ابطال مشارکت مدنی در قانون

ابطال مشارکت مدنی در قانون (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابطال مشارکت مدنی در قانون

ابطال مشارکت مدنی در قانون

ابطال مشارکت مدنی به چه معنی است؟ شرایط ابطال مشارکت مدنی چیست؟ چگونه می توان دستور ابطال مشارکت مدنی را از دادگاه گرفت؟ مهم ترین نکاتی که در خصوص ابطال مشارکت مدنی وجود دارد چیست؟ چرا از ابطال مشارکت مدنی استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ابطال مشارکت مدنی چیست؟ چگونه می توان مانع از ابطال مشارکت مدنی شد؟ شرایط عمومی ابطال مشارکت مدنی چیست؟ شرایط اختصاصی ابطال مشارکت مدنی چیست؟ مهم ترین عناصری که در ابطال مشارکت مدنی تاثیرگذار است کدام ها هستند؟ مدارک لازم جهت ابطال مشارکت مدنی چیست؟ ابطال مشارکت مدنی چه زمانی کارایی دارد؟ ابطال مشارکت مدنی توسط کدام دادگاه تایید می شود؟

ابطال مشارکت مدنی یکی از اتفاقاتی است که ممکن است طی قرارداد مشارکت میان بانک و مشتری اتفاق بیفتد. در واقع این قرارداد بر اساس قوانین قراردادهای لازم غیر قابل انحلال محسوب می شود، مگر این که شرایط انحلال آن از جمله شرایط ابطال ایجاد شده باشد. از این رو برای ابطال مشارکت مدنی باید شرایطی وجود داشته باشد و بدون این شرایط امکان ابطال آن وجود نخواهد داشت. به طور مثال اثبات عدم اهلیت یکی از طرفین قرارداد مشارکت مدنی می تواند باعث انحلال و ابطال آن شود.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اولا شرایط ابطال مشارکت مدنی چیست و این ابطال و چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟ همچنین می خواهیم بدانیم که اگر شرایط ابطال وجود داشته باشد بدون دستور دادگاه امکان این کار وجود دارد یا خیر؟ ما در این مقاله با مفاهیم مختلف و گسترده ای از جمله مشارکت مدنی، انواع قراردادها و شرایط آنها و نحوه انحلال قراردادها رو به رو هستیم. این گستردگی مطالب به خوبی نشان می دهد که در این خصوص دعاوی نمی توان به تنهایی عمل کرد و بهتر است از یک وکیل حقوقی یا مشاور در این خصوص کمک گرفت. در ادامه سعی می کنیم مفاهیم گفته شده را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ابطال مشارکت مدنی بر اساس مفاهیم

ابطال مشارکت مدنی را زمانی می توانیم از جنبه های مختلف حقوقی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم مشارکت مدنی دقیقا چیست و از نظر قراردادی چه قوانینی بر آن حاکم است. شناخت این چارچوب می تواند کمک بزرگی برای درک مسئله ابطال مشارکت مدنی و شرایط قانونی آن به ما کند.

به طور کلی مشارکت مدنی یک نوع قرارداد لازم میان بانک و مشتری برای تجمیع سرمایه ها و رسیدن به یک هدف مشترک است. در کلام ساده تر بانک با مشتری خود شریک می شود تا یک کار یا یک هدف اقتصادی مشخصی را انجام دهد. در این مسیر سود به دست آمده نیز بر اساس شرایط تعیین شده و درصد های توافق شده بین طرفین تقسیم می شود.

توجه داشته باشید که مشارکت مدنی از نوع قرارداد لازم است که می تواند تبدیل به یک سند رسمی نیز شود. بگذارید یک به یک به این مفاهیم بپردازیم. قراردادها در قانون ایران به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شود. قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن در هر شرایطی وجود ندارد و تنها تحت یکی از چهار حالت ابطال، انفساخ، فسخ یا اقاله امکان انحلال آن پیش بینی شده است. این در حالی است که قراردادهای جایز در هر موقعیت زمانی و مکانی و بدون در نظر گرفتن شرایط رضایت فرد مقابل امکان انحلال دارند.

از طرف دیگر اسناد به دو دسته رسمی و عادی تقسیم می شود. اسناد رسمی توسط نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت می شود و این ویژگی است که در اسناد غیر رسمی یا همان اسناد عادی وجود ندارد. بنابراین اگر قرارداد یا هر سند دیگری توسط نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت شود عملا به عنوان یک سند رسمی نیز شناخته می شود. بنابراین ممکن است سند قرارداد مشارکت مدنی به عنوان یک سند رسمی نیز تدوین و ثبت شود.

ابطال مشارکت مدنی در قانون (2)
ابطال مشارکت مدنی در قانون (2)

آثار و تبعات ابطال مشارکت مدنی

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که از آثار مهم ابطال هر قرارداد لازم این است که تمام آثار پیشین و پسین قرارداد از بین می رود. یعنی همه چیز باید به پیش از انعقاد قرارداد بازگردد و هیچ مفاد قراردادی نافذ نخواهد بود. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بنابراین تفاوت اصلی ابطال قرارداد یا سایر روش های انحلال آن این است که در حالت ابطال همه چیز از بین می رود و تمامی شرایط باید به پیش از انعقاد قرارداد بازگردد. یعنی طرفین با ابطال مشارکت مدنی باید سرمایه های خود را بردارند و بدون در نظر گرفتن هیچ عامل دیگری از قرارداد خارج شوند.

اما چگونه امکان ابطال مشارکت مدنی ایجاد می شود؟ در هر قراردادی شرایط عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده است. در صورتی که هر کدام از این شرایط عمومی یا اختصاصی رعایت نشود، امکان ابطال قرارداد پیش می آید. در واقع باید در نظر داشته باشید که صرفا با عدم رعایت یک یا چند مورد از این شرایط امکان ابطال قرارداد ایجاد نمی شود. این نظر دادگاه و آن شرط نادیده گرفته شده است که اهمیت دارد.

اما در خصوص ابطال مشارکت مدنی، عدم وجود شرایط عمومی مانند عدم اهلیت طرفین قرارداد، صوری یا غیر واقعی بودن قرارداد، ربوی بودن معامله و … می تواند موجب ابطال قرارداد شود. اما شرایط اختصاصی خاصی نیز برای این مسئله در نظر گرفته شده است. به طور مثال بانک موظف است برای مشارکت مدنی خود حساب خاص و مشخصی را افتتاح کند. حال در صورتی که این حساب افتتاح نشده باشد، امکان ابطال آن قرارداد ایجاد می شود.

همچنین از دیگر شرایط ابطال مشارکت مدنی را می توان عدم مشخص شدن موضوع مشارکت دانست و یا خلاف واقع عنوان شدن موضوع مشارکت نیز می تواند موجب ابطال این قرارداد شود. این ها از جمله مفاهیمی است که باید به آن توجه داشته باشید. نکته ای که وجود دارد این است که هر کدام از این شرایط نیاز به اثبات و ارائه دلیل و مدارک لازم دارد. در نظر داشته باشید که استفاده از قرارداد و شرایط ایجاد شده می تواند موجب انحلال از طریق ابطال قرارداد را فراهم بیاورد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×