اعاده دادرسی حقوقی

اعاده دادرسی حقوقی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعاده دادرسی حقوقی

یکی از راه های حقوقی که قانونگذار کشور ما در اختیار افراد قرار داده است تا از طریق ان برای اعتراض به رای دادگاه اقدام نمایند، اعاده دادرسی حقوقی و کیفری می باشد. برای ارائه اعاده دادرسی حقوقی و کیفری باید از قوانین آیین دادرسی آشنایی داشته باشید.

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که نسبت به احکام دادگاه ها اعتراض دارید بهتر است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. وکلای دادگستری با تجربه از تمامی مراحل قانونی ارائه اعاده حقوقی و کیفری آگاهی دارند و می توانند به افراد کمک کنند تا در اسرع وقت به مراجع ذیصلاح مراجعه کنند و درخواست اعاده دادرسی حقوقی و کیفری خود را تقدیم کنند.

تنظیم درخواست اعاده دادرسی حقوقی

 وکیل اعاده دادرسی، معمولا بهتر از هر شخص دیگری می تواند درخواست اعاده دادرسی حقوقی را تهیه و تنظیم نماید. در دادخواست اعاده دادرسی حقوقی باید به نکات زیر اشاره شود:

نام و نام خانوادگی و محل اقامت و سایر مشخصات درخواست کننده و طرف او.

حکمی که مورد درخواست اعاده دادرسی است.

مشخصات دادگاه صادرکننده حکم.

جهتی که موجب درخواست اعاده دادرسی شده است.

ناگفته نماند که در مواردی که این درخواست حقوقی را وکیل متخصص تنظیم میکند باید حتما مشخصات وکیل نیز ذکر شود. دقت کنید که برای آغاز جریان رسیدگی به اعاده دادرسی حقوقی باید در ابتدا درخواست نامه قانونی تهیه شود.

انواع اعاده دادرسی حقوقی

شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در حالت کلی اعاده دادرسی حقوقی دارای دو نوع مختلف است. هر دو نوع آیین دادرسی ها دارای قابلیت پیگیری در محضر قانون می باشند. بنابراین بهتر است تمامی افرادی که قصد تهیه و تنظیم این درخواست را دارند در ابتدا با انواع آن آشنا شوند.

بر اساس ماده 432 قانون آیین دادرسی مدنی، اعاده دادرسی بر دو قسم است :

الف – اصلی که عبارتست از این که متقاضی اعاده دادرسی به طور مستقل آن را درخواست نماید.

ب – طاری که عبارتست از این که در اثنای یک دادرسی حکمی به عنوان دلیل ارائه شود و کسی که حکم یادشده علیه او ابراز گردیده نسبت به آن درخواست اعاده دادرسی نماید.

دادخواست اعاده دادرسی اصلی به دادگاهی تقدیم می شود که صادرکننده همان حکم بوده است و درخواست اعاده دادرسی طاری به دادگاهی تقدیم می گردد که حکم در آنجا به عنوان دلیل ابراز شده است. پس از درخواست اعاده دادرسی طاری باید دادخواست لازم ظرف سه روز به دفتر دادگاه تقدیم گردد.

دادگاهی که دادخواست اعاده دادرسی طاری را دریافت می دارد مکلف است آن را به دادگاه صادرکننده حکم ارسال نماید و چنانچه دلایل درخواست را قوی بداند و تشخیص دهد حکمی که در خصوص درخواست اعاده دادرسی صادر می گردد موثر در دعوا می باشد، رسیدگی به دعوای مطروحه را در قسمتی که حکم راجع به اعاده دادرسی در آن موثر است تا صدور حکم نسبت به اعاده دادرسی به تاخیر می اندازد و در غیر این صورت به رسیدگی خود ادامه می دهد.

موضوعات درخواست اعاده دادرسی حقوقی

هنگامی که در مورد اعاده دادرسی حقوقی صحبت می کنیم، اولین سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید آن است که این درخواست معمولا در چه مواردی مطرح می گردد؟ در پاسخ به این سوال می توان به ماده 426 قانون مدنی استناد کرد. بر اساس این ماده قانونی، نسبت به احکامی که قطعیت یافته ممکن است به جهات ذیل درخواست اعاده دادرسی شود :

۱- موضوع حکم مورد، ادعای خواهان نبوده باشد.

۲- حکم به میزان بیشتر از خواسته صادر شده باشد.

۳- وجود تضاد در مفاد یک حکم که ناشی از استناد به اصول یا به مواد متضاد باشد.

۴- حکم صادره با حکم دیگری در خصوص همان دعوا و اصحاب آن، که قبلا توسط همان دادگاه صادر شده است متضاد باشد بدون انکه سبب قانونی موجب این مغایرت باشد.

۵- طرف مقابل درخواست کننده اعاده دادرسی حیله و تقلبی به کار برده که در حکم دادگاه موثر بوده است.

۶- حکم دادگاه مستند به اسنادی بوده که پس از صدور حکم جعلی بودن آنها ثابت شده باشد،

۷- پس از صدور حکم، اسناد و مدارکی به دست آید که دلیل حقانیت درخواست کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و مدارک یاد شده در جریان دادرسی مکتوم بوده و در اختیار متقاضی نبوده است.

مهلت اعاده دادرسی حقوقی

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مسائلی که باعث می شود تا اهمیت ارجاع اعاده دادرسی حقوقی به وکیل دوچندان شود آن می باشد که قانونگذار کشور ما مهلت خاصی را برای ارائه این درخواست حقوقی در نظر گرفته است. بنابراین کاملا طبیعی است که بعد از گذشت این مدت زمان دیگر نتوان برای ارائه اعاده دادرسی حقوقی اقدام کرد.

مهلت درخواست اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه به شرح زیر می باشد :

۱- نسبت به آرای حضوری قطعی، از تاریخ ابلاغ.

۲- نسبت به آرای غیابی، از تاریخ انقضای مهلت واخواهی و درخواست تجدیدنظر.

الزامات قانونی که باید در مورد اعاده دادرسی حقوقی بدانید:

چنانچه اعاده دادرسی به جهت مغایر بودن دو حکم باشد ابتدای مهلت از تاریخ آخرین ابلاغ هریک از دو حکم است.

در صورتی که جهت اعاده دادرسی جعلی بودن اسناد یا حیله و تقلب طرف مقابل باشد، ابتدای مهلت اعاده دادرسی، تاریخ ابلاغ حکم نهایی مربوط به اثبات جعل یا حیله و تقلب می باشد.

هرگاه جهت اعاده دادرسی وجود اسناد و مدارکی باشد که مکتوم بوده، ابتدای مهلت از تاریخ وصول اسناد و مدارک یا اطلاع از وجود آن محاسبه می شود. تاریخ یاد شده باید در دادگاهی که به درخواست رسیدگی می کند، اثبات گردد.

نتیجه اعاده دادرسی حقوقی

در ماده 438 قانون آیین دادرسی مدنی در مورد نتیجه اعاده دادرسی حقوقی امده است که اگر:

دادگاه درخواست اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد: حکم مورد اعاده دادرسی را نقض و حکم مقتضی صادر می نماید.

 در صورتی که درخواست اعاده دادرسی راجع به قسمتی از حکم باشد: فقط همان قسمت نقض یا اصلاح می گردد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×