آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود

آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود

صفر تا صد اینکه آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود

جواب این سوال که آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود بهتر است در طی متن پاسخ دهیم. اما در جواب کلی به این سوال شاید این جمله لازم باشد؛ محتوای پیامک زمانی سند و دلیل محسوب می شود که موجب علم قاضی باشد. علم قاضی خود دلیل اثبات است. خب در دنیای امروز قرار گرفتن فضای مجازی در کنار فضای حقیقی طبیعتا وقوع جرم و ادله اثبات جرم نیز حقیقی و مجازی می شود. اثبات جرمی که در فضای مجازی صورت گرفته است، دلایلی متفاوت و مجازی خواهد داشت. مزاحمت های تلفنی و یا مزاحمت و تهدید در فضای مجازی و یا توهین به شخص در پیامکها و پیام رسان های اجتماعی همگی از جرم های است که امروزه با گسترش دنیای مجازی فراگیر شده است. در ادامه این مقاله با سوالات متداولی که با این مبحث حقوقی یعنی آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود پیش خواهد آمد به گفت و گو خواهیم پرداخت.

دلایل موجه در خصوص اینکه آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود

در خصوص اینکه آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود باید گفت متن پیامک ها در مخابرات ذخیره خواهد شد. اما روشن است بنا به دلایل امنیتی و پیشگیری از برخی اتفاقات دسترسی برای عموم ممکن نیست. فقط در صورتی که اشخاص با حکم قضایی به مخابرات رجوع می کنند، می توانند به متن پیامک ها دسترسی پیدا کنند. همچنین در صورتی که قاضی پرونده لازم بداند، از اپراتور شبکه متن اس ام اس را خواستار می شود، در غیر این صورت و زمانی که  قاضی حکم بر پرینت متن پیامک ندهد، امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

اثبات جرم از طریق پیامک و اس ام اس ممکن است؟

در جواب چنین سوالاتی که آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود؛ آیا اثبات جرم از طریق پیامک ممکن است باید بگوییم؛ نه این امکان وجود ندارد. طبق گفته های پیش متن پیامک حاوی توهین و تهدید یا مزاحمت، مدرک و دلیل محکمه پسند محسوب نمی شود. اما موثر در تکمیل علم قاضی به پرونده است. در علم حقوقی متن پیامک، اماره محسوب می شود. منظور از اماره احوال یا اوضاعی است که از نظر قاضی علت و دلیل بر کاری باشد. در واقع ذهن قاضی پرونده را به کشف موضوع هدایت می کند و همچنین از نشانه های وقوع جرم نیز شناخته می شود. پس کاربرد پیام کوتاه در اثبات جرم تا همین حد است. با متن چند اس ام اس در تلفن، قاضی نمی تواند حکم بر مجرم بودن شخصی را صادر کند و بر اساس آن مجازات  تعیین کند. اما وجود یک اماره چون پیامک می تواند در نتیجه نهایی دعوا سرنوشت ساز باشد. اگر استناد به پیام کوتاه و اجرای احکام به ادله چند اس ام اس در دادگاه وجود داشته باشد، در جامعه بستری برای سوءاستفاده بیشتر فراهم می شود، زیرا صحت و درستی پیامک ها را نمی توان سنجید و هیچ ساز و کاری برای اثبات صحت آن موجود نیست.

خب تا این اینجا به این موضوع پرداختیم که متن اس ام اس به تنهایی نمی تواند ادله محکم بر وقوع جرم باشد. حتما این پیامک ها باید مکمل ادله های دیگر و با اسناد دیگری به دادگاه ارجاع داده شود تا دلایل، محکمه پسند شود. تحقیقات محلی، شاهدان عینی، اقرار مجرم و یا ادله های اینچنینی در کنار متن اس ام اس ضمیمه خواهند شد و در دادگاه برای اثبات حق از آن استفاده می شود.

گاهی در پرونده های پیش آمده است که قاضی پرونده بر اساس متن پیامکی حکم را صادر کرده است. در این حالت امکان لغو رای وجود دارد و شخص با فرجام خواهی و خواهان تجدید نظر در مراحل بالاتر خواستار تغییر رای صادره می شود. همانطور که در اول متن گفته شد؛ پیامک زمانی به عنوان ادله محسوب می شود که باعث هدایت ذهن قاضی و تکمیل علم قاضی شود.

حکم پیامک تهدید، مزاحمت و توهین چیست؟

آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود؟ مجازات تهدید، مزاحمت و توهین به صورت پیامک در قانون بنا بر نوع جرم و شدت آن متغیر است. اما حداقل و حداکثر این مجازات از سوی قانون گذار برای هر کدام مشخص شده است.

برخی افراد با قرار گرفتن در فضای مجازی حق گفتن هر حرفی را به خود می دهند و تصور می کنند در فضای مجازی قابل ردیابی نیستند و با مسدود کردن پیج یا شماره خود راه را برای شناسایی بسته اند. اما اصلا چنین نیست و  امکان پیگیری و شناسایی کسانی که با تلفن و در فضای مجازی اقدام به تهدید و توهین و مزاحمت می کنند، وجود دارد. قانون در راستای پیشگیری از چنین جرم هایی مجازاتی را برای مجرمین و ارتکاب این جرم مشخص کرده اند. در قانون اصلاحی حکم پیامک های تهدید و مزاحمت و توهین به قرار زیر است.

• آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود؟ کسی که با پیام بر روی تلفن اشخاص اقدام به تهدید شخص کند و باعث ایجاد ترس و رعب در وجود شخص شود، به حکم قانون این شخص می تواند اقدام به شکایت کند. در صورت صحت پیام و در صورت اثبات جرم فرد تخطی از قانون به مجازات یک ضربه تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و یا مجبور به تحمل حبس دو ماه تا دو سال می شود.

• آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود؟ توهین به شخص در فضای مجازی به وفور رخ می دهد، به طوری که جزی از معضلات اجتماعی هم محسوب می شود. با نوشتن الفاظ رکیک و نوشتن حرف های توهین آمیز باعث ناراحتی و تکدر خاطر بسیاری از افراد می شود. چنانچه شخص برای حق خواهی خود اقدام به شکایت کند و در صورتی که جرم اثبات شود، قانون مجازاتی را برای فردی که در فضای مجازی یا به صورت پیامک توهین کرده مشخص نموده است. مجازات جرم توهین بیشتر از دو میلیون و تا حداکثر هشت میلیون تومان است. این قانون طبق مجازات جزای نقدی درجه شش است.

• آیا پیامک سند و دلیل محسوب می شود؟ کسانی که از طریق اس ام ای و تلفن مزاحمت ایجاد می کنند، باید منتظر جزای قانونی آن باشند. طبق قانون به ماده ۶۴۱ هرگاه کسی با یکی از دستگاه مخابراتی مثل تلفن خانگی یا عمومی و یا گوشی موبایل اقدام به مزاحمت مردم کند، علاوه بر حکم مخابرات در باره این مشترک، قانون جزای عمومی او را به شش ماه تا یک سال متحمل حبس خواهد کرد. مخابرات نیز در رابطه با برخورد با چنین مشترکینی برای بار اول به مدت یک هفته ارتباط تلفنی او را مسدود می کند. در صورت تکرار برای بار دوم تا سه ماه مسدود شدن ارتباط تلفنی وی اقدام می شود. ارتکاب برای بار سوم، مخابرات ارتباط او را به طور دائم‌ مسدود خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

تنظیم دادخواست توسط وکیل

وکیل ملکی

لایحه تجدید نظر خواهی

لایحه اعتراض به نظر کارشناس

لایحه اعتراض به رای دادگاه

وکیل کیفری

وکیل شکایت از پزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×