افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر

افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر

افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر از نظر قانون

افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر چیست؟ شرایط افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر چیست؟ چگونه می توان نسبت به افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر اقدام کرد؟ آیا امکان افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر چیست؟ شرایط قانونی در خصوص افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر چیست؟ مهم ترین نکاتی که باید در خصوص افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر بدانیم چیست؟ افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر در چه حالت هایی امکان پذیر است؟ افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر توسط کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟

بر اساس قانون امکان افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر وجود ندارد. در واقع قانونگذار افزایش خواسته را تنها تا پایان جلسه اول دادرسی در دادگاه بدوی امکان پذیر می داند. بنابراین می توان گفت که تحت هیچ شرایطی فرد به عنوان خواهان نمی تواند نسبت به افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر اقدام کند. این در حالی است که خواهان می تواند در تمامی مراحل دادرسی در دادگاه بدوی و یا تجدید نظر نسبت به کاهش خواسته خود اقدام کند. این ها مهم ترین شرایط و نکاتی است که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید.

حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم چرا افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر وجود ندارد؟ همچنین در خلال بررسی این مسئله خواهیم دانست که برای افزایش خواسته در جلسه اول دادرسی در دادگاه بدوی خواهان باید چه شرایطی را رعایت کند؟ در واقع در هر صورت امکان افزایش خواسته وجود ندارد و شرایط خاصی برای این مسئله در نظر گرفته شده است. از این روست که معمولا وکیل حقوقی اذعان می کند تعیین درست خواسته در زمان ارائه دادخواست اهمیت بسیاری دارد. چرا که افزایش خواسته شرایط نسبتا سخت و پیچیده ای دارد. مسلما می توان محدوده زمانی و دادرسی را از جمله این شرایط سخت و خاص دانست. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر بر اساس مفاهیم

افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر را زمانی می توانیم مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا شرایط و مفاهیم مربوط به آن را به درستی بشناسیم. یکی از مهم ترین این شرایط و مفاهیم را می توان خواسته و افزایش آن دانست. در واقع ابتدا ما باید بدانیم خواسته دقیقا چیست و چه کارکردی در علم حقوق دارد.

به طور کلی خواسته اولین و شاید مهم ترین گام برای شروع یک دعوی محسوب می شود. در کلام ساده تر همه چیز از تعیین خواسته و نوع آن شروع می شود. بگذارید تاثیر خواسته در یک دعوی را اینگونه بیان کنیم. خواسته مشخص می کند که آیا این دعوی در مراجع قضایی قابل رسیدگی است؟ نوع خواسته مشخص می کند که کدام مرجع یا مسیر باید به آن انتخاب شود؟ در دادگاه یا مرجع رسیدگی کننده نیز این خواسته است که مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع خواهان بر اساس خواسته ای که دارد باید مدارک و مستندات را ارائه کند و ادعای خود را مطرح نماید، خوانده نیز بر اساس این خواسته سعی می کند از خود دفاع کند.

بنابراین می توان گفت که بنیاد یک مسیر قضایی و یک دعوی را خواسته تشکیل می دهد. از این رو عملا تغییر در خواسته یا افزایش آن می تواند به طور کلی روند دادرسی را تحت تاثیر قرار دهد. در کلام ساده تر زمانی که خواسته اصلی ترین عامل در تعیین تمامی مراحل و آیین دادرسی محسوب می شود تغییر کند بدین معنی است که تمامی این مراحل و آیین باید از نو چیده شود. از این رو قانونگذار نسبت به تغییر خواسته بعد از شروع دادرسی مخالفت می کند و همچنین تنها در صورت وجود برخی از شرایط امکان افزایش خواسته را آن هم تا انتهای جلسه اول دادرسی امکان پذیر کرده است.

بنابراین کاملا متوجه می شویم که چرا قانونگذار امکان افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر را در نظر نگرفته است. چرا که دادگاه تجدید نظر بر اساس رای صادر شده برای خواسته اولیه تشکیل می شود. با تغییر یا افزایش خواسته در مرحله تجدید نظر عملا رای بدوی از اعتبار ساقط می شود. بنابراین عملا دادرسی جدیدی باید برای این مسئله شکل بگیرد.

افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر (2)
افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر (2)

افزایش خواسته در مرحله بدوی

همانطور که بیان کردیم هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر امکان پذیر نیست. در بالا چرایی این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم. اما بهتر است در انتهای این مقاله نگاهی به امکان افزایش خواسته در جلسه اول دادرسی بیاندازیم.

به طور کلی دو شرط اساسی در خصوص افزایش خواسته وجود دارد. در واقع زمانی قانون اجازه این کار را به خواهان می دهد که این افزایش موجب تغییر در روند دادرسی نشود. بنابراین افزایش خواسته بنابر قانون تا پایان جلسه اول دادرسی امکان پذیر است در صورتی که دو شرط اساسی را داشته باشد.

اول این که این افزایش باید مرتبط با خواسته بدوی باشد. در واقع شما نمی توانید دعوی دیگری را به عنوان خواسته خود در دادگاه بدوی مطرح کنید. به طور مثال شما در خصوص الزام به تنظیم سند رسمی از همسر خود شکایت کرده اید. در جلسه اول دادرسی نمی توانید درخواست مطالبه مهریه را به عنوان افزایش خواسته مطرح کنید.

شرط دوم این است که در صورت مرتبط بودن افزایش خواسته، این خواسته باید منشا یکسان با خواسته بدوی داشته باشد. در واقع حتی اگر خواسته مطرح شده مربوط به دعوی باشد اما دارای منشا یکسان با خواسته مطرح شده نباشد نیز مورد قبول واقع نیست. به طور مثال شما می توانید مبلغ خسارتی که مطالبه کرده اید را افزایش دهید. زیرا مرتبط با دعوی است و دارای منشا یکسان با خواسته اولیه است.

اما در پایان به این نکته توجه داشته باشید که کاهش خواسته هیچ لطمه ای به روند دادرسی وارد نمی کند و باعث تغییر آن نمی شود. از این رو کاملا طبیعی است که در تمامی این مراحل امکان کاهش خواسته برای فرد در نظر گرفته شده است. احتمالا اکنون بهتر می دانیم که چرا امکان افزایش خواسته در مرحله تجدیدنظر وجود ندارد و افزایش خواسته چه شرایطی باید داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×