آشنایی با تخلفات ساختمانی

آشنایی با تخلفات ساختمانی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

آشنایی با تخلفات ساختمانی

منظور از تخلفات ساختمانی چیست؟ انواع تلفات مربوط به ساختمانی کدام است؟ طبق قوانین شهرداری انواع تخلفات ساختمانی کدام است؟ مرجع دارای  صلاحیت برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی کدام مرجع قانونی است؟ تخلفات ساختمانی به معنی بی توجهی به مقررات ساختمان سازی است. در ادامه این مقاله به نکات مربوط به قوانین تخلفات های ساختمانی می پردازین لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تخلفات ساختمانی و نقض قوانین ساختمان سازی

تخلفات ساختمانی همان نقض قوانین ساختمان سازی است. به طور کلی نقض قوانین شهرسازی و ساختمانی و بی توجهی به این قوانین تخلفات ساختمانی محسوب می شود. پس در واقع بی توجهی به نکات ایمنی و فنی و بهداشتی در امر ساختمان سازی به عنوان تخلفات ساختمانی شناخته می شود. شهرداری ها موظف به شناسایی تخلفاتی هستند که مالکین ساختمانی در ساخت و ساز خود انجام داده اند و تصمیم گیری در این خصوص نیز بر عهده کمیسیون ماده 100 شهرداری است. که در ادامه این مقاله به بیشتر با این کمیسیون آشنا خواهیم شد.

بنابراین طبق تعریف ارائه شده از موضوع تخلف ساختمانی باید گفت؛ هر سازنده و مالک ساختمانی که به قوانین ساختمانی بی توجه باشد و اصول ساختمان سازی را رعایت نکند به عنوان متخلف ساختمانی شناخته می شود. تخلفات مربوط به ساختمان سازی مطابق با قوانین وضع شده شهرداری در انواع مختلفی است. در متن زیر به این موضوع می پردازیم.

دسته بندی تخلفات ساختمانی

شهرداری قوانین و اصولی را برای شهر سازی و ساختمان سازی وضع کرده است که انجام هر عملی در ساختمان سازی مغایر با این قوانین تخلفات ساختمانی محسوب می شود. در حالت کلی می طبق قوانین شهرداری ها تخلفات ساختمانی به دسته های زیر تقسیم شده است. تمامی تخلفات ساختمانی نظیر ساخت بنای فاقد مجوز ساخت و عدم استحکام بنا و یا تخلف در تراکم ساختمانی و تخلفات مهندس ناظر و غیره در زیر مجموعه این پنج گروه قرار دارد. که در ادامه این مقاله به این تخلفات خواهیم پرداخت.

عدم رعایت نکات مربوط به ایمنی ساختمان و عدم رعایت استحکام ساختمان

عدم رعایت ضوابط و قوانین شهرداری مربوط به نمای ساختمان

بی توجه بودن به نکات بهداشتی در ساخت و ساز بنا

بی توجه بودن به مقررات  یکم  و قوانین ساختمان سازی شهرداری

سایر تخلفات ساختمانی

مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد شهرداری مسئولیت شناسایی تخلفات ساختمانی است. روند رسیدگی به تخلفات ساختمانی به این صورت است که گزارش تخلفات مربوط به ساختمان از سوی شهرداری به کمیسیون ماده 100 شهرداری داده می شود. کمیسیون ماده 100 شهرداری مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی است و تصمیم گیری در خصوص این تخلفات بر عهده این کمیسیون می باشد. کمیسیون ماده 100 نهادی مستقل است که در شهرداری مستقر است و اعضای این کمیسیون از یک قاضی یا نماینده وزارت کشور و یک نفر کارشناس و یک نفر به نمایندگی شهرداری تشکیل شده است که نماینده شهرداری حق رای ندارد. در ادامه با نحوه رسیدگی در این مرجع خواهیم پرداخت.

نحوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی

یازده ماده و تبصره های آن مبنای رسیدگی به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 شهرداری است. شهرداری طبق قانون بر ساخت و ساز ها نظارت دارد و در صورتی که با تخلفات ساختمانی مواجه شود طی مراتبی آن را به اطلاع کمیسیون خواهند رساند. کمیسیون ماده 100 مسئولیت رسیدگی به تخلفاتی است که شهرداری آن را به عنوان تخلف شناسایی کرده است. مرجع رسیدگی به تخلفات رای خود را به قلع یا قمع و یا به تخریب و پرداختن جریمه خواهد داد. کمیسیون رای خود را از طریق شهرداری به مالک ساختمان و یا سازندگان ساختمان ابلاغ می کند تا مراتب قانونی صورت بگیرد. رای صادره از این کمیسیون قابل اعتراض خواهد بود و پس از ارجاع پرونده به این مرجع ارسال نماید.

همانطور که پیشتر گفته شد تخلفات ساختمانی بر انواع مختلفی است که لازم است در این مقاله به آن بپردازیم.

آشنایی با تخلفات ساختمانی (2)
آشنایی با تخلفات ساختمانی (2)

انواع تخلفات ساختمانی

تخلف بنای فاقد پروانه؛ طبق قانون لازم است قبل از ساخت هر بنایی مجوز ساخت بنا از سوی شهرداری صادر شود که در بر دارنده هزینه هایی است. در صورتی که ساختمان ساخته شده فاقد پروانه ساخت یا مجوز ساخت باشد باید جریمه عدم پروانه ساخت را به شهرداری پرداخت نماید.

تخلف مهندس ناظر؛ مهندس ناظر موظف به نظارت بر ساخت مطابق مجوز ساخت است. تمام مراحل ساخت باید با مطابقت پروانه ساخت صورت بگیرد در صورت عدم توجه یا گزارش به شهرداری مهندس ناظر متخلف محسوب خواهد شد.

عدم احداث پارکینگ؛ احداث پارکینگ از مهم ترین ارکان ساخت در ساختمان سازی است. در صورتی که در ساخت ساختمان برای احداث پارکینگ سازه ای در نظر گرفته نشده باشد بایستی طبق قوانین شهرداری سازنده ساختمان طبقه ای را به عنوان پارکینگ در نظر بگیرد و یا جریمه عدم احداث پارکینگ را پرداخت نماید.

احداث ساختمان مغایر با کاربری؛ منظور از کاربری ساختمان استفاده و دلیل ساخت بنا می باشد. در مجوز ساخت ساختمان کاربری ساختمان به لحاظ مسکونی یا تجاری و یا اداری ذکر خواهد شد در صورتی که کاربری ساختمان با آنچه که در مجوز ساخت ذکر شده است مطابقت نداشته باشد تخلف محسوب می شود و مطابق قانون با این تخلف برخورد مناسب خواهد شد.

عدم استحکام بنا؛ ساختمان باید دارای استحکام کافی باشد و در صورتی که بنا از لحاظ ایمنی فاقد استحکام کافی باشد به مالکین هشدار اصلاح بنا را داده خواهد شد. در صورتی که بنا استحکام کافی نداشته باشد دستور تخریب آن صادر خواهد شد.

تخلف تراکم ساختمانی؛ تراکم ساختمانی یکی از تخلفات ساختمانی است که مربوط به ضوابط بهداشتی و فنی می باشد. زمانی گواهی پایان کار به ساختمان تعلق می گیرد که تراکم ساختمانی رعایت شده باشد یا جریمه آن پرداخت شود.

احداث بنا بر خلاف ضابطه پیشروی طولی؛ طبق قوانین احداث بنا باید به نسبت 60 به  40 باشد. به این معنی 60 درصد ساخت بنا و 40 درصد فضای باز باشد.

تجاوز معابر شهری؛ ورود به معابر شهری ممنوع بوده و تخلف محسوب می شود ورود به پیاده رو و خیابان طبق قانون تخلفات ساختمانی محسوب می شود و شهرداری به مرجع ذیربط گزارش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×