نکات مهم در پیش خرید آپارتمان

نکات مهم در پیش خرید آپارتمان (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نکات مهم در پیش خرید آپارتمان

نکات مهم در پیش خرید آپارتمان

امروزه خانه ‌دار شدن به یکی از بزرگترین آرزوها و هدف های بسیاری از افراد تبدیل شده است. همینطور به خاطر شرایط اقتصادی سختی که ایجاد شده است، رسیدن به این آرزو بسیار مشکل شده است. با این وجود اگر شما هم در تلاش برای خانه ‌دار شدن هستید، یا تمایل به سرمایه گذاری در بازار مسکن دارید اما بودجه کافی در دسترس ندارید، پیش خرید آپارتمان یکی از بهترین راه‌ ها در این موقعیت است. دو مورد پیش خرید آپارتمان و پیش فروش آپارتمان تکمیل کننده هم هستند. همچنین اینها بوسیله مردم جامعه انجام می شوند تا بازار خریدن و فروختن املاک بتواند پر رونق بماند.

در واقع قانون ها و نکات مهم در پیش خرید آپارتمان می توانند باعث کاستن زیان خرید و فروش به سبک پیش ‌فروش شوند. هر قراردادی شامل مفادی است که تضمین کننده شرایط برای پیش‌ فروش ‌کننده و پیش ‌خرید‌ کننده است. به این ترتیب این شرایط فسخ را برای طرفین امکان پذیر می کنند. در نتیجه قوانین پیش خرید آپارتمان باعث می شود که افراد با ریسک کم تری چنین قراردادی را به انجام رسانند.

معامله پیش خرید آپارتمان با چه روندی صورت می گیرد؟

در معامله پیش خرید آپارتمان، پس اینکه پروانه ساختمان توسط شهرداری صادر گشت، شناسنامه مستقل به هر واحدی به صورت مجزا داده می شود. در این سند همچنین مشخصات آپارتمان و سایر امکانات آن نیز یافت می شود. در مرحله بعد برای گرفتن مجوز، انتشار آگهی انجام می شود. سپس بعد از اینکه فروشنده مجوز را دریافت کرد، در بخش ‌های مختلف اطلاع ‌رسانی انجام می شود. همچنین در قوانین پیش خرید آپارتمان گفته شده است، برای تنظیم قرارداد پیش‌ خرید مسکن، باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه شود.

وظیفه املاک در قوانین پیش خرید چیست؟

باید به این نکته توجه کنید که مطابق با قوانین و نکات مهم در پیش خرید آپارتمان،  مشاوران املاک و مستغلات نباید قرارداد پیش خرید ارائه کنند. باید بدانید که این کار بر خلاف قانون می باشد و جرم به حساب می آید. با توجه به این قرارداد ضمانت ‌هایی از نظر کیفری و ریالی وجود دارند. همچنین اگر فروشنده ای در دفتر اسناد رسمی کار خود را قانونی نکرده باشد یا مجوز انتشار آگهی نداشته باشد، با توجه به قانون باید سه ماه تا یک سال دو تا چهار برابر مبلغ دریافتی جریمه بپردازد و یا حبس را تحمل کند.

نکات مهم در پیش خرید آپارتمان چیست؟

نکات مهم در پیش خرید آپارتمان که در قرارداد پیش خرید نیز باید باشد، در ابتدا داشتن اسم و مشخصات خریدار و فروشنده می باشد. دومین مورد اصلی مشخصات ثبتی و نشانی کامل آپارتمان، پلاک آن و موقعیت درستی که آپارتمان در آن واقع شده است. مورد بعدی که باید در قرارداد باشد، توضیحاتی کامل راجع به واحد خریداری شده مانند مقدار مساحت آن، تعداد اتاق ها‌، طبقه، واحد، پارکینگ، انباری و آسانسور ساختمان است.

همچنین مشخصات فنی ساختمان مانند موقعیت ساختمان، نوع کاربری آن، زیربنا آن، نمای ساختمان، نوع مصالحی که در ساخت آن استفاده شده، سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان باید ذکر شود. مورد بعدی که باید ذکر شود چگونگی پرداخت اقساط خانه است. ذکر کردن شماره قبوض اقساطی مورد بعدی است که باید در قرارداد آورده شود. همچنین باید زمانیکه ساختمان تحویل داده می شود و زمان دقیق تنظیم سند رسمی نیز مشخص شود. از موارد بعدی خسارت‌ ها،‌ فسخ قرارداد، تغییر قیمت و مواردی مانند این است که باید تعیین تکلیف شوند. در آخر باید تعهدات کار فرمای پیش ‌فروش ‌کننده به مراجع قانونی ارائه شوند و داوران معرفی گردند.

از  بند های مهم دیگر در قوانین پیش خرید

نکته حائز اهمیت این است که قرارداد پیش خرید آپارتمان باید به صورت تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی و نوشته شدن در سند مالکیت و ارسال خلاصه معامله به اداره ثبت صورت بگیرد. همچنین پیش ‌فروشنده باید بداند که اگر ضوابط قانونی را رعایت نکند و خسارتی برای ملک به وجود آید، مسئولیت آن به عهده ی اوست. با این حال در این شرایط پیش ‌فروشنده از بیمه کمک می گیرد. در صورتی که مبلغ بیش از بیمه بود، در این زمان پیش ‌فروشنده باید میزان تفاوت را بپردازد.

پیش ‌فروش‌ کننده و پیش ‌خرید کننده نوع پرداخت اقساط را تعیین می کنند. طبق قوانین پیش خرید آپارتمان همچنین باید دست کم ۱۰ درصد مبلغ معامله باید برای روز سند زدن بماند. هر پیش ‌خرید کننده ‌ای که تمام اقساط را پرداخت کند، مالک ملک می گردد. در صورتی که به دفتر خانه مراجعه کرده و پیش ‌فروش ‌کننده پس از ۱۰ روز مراجعه نکند، در این حالت دفتر خانه، سند رسمی را به نام پیش ‌خریدار می زند.

نکات مهم در پیش خرید آپارتمان (3)
نکات مهم در پیش خرید آپارتمان (3)

فواید پیش خرید آپارتمان چیست؟

در واقع به صورت کلی پیش خرید آپارتمان ها به افرادی پیشنهاد می شود که پول کافی برای خرید خانه در دسترس ندارند. از مزایای پیش خرید آپارتمان ها می توان به این موضوع اشاره کرد که این آپارتمان ها قیمت تقریبا کم تری نسبت به خانه های آماده دارند. همچنین افرادی که می خواهند این آپارتمان ها را بخرند، می توانند قرارداد قسطی بسته و پول خرید مسکن را به صورت قسطی پرداخت کنند.

از فواید دیگر پیش خرید آپارتمان این است که بدلیل اینکه آپارتمان هنوز کاملا ساخته نشده است، خریدار قادر است، در جریان تکمیل خانه پیشنهادات خود را هم ارائه دهد و از موارد دلخواه خود در تکمیل خانه استفاده کند.

جریمه ‌های متداول در قوانین پیش خرید آپارتمان

در صورتی که فرد پیش ‌فروش ‌کننده در تاریخی که از قبل مشخص شده، واحد را به خریدار تحویل ندهد، باید جریمه بپردازد. همینطور اگر پیش‌ فروش‌ کننده نتواند سند رسمی را در موعد آن ارائه کند، باید روزانه یک هزارم مبلغ معاهده را پرداخت کند. همچنین اگر مساحت آپارتمان از مقدار مشخص شده کمتر باشد، بر اساس نرخی که معامله صورت گرفته ما به ‌تفاوت به خریدار پس داده می شود. در صورتی که بنا تا ۵ درصد دارای تفاوت مساحت باشد، هیچ کدام از طرفین حق ندارند قرارداد را فسخ کنند. در حالتی که آپارتمان از ۵ درصد بیشتر تفاوت مساحت داشته باشد، فقط خریدار توانایی فسخ معامله را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×