابل اجرا و مفید برای صنعت و اقتصاد و کشاورزی باشد. در کلام ساده تر توجیه اقتصادی داشته باشد. شرط آخر و مهم در خصوص این تغییر کاربری این است که زمین مربوطه باید در محدوده شهری یا شهرک باشد. البته در مواردی خاص امکان صدور مجوز برای برخی از زمین های خارج از محدوده وجود دارد.

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی غیر مجاز چه مجازاتی دارد؟

تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی حساسیت های خاصی دارد. از این رو قانون نسبت به تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی بدون مجوز واکنش نشان می دهد. از مهمترین مجازات ها و تنبیه های پیش بینی شده در این خصوص قانون ابتدا اقدام به پلمپ واحد، توقیف عملکرد یا تخریب آن اقدام می کند. همچنین فرد متخلف نسبت به پرداخت جزای نقدی مشخص محکوم می شود. در صورتی که این اتفاق تکرار شود علاوه بر موارد گفته شده بر به حبس تعزیری یک تا 6 ماه محکوم می شود. بنابراین عملا می توان گفت که تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی بدون مجوز می تواند عواقب کیفری خاصی داشته باشد. این مهمترین نکته است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است.

در نهایت می توان گفت که تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی کار چندان ساده ای نیست اما به کمک یک وکیل مجرب و البته با ارائه دلایل و مدارک مستدل می توان کاری کرد که این روند سریع تر به نتیجه برسد. برای این کار بهتر است با یک وکیل یا مشاور متخصص در این حوزه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×