ابطال وکالت حق طلاق

ابطال وکالت حق طلاق (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابطال وکالت حق طلاق

ابطال وکالت حق طلاق در قانون

ابطال وکالت حق طلاق چیست؟ شرایط ابطال وکالت حق طلاق چیست؟ چگونه می توان نسبت به ابطال وکالت حق طلاق اقدام کرد؟ مهمترین شرایط ابطال وکالت حق طلاق چیست؟ بهترین روش ابطال وکالت حق طلاق چیست؟ سریع ترین روش ابطال وکالت حق طلاق چیست؟ چه مراحلی برای ابطال وکالت حق طلاق وجود دارد؟ مهمترین شرایطی که در خصوص ابطال وکالت حق طلاق وجود دارد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ابطال وکالت حق طلاق چیست؟ ابطال وکالت حق طلاق چه مراحلی دارد؟ کدام نهاد در خصوص ابطال وکالت حق طلاق می تواند اقدام کند؟ عملی ترین روش ها برای ابطال وکالت حق طلاق چیست؟

ابطال وکالت حق طلاق یکی از مسیرهایی است که زوج بعد از اعطای این وکالت به زوجه ممکن است به دنبال آن باشد. در واقع بر اساس قانون حق طلاق در اختیار زوج قرار گرفته است. حال ممکن است بنا بر هر دلیلی زوج وکالت استفاده از این حق را در اختیار زوجه قرار داده باشد تا وی بتواند در هر زمانی که می تواند نسبت به استفاده از حق طلاق اقدام کند. اما ممکن است زوج بر اساس شرایطی از دادن این وکالت پشیمان شده باشد. حال سوالی که وجود دارد این است که آیا زوج می تواند نسبت به ابطال وکالت حق طلاق اقدام کند؟

ابطال وکالت حق طلاق بر اساس نوع وکالت، نحوه تنظیم و شرایط مندرج در آن متفاوت است. در حالت هایی این امکان وجود دارد که زوج بتواند نسبت به ابطال وکالت حق طلاق اقدام کند اما در شرایطی نیز این امکان از زوج گرفته شده است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به این که وکیل خود زوجه بوده، وی در هر حالتی می تواند از وکالت استعفا داده و این وکالت نامه را باطل کند. بنابراین ابطال وکالت حق طلاق مسئله ای است که از سمت زوج خواسته می شود. ما نیز در ادامه سعی می کنیم شرایط مختلف ابطال وکالت حق طلاق را مورد بررسی قرار دهیم.

ابطال وکالت حق طلاق بر اساس مفهوم وکالت

ابطال وکالت حق طلاق را زمانی می توانیم به درستی متوجه شویم که شرایط مربوط به حق طلاق و مفهوم وکالت را به خوبی بدانیم و بشناسیم. شناخت این مسیر می تواند ابزارهای مهمی در تدوین و ابطال وکالت حق طلاق در اختیار ما قرار دهد. همانطور که گفتیم ابطال وکالت حق طلاق به شرایط تدوین این وکالت نامه و اجرایی شدن آن بستگی دارد. از این روست که گفته می شود بهتر است در چنین شرایطی از یک وکیل حقوقی مجرب استفاده شود.

به طور کلی حق طلاق از نظر شرعی و قانونی برای مرد در نظر گرفته شده است. در کلام ساده تر نکاح یک قرارداد لازم محسوب می شود که امکان انحلال آن وجود ندارد مگر این که شرایط خاص قانونی برای آن وجود داشته باشد. یکی از این شرایط حق فسخی است که در اختیار مرد قرار گرفته است. بنابراین مرد می تواند در هر زمانی که بخواهد از این حق استفاده کرده و تنها با پرداخت حقوق مالی زن از جمله مهریه نسبت به طلاق و انحلال این عقد اقدام کند.

حال در شرایطی ممکن است زوجه خواهان استفاده از این حق باشد. با توجه به این که حق در قانون و شرع غیر قابل انتقال می باشد زوج می تواند وکالت استفاده از این حق را در اختیار زوجه قرار دهد. یعنی علاوه بر زوج، زوجه نیز بتواند از این حق فسخ از طرح زوج استفاده کند. مسئله ای که وجود دارد این است که ابطال وکالت حق طلاق بستگی به این دارد که این وکالت تحت عنوان بندی در عقد نکاح عنوان شده و یا این که به شکل یک وکالت نامه به وی اعطا داده شده باشد.

مفهوم دیگری که باید بدانید این است که وکالت ذاتا یک قرارداد جایز محسوب می شود. یعنی طرفین برای انحلال این قرارداد نیازی به انجام مسیرهای قانونی خاص و یا کسب رضایت از طرف مقابل ندارند. اما زمانی که در این قرارداد از عنوان بلاعزل استفاده شده باشد عملا موکل امکان انحلال قرارداد را نخواهد داشت مگر این که شرایط صحت عقد در آن رعایت نشده باشد و یا بندی در قرارداد عنوان شده باشد که در صورت فعال شدن این اجازه را می دهد که موکل نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

ابطال وکالت حق طلاق (2)
ابطال وکالت حق طلاق (2)

مسیرهای ابطال وکالت حق طلاق

بر اساس نوع قرارداد وکالت حق طلاق می توان شرایط ابطال و انحلال خاصی برای آن در نظر گرفت. در صورتی که این حق به صورت شرط ضمن عقد نکاح در اختیار زوجه قرار گرفته باشد عملا امکان ابطال آن وجود ندارد. چرا که همانطور که گفته شد قرارداد نکاح یک قرارداد لازم است و شرایط ذکر شده در آن باید اجرایی شود. بنابراین با بیان این شرط در عقد نکاح عملا موکل یا زوج حق انحلال آن را ندارد.

اما در صورتی که وکالت حق طلاق به شکل یک وکالت نامه بلاعزل به زوجه داده شده باشد مسیرهایی برای ابطال و یا فرار از آن وجود دارد. اولین و مهمترین مسیر این است که زوج بتواند شرایط صحت قرارداد وکالت را زیر سوال ببرد. یعنی عملا ثابت کند که این عقد باطل است و شرایط صحت لازم را ندارد.

حالت دوم این است که در این عقد به زوجه اجازه داده نشده باشد که بتواند برای زوج وکیلی اختیار کند. با توجه به این که یک طرف نکاح زوجه است، زوجه نمی تواند به عنوان وکیل زوج از خود طلاق بگیرد. بنابراین در صورتی که حق گرفتن وکیل از زوجه گرفته شده باشد عملا این وکالت نامه به هیچ دردی نمی خورد. از طرف دیگر هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند در صورتی که در وکالت داده شده موکل از دادن وکالت دیگر در این خصوص به شخص ثالث منع نشده باشد این مسیر وجود دارد که وی با دادن یک وکالت نامه دیگر برای حق طلاق به شخص ثالث عنوان کرده باشد زمانی امکان استفاده از این وکالت نامه ها وجود دارد که دو طرف با یک دیگر نسبت به استفاده از این حق اقدام کنند. این ها مسیرهایی است که وکالت نامه را ابطال نمی کند اما مانع از اجرایی شدن ان می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×