اجاره ملک اوقافی در قانون

اجاره ملک اوقافی در قانون (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اجاره ملک اوقافی در قانون

اجاره ملک اوقافی در قانون

اجاره ملک اوقافی چیست؟ اجاره ملک اوقافی چه شرایطی دارد؟ مهم ترین نکات مربوط به اجاره ملک اوقافی چیست؟ اجاره ملک اوقافی چه عناصری دارد؟ اجاره ملک اوقافی در قانون چگونه امکان پذیر است؟ نکات مهم در خصوص اجاره ملک اوقافی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجاره ملک اوقافی چیست؟ مسیر اجاره ملک اوقافی چیست؟ چه زمانی اجاره ملک اوقافی قانونی است؟ چه زمانی اجاره ملک اوقافی غیر قانونی است؟ شرایط صحت اجاره ملک اوقافی چیست؟ مهم ترین نکاتی باید در خصوص اجاره ملک اوقافی بدانیم چیست؟ نظر شرع در خصوص اجاره ملک اوقافی چیست؟ کدام نهاد می تواند در خصوص اجاره ملک اوقافی اعلام رای کند؟

اجاره ملک اوقافی از جمله مواردی است که قانون آن را در شرایط خاص و وجود نکاتی که در ادامه ذکر می شود امکان پذیر می داند. یکی از شاهدان این مسئله را می توان ماده 499 قانون مدنی دانست که در آن قانونگذار اعلام کرده در صورتی که متولی بنا بر شرایط و ملاحظات قانونی مال موقوفه را اجاره داده باشد، با مرگ متولی اجاره باطل نخواهد شد. این ماده قانون به خوبی اشاره می کند که امکان اجاره ملک اوقافی وجود دارد. اما برای این کار لازم است که شرایط خاصی وجود داشته باشد. از این شرایط می توان به صحت قرارداد، رعایت مصلحت موقوفه و رعایت نیت واقف اشاره کرد.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم بدانیم این است که شرایط اجاره ملک اوقافی دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس قانون و شرع امکان دخل و تصرف در مال موقوفه وجود ندارد. همچنین مال وقف شده باید در جهت نیت واقف مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو شرایطی مانند اجاره ملک اوقافی و یا فروش آن یک شرایط خاص در قانون محسوب می شود. ما می خواهیم بدانیم یک وکیل حقوقی چگونه می تواند اجازه اجاره ملک اوقافی را به صورت قانونی دریافت کند و چه شرایط صحتی برای این اجاره در نظر گرفته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

اجاره ملک اوقافی بر اساس مفاهیم

اجاره ملک اوقافی و شرایط قانونی آن را زمانی می توانیم مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم وقف چیست و چه شرایطی برای آن در نظر گرفته شده است. نکته ای که وجود دارد بدانیم این است که وقف یک پایه شرعی و دینی است. از این رو آن چیزی که به عنوان مفاهیم قانونی در خصوص وقف می خوانیم عمدتا بر اساس مفاهیم و مسائل شرعی است.

بر اساس شرع و قانون مال موقوفه به مالی گفته می شود که توسط فردی تحت عنوان واقف برای استفاده یک فرد یا یک گروه خاص و یا تمام افراد جامعه هدیه می شود. در واقع واقف در برابر این مال چیزی دریافت نمی کند و یا در برابر آن خدمتی دریافت نخواهد کرد. مال موقوفه تحت مدیریت فردی که توسط واقف انتخاب شده مدیریت می شود. البته در صورتی که وقف به صورت عام انجام گرفته باشد، دولت تحت عنوان سازمان اوقاف به عنوان متولی مال موقوفه انتخاب خواهد شد.

بنابراین بر اساس این که موقوف علیه خاص یا عام باشد، متولی انتخاب می شود. اما در خصوص اجاره ملک اوقافی تفاوتی میان این دو گروه وجود ندارد. در واقع در هر صورت متولی باید تحت قوانین و شرایط شرعی مربوط به امور وقف از مال موقوفه محافظت کند و از آن در مسیر نیت واقف بهره بگیرد.

بنابراین اصل اساسی که در خصوص اموال موقوفه وجود دارد این است که باید نیت واقف حفظ و اجرایی شود. این موضوع همان اصل اساسی در قانونی یا غیر قانونی بودن اجاره ملک اوقافی است. در واقع زمانی اجاره ملک اوقافی قانونی است که نیت واقف رعایت شده باشد.

مفهوم دیگری که در این خصوص تاثیرگذار است، مسئله اجاره است. اجاره بر اساس قانون یک قرارداد لازم محسوب می شود. بدین معنی که طرفین قرارداد بدون رضایت و یا بدون رعایت شرایط قانونی امکان فسخ قرارداد و یا انحلال آن را نخواهند داشت. حال بر اساس این شرایط و موارد قانونی می خواهیم بدانیم اجاره ملک اوقافی چه شرایط قانونی خواهد داشت.

اجاره ملک اوقافی در قانون (3)
اجاره ملک اوقافی در قانون (3)

شرایط اجاره ملک اوقافی

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که وقف از جمله قراردادهای مهم و خاص در قانون کشور محسوب می شود. بر اساس شرع و قانون امکان دخل و تصرف در مال موقوفه از جمله اجاره یا فروش آن وجود ندارد. اما قانونگذار شرایط خاصی را برای این امور در نظر گرفته است.

یعنی بر اساس قانون امکان اجاره ملک اوقافی و حتی فروش این اموال وجود دارد. در خصوص اجاره ملک اوقافی سه شرط اصلی وجود دارد. اولین شرط این است شرایط صحت قرارداد اجاره باید رعایت شده باشد. یعنی قرارداد اجاره بر اساس موارد قانونی به شکل صحیح منعقد شود. از جمله این شرایط را می توان قصد طرفین قرارداد، اهلیت طرفین، مشروع بودن قرارداد و همچنین قابل معامله بودن مال است.

شرط دوم این است که مصلحت مال موقوفه باید رعایت شود. در واقع این متولی موظف است مال را از گزند محفوظ کند و شرایط حفظ آن را فراهم بیاورد. بر اساس همین شرط در صورتی که در طول قرارداد اجاره متولی متوجه شود مال در خطر است و ادامه اجاره بر خلاف حفظ مصلحت مال بوده، می تواند نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند.

شرط سوم نیت واقف است. در واقع در صورتی امکان اجاره ملک اوقافی وجود دارد که این اجاره در جهت نیت واقف باشد. این مسئله می تواند در قرارداد وقف نیز اشاره شود. در واقع واقف می تواند نیت خود را به طور کامل بیان کرده و حتی در این قرارداد به طور کامل ذکر کند که امکان اجاره یا فروش مال وجود ندارد. این ها مهم ترین شرایط و نکاتی است که در خصوص اجاره ملک اوقافی باید به آن توجه داشته باشیم.

به طور کلی ما در این مقاله سعی کردیم از جنبه های مختلفی مسئله اجاره ملک اوقافی را مورد بررسی قرار دهیم. اما توجه داشته باشید که در خصوص اجاره ملک اوقافی می توانید از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که این دست از مسائل همواره پیچیدگی های خاص خودش را دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×