سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا

سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا

سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا

سند لازم الاجرا چیست؟ سند لازم الاجرا چه تفاوت هایی با دیگر اسناد حقوقی دارد؟ ایا می دانید تفاوت ها و شباهت های سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا به چه مواردی تقسیم می شود و چگونه می توان آنها را شناسایی کرد؟ سند لازم الاجرا در جریان دادرسی دارای چه ارزش اعتباری است؟ آیا اسناد عادی همه به عنوان سند غیر لازم الاجرا شناخته می شوند؟ آیا می توان گفت که اسناد عادی همه رسمی هستند و قابلیت استناد دارند؟

سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا دو دسته بندی مهم از اسناد هستند که افراد باید آنها را بشناسند تا بتوانند در جریان قضایی پرونده های مختلف اطلاع کافی داشته باشند و شرایط نسبتا مساعدی را برای پیشبرد جریان دادرسی پرونده هایی که با آنها درگیر هستند ایجاد کنند.

قبل از آنکه بخواهیم در مورد تعریف سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا صحبت کنیم باید در ابتدا در مورد تعریف عادی سند در قانون مدنی توضیح دهیم تا مسئله به طور کامل برای شما مشخص شود. سند به نوعی از نوشته می گویند که در اصطلاح مکتوب است و می توان برای دعواهای مختلف به عنوان مدرک دفاع از آن استفاده کرد. اسناد معمولا باید دارای آثار هویتی طرفین متعهد قرارداد باشد برای مثال اگر کسی معامله ای انجام می دهد و سند ان را مکتوم می کند باید در آن متن امضا و اثرانگشت هم وجود داشته باشد تا بتوان گفت دارای سندیت قانونی است. اگر اثر انگشت و امضا  و دیگر مسائل مربوط به سندیت اجرا نشوند نمی توان گفت که مدرک مذکور قابلیت استناد دارد و در محاکم قانونی دیگر می توان از آنها استفاده کرد.

سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا و تعریف آنها

سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا دارای شرایط های نسبتا متفاوتی با یکدیگر هستند و باید این تفاوت ها را شناخت تا بتوان از آنها استفاده کرد. در حقیقت باید بگوییم که سند لازم الاجرا و غیر قابل اجرا هر دو این شرایط را دارند که مکتوب هستند و تعهداتی در آنها ذکر شده است اما حقیقت آن است که سند لازم الاجرا از نظر قانون دارای مقبولیت بیشتری نسبت به سند غیر لازم الاجرا است.

سند لازم الاجرا در واقع به سندی گفته میشود که برای آن که مفاد آن به مرحله اجرا برسند لازم نیست تا افراد به دادگاه مراجعه کنند و زمان و هزینه شان در این مسیر از دست برود اما سند غیر لازم الاجرا سندی است که باید برای تایید مفاد آن به دادگاه مراجعه کرد و اقامه دعوی با هدف اجراییه و رعایت تشریفات قانونی صادر شود.

این موضوع صحیح است که اکثر اسناد رسمی به عنوان سند لازم الاجرا شناخته می شوند اما این نکته را هم فراموش نکنید که گاهی اسناد عادی همچون چک و سفته هم می توانند به عنوان سند لازم الاجرا مورد استفاده قرار گیرند.

سند لازم الاجرا و مشاوره حقوقی تلفنی

سند لازم الاجرا جز آن دسته از مباحث قانونی بسیار مهمی است که ممکن است برای بسیاری از افراد سوال ایجاد کند و بخواهند رد مورد جزییات آن اطلاعات بیشتری بدست آورند. از طرفی دیگر به یکی از مشکلات اساسی مردم در سال های اخیر آن بوده است که نمی توانند به راحتی به سراغ دفتر مشاوره حقوقی بروند و مسیری طولانی را بپیمایند تا جریان دادرسی پرونده های خود را به طور دقیق تری مورد تحلیل قرار دهند.

البته این موضوع کاملا طبیعی است، چرا که در زمانی زندگی می کنیم که افراد معمولا درگیر دغدغه های زندگی و شغلی هستند و نمی توانند به راحتی برای مشاوره حقوقی مسافتی طولانی را بپیمایند تا خود را به دفتر مشاوره وکیل پایه یک دادگستری برسانند و زمانشان از دست رود. در چنین شرایطی بهترین راه حل ممکن آن است که از مزایای خدمات مشاوره غیر حضوری در مورد سند لازم الاجرا استفاده کنند و دیگر دچار مشکلات رفت و آمد شهری مانند ترافیک و… نشوند .

امروزه دیگر مشاوره با وکیل حقوقی همانند گذشته نیست و بسیار راحت تر از آن چیزی است که فکرش را میکنید، عموم مردم می توانند به سادگی تمامی سوالات و مشکلاتی که در مورد مسائل مختلف همانند سند لازم الاجرا برایشان پیش می اید را به صورت تلفنی  یا اینترنتی با وکیل مورد نظر خود در میان بگذارند و تمامی ابهاماتی که در ذهنشان ایجاد شده است را مورد حل  فصل و بررسی قرار دهند.

در جریان مشاوره تلفنی و اینترنتی با وکیل حقوقی تهران هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و افراد می توانند در هر سن و سالی و در هر شرایط جغرافیایی که قرار دارند با استفاده از تلفن و اینترنت در جلسات مشاوره ای شرکت کنند و سوالات خود را بپرسند تا راه حل هایی مناسب به آنها پیشنهاد شود. مسائل مربوط به سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا دارای حساسیت های خاصی هستند که هر کسی از عهده آنها برنمی اید و افرادی که بدون اطلاعات کافی وارد جریان پرونده های آن میشوند پس از مدتی با شکست روبرو می گرند و سرمایه های خود را از دست می دهند.

سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا (2)
سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا (2)

سند لازم الاجرا در قانون ثبت اسناد و املاک

سند لازم الاجرا و غیر لازم الاجرا در قانون دارای جایگاه مشخصی هستند که نمیتوان آن را نادیده گرفت. به همین خاطر نیز بهتر است به چند نکته قانونی که باید در مورد سند لازم الاجرا در قانون بدانید دقت کنید:

مدلول کلیه اسناد رسمی راجع به دیون و سایر اموال منقول بدون احتیاج حکمی از محاکم عدلیه لازم‌الاجرا است مگر در مورد تسلیم‌عین منقولی که شخص ثالثی متصرف و مدعی مالکیت ان باشد. کلیه اسناد رسمی راجع به معاملات املاک ثبت شده مستقل و بدون مراجعه به محاکم لازم‌الاجراء است.

عموم ضابطین عدلیه و سایر قوای دولتی مکلف هستند در مواقعی که از طرف مامورین اجرا بانها مراجعه می‌شود در اجرای مفاد ورقه‌ اجرائیه اقدام کنند. ادعای مجعولیت سند رسمی عملیات راجع به اجرای آن را موقوف نمی کند مگر پس از اینکه مستنطق قرار مجرمیت متهم را صادر و‌مدعی‌العموم هم موافقت کرده باشد. حق‌الاجرای اسناد لازم‌الاجرا نیم عشر و از کسی که اجرا بر علیه او است اخذ خواهد شد و این مسئله ثابت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×