بیمه باربری چیست؟

بیمه باربری چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

بیمه باربری چیست؟

بیمه باربری چیست؟

بیمه باربری به چه معنی است؟ شرایط بیمه باربری چیست؟ آیا بیمه باربری الزام قانونی دارد؟ مهمترین نکاتی که در خصوص بیمه باربری باید بدانیم چیست؟ مهمترین عناصر موجود در بیمه باربری چیست؟ چرا از بیمه باربری استفاده می شود؟ آیا بیمه باربری در قانون تعریف شده است؟ شرایط استفاده از بیمه باربری چیست؟ آیا برای مواد مخدر نیز امکان استفاده از بیمه باربری وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص بیمه باربری چیست؟ اختلاف در خصوص بیمه باربری و پرداخت خسارات توسط کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟ بیمه باربری از چه نوع قراردادی محسوب می شود؟

بیمه باربری از جمله انواع الزامات قانونی در حمل و نقل های مختلف محسوب می شود. یعنی در حمل و نقل بار به صورت هوایی، دریایی، ریلی یا زمینی باید صاحب بار نسبت به انعقاد بیمه باربری اقدام کند. در غیر این صورت امکان حمل بار از منظر قانونی وجود ندارد. به طور مثال یک کامیون نمی تواند باری را بدون بیمه از شهر خارج کند. با توجه به این الزام قانونی به نظر می رسد که در قانون کشور شرایط خاص و مشخصی برای بیمه در نظر گرفته شده است. از این رو در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم این شرایط چیست و مهمترین مواردی که باید در این خصوص بدانیم چیست؟

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم اولا بیمه باربری دقیقا چیست و چه کارکرد هایی دارد؟ بر اساس این کارکردها می توانیم الزام قانونی را در مورد استفاده از این نوع بیمه نامه بهتر متوجه شویم. نکته مهمی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد این است که بیمه باربری درست مانند هر نوع بیمه دیگر یک نوع قرارداد محسوب می شود. از این رو احتمال بروز اختلاف در عقد و به میان آمدن مراجع قضایی و وکیل حقوقی وجود دارد. از این رو در ادامه می خواهیم بدانیم این بیمه نامه از چه نوع قراردادی است و چه شرایطی برای دادرسی آن در نظر گرفته شده است؟

بیمه باربری از منظر مفاهیم پایه ای

همانطور که گفتیم بیمه باربری را می توان به نوعی تحت قوانین قراردادها و قوانین امور تجاری مورد بررسی قرار داد. بیمه باربری از نوع قرارداد لازم محسوب می شود. به نظر می رسد بر اساس قانون می توان شرکت های بیمه گر را در دسته ماموران رسمی دانست.

مامور رسمی کسی است که از سمت حکومت مامور به انجام کاری می شود. با توجه به این که لزومی برای رابطه استخدامی میان مامور رسمی و دولت وجود ندارد و همچنین بر اساس این که بیمه گر در حال انجام یک الزام قانونی است می توان گفت که می توان شرکت بیمه گر را می توان یک مامور رسمی تلقی کرد. از این رو قرارداد صادر شده توسط این شرکت علاوه بر لازم بودن به عنوان یک سند رسمی می تواند شناخته شود. گرچه در قانون صراحتا این مسئله قید نشده است.

لازم و رسمی بودن دو مفهومی است که می تواند به ما در فهم بهتر کارکرد بیمه باربری و مسیر حقوقی آن کمک کند. لازم بودن بدین معنی است که قرارداد غیر قابل انحلال یا از بین رفتن می باشد مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ، فسخ یا اقاله ایجاد شود.

همچنین در صورتی که از نظر قانون این بیمه باربری یک سند رسمی شناخته شود عملا از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود. یعنی در مسیرهای حقوقی و دولتی می توان از این سند در مواقع لازم استفاده کرد. بنابراین هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که بیمه باربری می تواند به عنوان ادله اثبات و یک قرارداد لازم می تواند در مسیر قضایی و حقوقی مورد استفاده قرار بگیرد. حال سوال اینجاست موارد استفاده از این بیمه باربری چیست و چه اختلافاتی در این خصوص ایجاد می شود؟

لزوم استفاده از بیمه باربری

بیمه باربری از جمله مواردی است که در قانون ایران به شکل الزامی شناخته شده است. بر این اساس هر باری که قرار باشد از طریق یکی از راه های چهارگانه دریایی، هوایی، زمینی یا ریلی منتقل شود باید دارای بیمه باربری باشد. بیمه باربری توسط فردی تحت عنوان بیمه گذار صورت می گیرد. فرد بیمه گذار می تواند شخصیت حقوقی یا حقیقی داشته باشد. بر این اساس فرد بیمه گذار به یک شرکت بیمه گر مراجعه کرده و بار و سایر شرایط را مشخص می کند. بر اساس میزان ارزش بار، نحوه انتقال و نوع وسیله نقلیه و زمان انتقال بار همچنین بر اساس مبدا و مقصد شرایط بیمه باربری مشخص می شود.

شرایط عمومی و کلی توسط قانون در خصوص بیمه باربری تعیین شده است اما شرایط اختصاصی تنها توسط وضعیت موجود و شرایط عمومی مورد بررسی و تدوین قرار می گیرد. نکته ای که وجود دارد این است که نقض هر کدام از این شرایط می تواند درصدی از تعهدات شرکت بیمه گر را کم کند و یا این که به طور کلی باعث فسخ بیمه نامه شود.

یکی از مهمترین اختلافاتی که در خصوص بیمه باربری ایجاد می شود این است که شرکت بیمه گر بر اساس قرارداد و مفاد تعیین شده معتقد است که بار در شرایط خارج از تعهد از بین رفته و شرکت متعهد به جبران خسارت نمی باشد. از طرف دیگر مشخص نشدن برخی شرایط می تواند مسئله را سخت تر کند. به طور مثال مشخص نکردن نوع کشتی و همچنین رده بندی های موجود در این خصوص می تواند اختلافات میان طرفین را گسترش دهد. این ها از مهمترین شرایط و مفاهیمی است که می تواند باعث ایجاد اختلاف بین طرفین شود.

نکته ای که وجود دارد مهمترین و اصلی ترین مرجع مورد استفاده از خصوص بیمه باربری، همان قراردادی است که می تواند به عنوان یک سند رسمی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین در صورتی که شرکت بیمه گر طی 4 هفته بعد از بروز خسارت اقدام به تخمین خسارت و پرداخت آن نکند بر اساس قرارداد و قوانین بیمه گذار و ذینفع می تواند نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند. در صورتی که داوری یا مصالحه کارساز نباشد این مسیر حقوقی است که می تواند برای دریافت خسارت و یا حل اختلاف میان طرفین به میان بیاید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×