اثبات مالکیت با اسناد عادی

اثبات مالکیت با اسناد عادی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اثبات مالکیت با اسناد عادی

همه چیز درباره ی اثبات مالکیت با اسناد عادی

آیا درباره ی اثبات مالکیت یک ملک اطلاعات دارید؟ دعواهای مربوط به مسائل ملکی از جمله دعاوی شایع و پرتکرار می باشند. یکی از این دعاوی مربوط به اثبات مالکیت است. که در اینجا به شرح زیر و بم آن خواهیم پرداخت. در این مقاله با موضوع اثبات مالکیت با اسناد عادی با ما همراه باشید.

به طور کلی مالکیت یعنی وجود یک ارتباط میان شخص و آنچیزی که در تصرف او است. ناگفته پیداست که اگر شخصی ملکی داشته باشد و آن ملک کتبا و رسما به نام آن شخص سند زده شود آن شخص را مالک آن ملک می نامیم. بر اساس قانون هیچ شخصی جز مالک نمیتواند در ارتباط با ملکی دخل و تصرف داشته باشد.

بر اساس این فرضیه سوالی که مطرح میشود این است که چگونه و به چه طریقی میشود این مالکیت را اثبات کرد و شخصی که مالک یک ملک است چگونه میتواند بدون داشتن سند رسمی حق مالکیتش را اثبات کند؟

بطور کلی وجود سند رسمی ادله ای قابل قبول و یقینی برای اثبات حق مالکیت می باشد. اما اگر سند رسمی موجود نبود چه میشود کرد؟ در اینجا میتوان به اسناد عادی رجوع کرد. که در ادامه در ارتباط با اثبات مالکیت با اسناد عادی بیشتر برای شما خواهیم گفت.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر لازم است گفته شود که اسناد به دو بخش اسناد رسمی و اسناد عادی تقسیم می شوند، یکی از مزایای اسناد رسمی این است که آنها قابلیت اجرایی دارند و قابلیت اجرایی یعنی توانایی اجرایی برای دارا شدن حق. و در طرف دیگر, اسناد عادی اسنادی هستند که اگر چه قابلیت استفاده دارند اما به دلیل عدم قابلیت اجرایی برخوردار شدن آنها از رسمیت وابسته به شروطی است.

در حقیقت دعوای مالکیت زمانی اتفاق می افتد که یک شخص حقیقی صاحب ملکی باشد اما در اداره ی ثبت اسناد و املاک این ملک برای آن شخص سند نشده باشد. حال ما نمیدانیم آیا آن شخص صاحب حقیقی ملک است یا فقط ادعا دارد که صاحب آن ملک خاص می باشد. در چنین شرایطی یک دعوای حقوقی رخ می دهد چرا که سندی رسمی که ثابت کند آن شخص مالک و صاحب حقیقی آن ملک است وجود خارجی ندارد. از اینرو دعوایی با موضوعیت اثبات مالکیت در دادگاه مطرح میشود. و نیاز است که قانونگذار پا پیش بگذارد.

اثبات مالکیت با اسناد عادی منوط به وجود شواهد و مستندات کافی است

در چنین شرایطی حکم قاضی منوط به وجود شواهد و مستندات کافی است. از اینرو خواهان بایستی با ارائه ی مستنداتی از جمله مبایعه نامه، تصرف نامه و … قاضی و دادگاه را در ارتباط با در تملک داشتن ملک مربوطه اقناع کند. در چنین شرایطی خواهان یا مدعی کسی است که ادعای مالکیت دارد و خوانده یا مدعی علیه نیز کسی است که بصورت غیر قانونی ملکی را به خواهان فروخته است یا در ملکی که مورد نظر او است سکونت غیر قانونی دارد. همچنین چنانچه افراد دیگری در این معادله نقش داشته باشند نیز به عنوان خوانده در این دعوای حقوقی به منظور روشن شدن تکلیف ملک دعوت خواهند شد.

لازم به ذکر است که دعوای ملکی در ارتباط با املاکی که سند رسمی دارند به هیچ عنوان قابل استماع نیست. چرا که آن چیزی که به چنین دعوایی  قابلیت دعوای حقوقی می دهد به ثبت قانونی نرسیدن املاکی است که در هیچ دفترخانه یا اداره ای برایشان سند تشکیل نشده است و یا دارای اسناد جعلی هستند.  از اینرو دعوای اثبات مالکیت برای املاکی که سند رسمی دارند خلاف قانون مقررات می باشد. و اگر چنین دعوایی مطرح شود طبق قانون، دادگاه برایشان قرار عدم استماع دعوا صادر خواهد کرد.

برای اثبات مالکیت با اسناد عادی لازم است که شخص خواهان بتواند یکی از اسباب تملک را اثبات کند و یا اینکه به اماره تصرف استناد داشته باشد. منظور از اسباب تملک در اینجا عقود و قراردادهای کتبی و شفاهی، ارث نامه، اخذ به شفعه، حیازت و مباهات و شهادت شاهد است. و منظور از اماره تصرف هر چیزی است که جنبه ی کاشفیت و یا دلالت بر چیز دیگری داشته باشد. مانند تصرف نامه, عقد نامه، قرارداد و… که همانطور که از اسمش پیداست، دلالت بر تصرف چیزی توسط کسی دارد. لازم به ذکر است که این اسناد در صورتی جنبه ی حقوقی و قانونی دارند که پس از تنظیم قرارداد فسخ، اقاله یا ابطال نشده باشند.

راه ها و روش های قانونی اثبات مالکیت با اسناد عادی

در ضمن شما چه در مقام خوانده باشید و چه در مقام خواهان قطعا نیازمند یک وکیل با تجربه و ماهر هستید که از قوانین و راهکارهای حقوقی مطلع باشد و بتواند حقانیت شما را در دادگاه به اثبات برساند.

بر اساس قانون، تصرف دلیل مالکیت است و شخص متصرف مالک یک ملک است مگر اینکه شخص دیگری با ارائه ی مدارک و اسناد قابل قبول خلاف آن را ثابت کند.  در چنین شرایطی شخص متصرف برای تصرف خود نیاز به اثبات موضوعی ندارد و شخصی که میخواهد این تصرف را لغو کند بیشتر بار حقوقی این مساله را بر دوش میکشد. وی بایستی بتواند افراد را قانع کند که این ملک مربوط به اوست و مالک فعلی ملکش را به صورت غیر قانونی به تصرف درآورده است، اگر چنین ادعایی مطرح شود از طرف مقابل شخص متصرف نیز وارد میدان میشود او یا باید ملک را به صاحب اصلی اش برگرداند و یا اینکه دلایل و مدارک کافی برای اثبات حقانیتش در ارتباط با تصرف ملک داشته باشد. دلایل او باید به قدری یقینی و قانع کننده باشند که قاضی را مجاب کند تا به نفع او رای را صادر نماید.

در حقیقت راه اصلی و چاره ی اصلی این جریان این است که هر کدام از طرفین این دعوا که مدعی تملک آن ملک خاص هستند از راه درست وارد شده و دلایل و اسناد محکمه پسندی را به دادگاه بیاورند.

اثبات مالکیت با اسناد عادی نیازمند مدارک و منضماتی است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

به منظور اثبات مالکیت با اسناد عادی لازم است که خواهان تصویری از سند اصلی را داشته باشد. همچنین استماع شهادت مطلعین نیز جزو ملزومات است، به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و در صورت نیاز تحقیقات محلی و انجام سوگند و همچنین درخواست استعلام و سایر موارد و ملزومات از جمله مدارک و منضماتی هستند که به منظور انجام این کار مورد نیازند.

خلاصه اینکه اثبات مالکیت به واسطه ی سند رسمی بهترین روش اثبات برای در تملک داشتن چیزی است. اما اگر سند رسمی در اختیار نبود میتوان از اسناد عادی برای اثبات مالکیت استفاده نمود، منتهی کاربردی بودن این اسناد عادی منوط به شرایطی است که در این مقاله یا عنوان اثبات مالکیت با اسناد عادی به شرح آنها پرداختیم.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×