هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات

هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات

اعتراض به رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات

هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات چیست؟ هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات چه کارکردی دارد؟ مهم ترین نکات مربوط به هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات چیست؟ چرا از هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات استفاده می شود؟ شرایط صدور رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات چیست؟ آیا امکان اعتراض به رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات وجود دارد؟ رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات چه تبعاتی دارد؟ مبنای صدور رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات چیست؟

هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات و رای های صادر شده توسط این هیات از جمله موارد بحث برانگیز در قانون ایران محسوب می شود. بعد از انقلاب اسلامی این هیات بنا بر دستور قانون و حمایت امام خمینی تشکیل شد. این هیات موظف بود زمین های موات در اختیار ملاکان بزرگ را مشخص و آن را میان کشاورزان و سایر ملاکان کوچک تر تقسیم کند.

در واقع وظیفه اصلی هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات اصلاح اراضی موجود در کشور است. حال ممکن است بعد از مدت ها از اجرای این طرح و تعیین موات بودن اراضی، مالک نسبت به بازگشت ملک یا اراضی موجود اقدام کند. نکته ای که وجود دارد این است که قانونگذار امکان اعتراض به رای صادر شده توسط این هیات را بلامانع و بدون محدوده زمانی در نظر گرفته است.

حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات دقیقا چه کارکردی دارد؟ چگونه رای صادر می کند و این رای چه آثاری می تواند داشته باشد؟ همچنین آن چیزی که برای ما در این مقاله اهمیت بسیاری دارد این است که آیا امکان اعتراض به رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات وجود دارد؟ اگر وجود دارد یک وکیل حقوقی چه مسیری را باید طی کند؟ با ما در ادامه این مقاله همراه بمانید.

هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات بر اساس مفاهیم

هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات و کارکرد آن را زمانی می توانیم به طور دقیق متوجه شویم که اولا مفاهیم اساسی مربوط به آن را بشناسیم و در کنار آن کمی از تاریخچه تشکیل این هیات و افراد حاضر در آن بیشتر بدانیم.

به طور کلی اراضی بر اساس قانون به چهار دسته تقسیم می شود. بر اساس قانون اراضی می تواند در دسته اراضی دایر، بایر، موات یا ملی قرار بگیرد. اراضی دایر به اراضی گفته می شود که دارای مالکیت حقوقی یا حقیقی بوده و همچنان در حال بهره برداری و حیات است. اما در مقابل اراضی بایر به اراضی گفته می شود که سابقه حیات یا بهره برداری داشته اما امروزه از آن استفاده نمی شود. برای تشخیص بایر بودن یا نبودن اراضی می توان از عدم استفاده از ارضای بدون دلیل برای مدت زمان 5 سال استفاده کرد. بر اساس قانون در صورتی که اراضی بایر تشخیص داده شود و مالک یا مالکان نسبت به مالکیت خود اعراض داشته باشند این اراضی به دولت تعلق دارد.

اما اراضی موات به اراضی گفته می شود که سابقه حیات نداشته و امروز نیز از آن استفاده ای نمی شود. گرچه بر اساس قانون مالکیت این اراضی نیز در اختیار فرد خاصی قرار ندارد.  اما در قوانین مربوط به هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات، می توان برای این اراضی سابقه تصرف نیز در نظر گرفت. تنها مسئله ای که وجود دارد این است که این اراضی سابقه حیات نباید داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات در خصوصی اراضی خارج از محدوده شهری و اراضی که در اختیار دولت قرار ندارد می تواند رای صادر کند.

همچنین این هیات در خصوص اراضی که سند مالکیت آن توسط نهادهای جمهوری اسلامی ایران صادر شده باشد نمی تواند اعلام رای کند. این نهاد عموما زمین های بدون سابق تصرف و بدون سابقه حیات را موات تشخیص داده و یا اراضی که سند رسمی یا غیر رسمی آن در دوران پیش از انقلاب بوده را به عنوان اراضی موات تشخیص می دهد. این پیچیدگی در مفاهیم از جمله مواردی است که می تواند اهمیت استفاده از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان را به خوبی به ما نشان دهد.

هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات (2)
هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات (2)

رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات و اعتراض به آن

چند نکته مهم در خصوص هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات وجود دارد. اول این که این هیات صلاحیت بررسی و رسیدگی به اراضی که در اختیار دولت یا حکومت قرار دارد را را ندارد. همچین نکته دیگر این است که بر اساس رای قطعی صادر شده توسط این هیات یا دادگاه رسیدگی به تجدید نظر امکان ابطال اسناد رسمی یا غیر رسمی در خصوص مالکیت اراضی مورد بحث ایجاد می شود. همین موضوع اهمیت رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات را بیش از پیش مشخص می کند.

نکته ای که وجود دارد این است که قانونگذار امکان اعتراض به رای هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات را فراهم کرده است. این اعتراض با ارائه دادخواست حقوقی امکان پذیر بوده و دادگاه صالح حقوقی نسبت به بررسی این اعتراض اقدام می کند. نکته ای که وجود دارد این است که قانونگذار مهلت قانونی خاصی برای اعتراض به هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات در نظر نگرفته است. بنابراین ممکن است فردی نسبت به رای این هیات که سال ها قبل صادر شده اعتراض داشته باشد. این اعتراض قابل بررسی و رسیدگی است.

اما در صورتی که رای قطعی توسط هیات هفت نفره مبنی بر تشخیص اراضی موات و یا دادگاه تجدید نظر صادر شده و رای بر موات بودن زمین باشد، اسناد رسمی یا غیر رسمی مبنی بر تملک افراد باطل شده و هر نوع تصرف بعد از صدور رای می تواند تحت عنوان تصرف عدوانی شناخته شده و مجازات آن بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی اعمال شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×