تایید اقاله بر اساس قانون

تایید اقاله بر اساس قانون (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تایید اقاله بر اساس قانون

تایید اقاله بر اساس قانون

تایید اقاله چیست؟ تایید اقاله چه کارکردی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به تایید اقاله چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تایید اقاله چیست؟ چرا از تایید اقاله استفاده می شود؟ آیا نیازی به تایید اقاله وجود دارد؟ نظر قانون در خصوص تایید اقاله چیست؟ مفهوم تایید اقاله چیست؟ تایید اقاله چه تاثیری در قرارداد دارد؟ برای تایید اقاله نیاز به چه فاکتورهایی دارد؟ چرا از تایید اقاله در قانون استفاده شده است؟ چه زمانی باید از تایید اقاله استفاده شود؟ دادگاه چه رایی در خصوص تایید اقاله صادر می کند؟ آیا ممکن است دادگاه به عدم تایید اقاله رای دهد؟

تایید اقاله دعوی حقوقی است که دادگاه اقاله صورت گرفته میان طرفین را تایید را رد کند. با تایید اقاله، قرارداد میان طرفین منحل شده و اقاله صورت گرفته از دید قانون و دادگاه تایید می شود. اما در صورتی که اقاله رد شود قرارداد مادر همچنان به قدرت خود باقی است و باید مفاد و سایر بندهای آن به طور کامل اجرا شود.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که تایید اقاله در هر شرایطی لازم نیست. زمانی که در خصوص اقاله و تایید آن میان طرفین اختلاف نظری وجود داشته باشد، دادگاه مسئله را مورد بررسی قرار می دهد. به طور مثال اگر طرفین اقدام به اقاله کرده باشند اما اقاله از سمت یکی از طرفین مورد قبول واقع نشود و یا آن را منکر شود، این دادگاه است که در این خصوص تصمیم گیری می کند. در خاطر داشته باشید که اقاله خود یک قرارداد لازم محسوب می شود و بر اساس همین قرارداد است که امکان انحلال قرارداد مادر ایجاد می شود. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

تایید اقاله، بررسی مفاهیم

تایید اقاله را زمانی می توانیم مورد بررسی قرار دهیم که با مفاهیم مهمی از جمله قرارداد و انواع آن آشنا شویم. بر اساس قانون حقوقی قراردادها به دو دسته مهم قرارداد لازم و قرارداد جایز تقسیم می شود.

به طور کلی قرارداد بدین معنی است که طرفین بر اساس یک یا چند موضوع مشخص اقدام به امضای تعهد می کنند. این تعهدات نشان می دهد که طرفین برای رسیدن به این هدف یا اهداف چه وظایفی برعهده دارند. یک قرارداد زمانی به درستی تنظیم شده باشد، باعث می شود طرفین برای اجرای این تعهدات بهانه ای نداشته باشند و در صورت بروز هر نوع اختلاف و یا عدم اجرای تعهدات، طرف مقابل امکان احقاق حق خود را داشته باشد.

قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که طرفین بدون هیچ پیش شرط قانونی می توانند نسبت به انحلال آن حتی بدون رضایت طرف مقابل اقدام کنند. این در حالی است که در قرارداد لازم امکان انحلال به طرفین داده نمی شود مگر در صورتی که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و یا اقاله ایجاد شود.

بنابراین همانطور که می بینید اقاله به یکی از حالت های چهارگانه انحلال قرارداد لازم گفته می شود. توجه داشته باشید که اقاله خود یک قرارداد لازم است که بر اساس رضایت طرفین با هدف انحلال قرارداد مادر تنظیم می شود. در کلام ساده تر طرفین یک قرارداد لازم مانند قرارداد خرید و فروش بر اساس قرارداد اقاله مفادی را تعیین می کنند که بتوانند با رضایت بر اساس آن اقدام به انحلال قرارداد خرید و فروش ( قرارداد مادر ) کنند.

بنابراین در تنظیم قرارداد اقاله نیز تمامی شرایط صحبت عمومی قرارداد ها و شرایط صحت اختصاصی قرارداد اقاله باید رعایت شود. از جمله شرایط صحت اختصاصی قرارداد اقاله می توان به این موضوع اشاره کرد که برای قراردادهای اقاله، نکاح و وقف امکان استفاده از این قرارداد وجود ندارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در تدوین قرارداد اقاله باید شرایط صحت عمومی مانند اهلیت طرفین و رضایت آن ها ایجاد شود. در غیر این صورت قرارداد اقاله به عنوان یک قرارداد لازم و معتبر شناخته نمی شود. این مسئله یکی از دلایلی است که منجر به دعوی تایید اقاله می شود.

تایید اقاله بر اساس قانون
تایید اقاله بر اساس قانون

تایید اقاله در دادگاه حقوقی

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که تایید اقاله تنها در حالتی ضرورت پیدا می کند که در خصوص قرارداد اقاله تردیدی وجود داشته باشد و یا یکی از طرفین نسبت به این قرارداد اعتراض کند. در غیر این صورت قرارداد اقاله در حالت عادی اعتبار لازم را دارد و نیازی به تایید دادگاه نخواهد داشت.

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین شرایطی که باعث بروز دعوی تایید اقاله می شود، عدم رعایت شرایط صحت عمومی و اختصاصی قرارداد اقاله است. به طور مثال اگر یکی از طرفین اهلیت لازم را نداشته باشد. به طور مثال از دید قانون محجور باشد، قرارداد اقاله باطل خواهد شد.

همچنین ممکن است یکی از طرفین از حصول توافق بر اقاله برائت کند. یعنی اعلام کند که در این مسئله رضایتی وجود نداشته است. یادتان باشد که داشتن رضایت از جمله شرایط صحت اقاله محسوب می شود. در کلام ساده تر در صورتی قرارداد اقاله تایید می شود که طرفین در زمان انعقاد آن رضایت کامل داشته باشند. حال اگر فردی بتواند ثابت کند که در زمان انعقاد قرارداد رضایت کامل نداشته، دادگاه رای به عدم تایید اقاله می شود.

به طور کلی در نظر داشته باشید که تایید اقاله از جمله دعاوی خاص در قانون حقوقی محسوب می شود. یک وکیل قراردادها می تواند در این خصوص کمک بهتری به شما داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که اقاله می تواند تمام یا بخشی از قرارداد مادر را منحل کند. بنابراین ممکن است اقاله صورت گرفته برای بخشی از قرارداد مادر باشد. حال اگر یکی از طرفین تمام قرارداد را منحل کند، طرف مقابل می تواند بر اساس تایید اقاله نسبت به رد اقاله بر تمام قرارداد نسبت به اجرای تعهد طرف مقابل نسبت به بخش دیگر قرارداد مادر اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در این خصوص شما می توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب و با تجربه کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که مسیرهای قانونی پیچیدگی های خاص خودش را دارد و بدون کمک و راهنمایی امکان طولانی تر شدن این روند وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×