آثار ثبت ملک در دفتر املاک

آثار ثبت ملک در دفتر املاک (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

آثار ثبت ملک در دفتر املاک

آثار ثبت ملک در دفتر املاک

بر اساس ماده 22 قانون ( ثبت املاک) چنانچه یک ملک طبق قوانین در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد، مالک اصلی این ملک شخصی می باشد که ملک برای او ثبت شده است. همچنین در صورتی که ملک برای شخص منتقل شده باشد و به ثبت رسیده باشد، شخص همچنان مالک اصلی ملک مورد نظر می باشد.

لازم به ذکر است سند مالکیت بر اساس مندرجات و قوانین دفتر املاک تنظیم می شود. در صورتی که اطلاعات ذکر شده میان دفتر املاک و سند مالک دارای اختلاف باشند با بررسی و ملاک قرار دادن دفتر املاک مشکل به وجود آمده رفع می گردد.

توجه داشته باشید ثبت املاک در دفتر املاک به نحوی ثبت املاک موقوف را شامل می شود. به همین علت ملکی که موقوف گردیده همانند سایر املاک در دفتر ثبت املاک و همچنین دفتر ثبت موقوفات ثبت می گردد.

اداره ثبت با انجام یک سری مراحل و عملیات موجب تایید قطعی ملک برای متقاضی می شود. این مراحل به اینصورت می باشند:

اولین مرحله جهت ثبت ملک برای مالک توسط اداره ثبت املاک و اسناد انجام می گیرد. اداره ثبت با درج آگهی در روزنامه و انتشار مشخصات ملک در سبب کسب اطلاعات و آگاهی از وضعیت ملک مورد نظر می باشد

بعد از انتشار آگهی توسط اداره ثبت املاک و اسناد، لازم است بر اساس قانون به درج آگهی مقدماتی اقدام شود و سپس ثبت شود. طبق ماده 10 قانون آگهی تعیین شده سه بار و در مدت زمان سی روز در روزنامه های شناخته شده و کثیر الانتشار به چاپ می رسد. هدف از انجام این فرایند تعیین حدود ملک و مشخص کردن وضعیت آن می باشد.

در گام آخر برای ثبت ملک در دفتر املاک بایستی آگهی تحدید حدود منتشر گردد. توجه داشته باشید طبق ماده 14 قانون این آگهی باید در یک نوبت انتشار یابد. در واقع با انجام این روند ملک مورد تقاضا برای ثبت تعیین خواهد شد. همچنین اداره ثبت با تعیین حدود ملک از قرارگیری یک ملک دیگر در ملک مورد نظر جلوگیری می کند.

تا انتهای متن ما را همراهی کنید تا هر آنچه در مورد آثار ثبت ملک در دفتر املاک وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنیم.

زمان ثبت ملک

در حقیقت زمان ثبت ملک در دفتر املاک زمانی می باشد که فرایند مقدماتی و اولیه ثبت خاتمه یابد. به عبارتی فرایندی که اداره ثبت بایستی پیش از ثبت ملک انجام دهد. شایان ذکر است برای حق ثبت ملک باید مبلغ مشخصی پرداخت شود. مشخصات و اطلاعاتی که بایستی در دفتر املاک به ثبت برسد به اینصورت می باشند:

زمان ثبت ملک

حدود ملک تعیین شده

شماره شناسنامه مالک، محل صدور و محل اقامت

بهای ملک تعیین شده

حقوقی که مورد نظر اشخاص می باشد

مشخصات ملک و متعلقات مربوط به آن

سند مالکیت ملک

در واقع در آیین نامه و قانون به طور کاملا واضح سند مالکیت تعریف نشده است. اما با نگاهی به ماده 21 قانون در می یابیم که منظور از سند مالکیت ( سندی می باشد که اداره ثبت بر اساس ثبت دفتر املاک آن را تهیه کرده و به مالک ارائه میدهد). بهتر است بدانید که قبلا سند مالکیت ورقه مانند بود. مسلما نگهداری از آن چندان آسان نبود و بنا به دلایلی مانند تاخوردگی، کم رنگ شدن خطوط و… .

از اثرات مثبت ثبت ملک برای مالک می توان به این مورد اشاره نمود که مالک اطمینان کامل را از ثبت سند به نام خود دارد. در اینصورت کسی نمیتواند مدعی مالکیت ملک شود. ناگفته نماند دولت در این زمینه حمایت زیادی از افراد مالک می کند.

آثار ثبت ملک در دفتر املاک (1)
آثار ثبت ملک در دفتر املاک (1)

ثبت ملک برای موصی له

با توجه به ماده 299 قانون در رابطه با آثار ثبت ملک در دفتر املاک، صدور سند مالکیت برای ورثه در ارتباط با اموالی که به نام مورث ثبت شده است، در آیین نامه دادگستری تعیین و مشخص می گردد. چنانچه وصی خواهان ثبت ملکی باشد که به نام موصی است، بایستی به عنوان یک موصی له این اعمال صورت گیرند:

در صورتی که وصیت نامه مورد تایید همه ورثه باشد، مورد آن به نام شخص یا موصی له که برای او تعیین شده است، ثبت می گردد.

چنانچه میان ورثه و دیگر اشخاص ( ذینفع) اختلافی در مورد وصیت نامه صورت گیرد، ثبت ملک برای موصی له توسط حکم نهایی از دادگاه صدور می شود.

در مواقعی که در قسمتی از وصیت نامه اختلال وجود داشته باشد و در دیگر قسمت اتفاق، در صورتی که اختلاف پیش آمده جزئی باشد، فرایند ثبت ملک برای موصی له انجام می شود. همچنین برای اختلاف به وجود آمده بعد از اینکه حکم نهایی صادر شد، از طرف دادگاه اقدام صورت می گیرد.

هنگامی که اختلاف ورثه درباره وصیت نامه از بین نرفته باشد، با توجه به روند اداره ثبت اسناد در صورتی که نسبت به وصیت نامه اعتراضی وجود داشته باشد، باید اشخاص در مدت زمان 3 ماه اعتراض خود را به اداره ثبتی که اقدام به انتشار آگهی نموده اعلام نمایند.

در شرایطی که موصی وارثی نداشته باشد و هیچ گونه وصیت نامه ای درباره اموال او وجود نداشته باشد، پس از ده سال چنانچه وارثی وجود نداشت اموال به نام دولت ثبت می شود. لازم به ذکر است طی انجام این پروسه باید مراحل مختلف و مهمی انجام گیرد و در نهایت تصمیم نهایی انجام شود.

چنانچه ملک به نام ورثه ثبت شود با توجه به ماده 299 قانون وصیت نامه دیگری پذیرفته نمی شود.

املاک

در ماده 21 تا 45 قانون درباره آثار ثبت ملک در دفتر املاک اطلاعات لازمی واقع شده است. بنا به ماده 22 در میابیم که هدف کلی و اصلی حمایت از شخصی می باشد که ملک تعیین شده به نام او ثبت شده باشد به غیر از موارد خاص. بهتر است بدانید طبق ماده 24 قانون بعد از ثبت ملک به نام مالک هیچگونه دعوا و بحثی پذیرفته نمی شود.

مسلما آثار ثبت ملک در دفتر املاک یک مسئله بسیار مهم و جدی می باشد. باید اقدامات اساسی در رابطه با این موضوع انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×