تامین خواسته علیه ضامن چک

تامین خواسته علیه ضامن چک (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تامین خواسته علیه ضامن چک

تامین خواسته علیه ضامن چک در قانون

تامین خواسته علیه ضامن چک چیست؟ تامین خواسته علیه ضامن چک به چه معنی است؟ شرایط تامین خواسته علیه ضامن چک چیست؟ چگونه می توان برای تامین خواسته علیه ضامن چک اقدام کرد؟ نحوه تامین خواسته علیه ضامن چک چیست؟ مهلت قانونی برای تامین خواسته علیه ضامن چک چیست؟ شرایط لازم برای تامین خواسته علیه ضامن چک چیست؟ چگونه می توان نسبت به تامین خواسته علیه ضامن چک اقدام کرد؟ تامین خواسته علیه ضامن چک بعد از مهلت قانونی چگونه است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تامین خواسته علیه ضامن چک چیست؟ چرا از تامین خواسته علیه ضامن چک استفاده می شود؟ کدام نهاد در خصوص تامین خواسته علیه ضامن چک نظر می دهد؟

تامین خواسته علیه ضامن چک از جمله شرایط حمایتی است که قانون از گیرنده برات دارد. در واقع بر اساس ماده 249 قانون تجارت، گیرنده برات (چک) به عنوان یک سند تجاری می تواند در صورت عدم تادیه می تواند به صادر کننده چک یا هر کدام از ضامنین رجوع کند. همچنین بر اساس این ماده قانون امکان رجوع به مجموع آن ها وجود دارد. با توجه به این که چک یک سند تجاری محسوب می شود، امکان تامین خواسته از صادر کننده و ضامن چک بدون پرداخت خسارت احتمالی وجود دارد. بنابراین می توان گفت که تامین خواسته علیه ضامن چک امکان پذیر است اما برای این کار لازم است شرایط خاصی رعایت شود.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که تامین خواسته علیه ضامن چک دقیقا چیست و چه شرایطی دارد؟ در واقع قوانین خاصی در خصوص اسناد تجاری مانند چک وجود دارد. به طور مثال لازم است که در مدت زمان مشخص شده نسبت به تادیه چک یا همان واخواست سند اقدام کند. در غیر این صورت سند از حالت تجاری خارج شده و به عنوان یک سند عادی شناخته می شود. حال در این صورت تامین خواسته علیه ضامن چک به چه شکل خواهد بود؟ همچنین خواهیم دانست که برای تامین خواسته علیه ضامن چک می توان از طریق اجراییه اقدام کرد؟ این ها مهم ترین نکات و شرایطی است که در این خصوص به آن اشاره خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

تامین خواسته علیه ضامن چک بر اساس مفاهیم

تامین خواسته علیه ضامن چک را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا مفاهیم مهم مربوط به آن را بدانیم. از جمله مهمترین این مفاهیم، همان مسئله چک در قانون جدید است.

اولین نکته ای که باید بدانید این است که چک یک نوع سند تجاری محسوب می شود. بر اساس قانون در صورتی که چک صادر شده تحت عنوان ضمانت نباشد و شرایط عادی قانون جدید چک بر آن حاکم باشد، باید در زمان مقرر پرداخت شود. همچنین هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که در قانون جدید چک نیز مسئولیت ضامن به صورت تبعی تعریف شده است. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، هر مسئولیتی که برای صادر کننده چک در نظر گرفته می شود را می توان برای ضامن آن چک نیز در نظر گرفت.

نکته دیگری که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشیم این است که ضامن می تواند در نقش خواهان نسبت به واخواهی سند اقدام کند. در کلام ساده تر همان نقشی که دریافت کننده سند دارد را می توان برای ضامن نیز در نظر گرفت. با این تفاوت که ضامن وجهی دریافت نمی کند و تنها می تواند با این واخواهی نسبت به پرداخت چک از سمت صادر کننده اقدام نماید.

مفهوم مهم دیگر این است که چک از جمله اسناد تجاری محسوب می شود که امکان پیگرد آن از طریق حقوقی، کیفری و اسناد وجود دارد. البته باید در نظر بگیرید که تجاری بودن این سند منوط به این مسئله است که اولا در زمان مقرر برای واخواهی آن اقدام شود و در صورت عدم پرداخت در طی مدت یک تا دو سال نسبت به اقامه دعوی اقدام شود. در غیر این صورت چک به عنوان سند عادی شناخته خواهد شد و مشمول قوانین تجاری نمی شود. بدین ترتیب امکان پیگرد آن از طریق کیفری و اسناد از بین می رود.

همچنین در این حالت برخی امکانات از خواهان گرفته خواهد شد. به طور مثال در صورت عادی شدن سند (چک) امکان شکایت علیه ضامن یا ضامنین از بین می رود و فرد تنها می تواند نسبت به صادر کننده چک اقدام کند. بنابراین در این صورت تامین خواسته علیه ضامن چک از بین می رود و برای تامین خواسته علیه صادر کننده چک باید نسبت به پرداخت خسارت احتمالی اقدام شود.

تامین خواسته علیه ضامن چک (2)
تامین خواسته علیه ضامن چک (2)

شرایط لازم برای تامین خواسته علیه ضامن چک

بنابراین تا به اینجا دانستیم که برای تامین خواسته علیه ضامن چک لازم است که تجاری بودن سند حفظ شده باشد. برای این کار دو شرط لازم است. اول این که طی مدت زمان مقرر در قانون نسبت به تادیه سند اقدام شود. این مدت زمان 10 تا 15 روز برای مطالبه در همان مکان صدور چک، 45 روز برای مطالبه غیر از مکان صدور چک و 4 ماه برای چک صادر شده در خارج از کشور و مطالبه آن در ایران در نظر گرفته شده است.

همانطور که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می داند این است که در صورتی که واخواهی سند در مدت مقرر صورت بگیرد و نتیجه ای در بر نداشته باشد (چک برگشت بخورد)، دارنده برات باید نسبت به ارائه دادخواست به دادگاه حقوقی طی مدت زمان یک الی دو سال بعد از واخواهی اقدام کند. در صورتی که این مهلت قانونی نیز تمام شود، چک از حالت تجاری خارج خواهد شد.

در صورتی که تجاری بودن سند حفظ شود، دارنده چک می تواند پیش از ارائه دادخواست، همزمان با ارائه دادخواست و یا حین دادرسی دعوی نسبت به تامین خواسته علیه ضامن چک یا صادر کننده آن اقدام کند. توجه داشته باشید که برای تامین خواسته تنها می توان از طریق دادگاه حقوقی اقدام کرد. همچنین بر اساس ماده 249 قانون تجارت امکان واخواهی و تامین خواسته علیه صادر کننده چک و تمامی ضامنین آن وجود دارد. بر اساس همین قانون، حق تامین خواسته برای ضامن نسبت به صادر کننده چک یا ضامن قبلی نیز در نظر گرفته شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×