نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی

نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی

علت شکایت از کارکنان ادارات دولتی

عموم مراجعه کنندگان به ادارات و دستگاههای اجرایی دولتی و عمومی، به طور مکرر با برخورد نادرست برخی از کارمندان متخلف اداره مشکل دارند. به علت فشار روانی وارد بر ارباب رجوع، کم تحملی ناشی از خستگی و زیاد بودن کار مسئولین، این مشکل می تواند بالا بگیرد. برای جلوگیری از درگیریها و حواشی ادامه دار و ایجاد خلل در روند کار، باید اینگونه موارد را مدیریت کرد و با راه حلهای قانونی و آشنایی با نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی، عمل کارمند را مورد اعتراض قرار داد.

بعضی از ادارات و دستگاههای اجرایی دولتی و عمومی، به شکایات وارده از طریق رایانامه رسیدگی میکنند، نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی در سایر ادارات، از طریق تماس، تارنما، فکس، علاوه بر شکایات نوشته شده در رایانامه و حضوری است. رسیدگی برای نقض حقوق ادارات و دستگاهها، یا ادعایی مبنی بر عدم کفایت سازمان مذکور در پاسخگویی به مشکلات و خواسته های شما است.

در سال هزار و سیصد و هشتاد و یک، طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای یکسان سازی نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی تصویب شد. طرح مذکور راجع به کلیه‌ وزارتخانه‌ها، مؤسسات‌، شرکتهای‌ دولتی‌ و شرکتهایی‌ که‌ شمول‌ قانون‌ بر آنها مستلزم‌ ذکر یا تصریح‌ نام‌ است‌، بانک‌ها، شهرداریها، نهادهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و سایر دستگاههایی‌ که‌ به‌ نحوی‌ از بودجه‌ عمومی‌ دولت‌ استفاده‌ می‌کنند. طرح به دست شورای عالی اداری تصویب شد.

مراحل نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی

مطابق ماده هشت طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، واحدهای اجرایی موظف به تحویل برگ نظرسنجی بدو ورود ارباب رجوع به ایشان هستند. در مورد نوع و قالب برگ نظرسنجی، اجباری صورت نگرفته است. این نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی، حتی می تواند به صورت ظهرنویسی در برگ ملاقات یا روشهای دیگر که در آن اصول صرفه جویی و اختصار رعایت شده، قرار بگیرد. به هر روی، در تبصره ماده فوق آمده است که راه اندازی و استقرار پست صوتی و صندوق پیشنهادات جهت مشاوره و راهنمایی مردمی وظیفه واحدهای اجرایی است. برگه های نظرسنجی به صورت دوره های ماهانه باید بررسی شود. این بررسی توسط رییس واحد مربوطه صورت میگیرد. در پایان بررسی، مطابق دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، با مبنا گرفتن نظرسنجی مردمی، کارکنانی که بالاتر از حد انتظار ارزیابی شدند، تشویق شده و افرادی که موجب عدم رضایت ارباب رجوع شده اند، برخورد قانونی میشوند.

در بهمن هر سال، مرکز آمار ایران مرکز و استانها، نتایج به دست آمده را جمع آوری میکنند و با محاسبه میزان رضایت مردم به تفکیک دستگاهها، نتیجه را به دولت ارائه می دهد. این موضوع در ماده نه طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع آمده است.

همچنین باید در مورد تخلفات موجود در موارد اجرایی، از جمله ارتشاء، لوایح قانونی ای تصویب شود. با استناد به ماده پانزده طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف به تقدیم لایحه برای پیشگیری و ریشه کنی تخلفات این چنینی به هیات دولت می باشد تا در صورت صلاحدید، تصویب شود. در این حالت، مراجعی که موظف به حل و فصل و رسیدگی به نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی هستند، در تصمیم گیری و صدور حکم به تعدد آرا بر نمیخورند.

در تصویب نامه، پس از تهیه منشور اخلاقی در ادارات مشمول به طرح، ادارات موظف به اجرای مفاد مندرج  در منشور اخلاقی هستند. بدیهی است که تصویب منشور اخلاقی به تنهایی برای جلوگیری از پرسش نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی، کافی نیست و واپایش حسن اجرای تصویب نامه اجباری است. واحدهای بازرسی در ادارات و سازمانهای مشمول در زمینه نظارت محسوس، نظارت نامحسوس و پیگیری شکایت مردمی انجام وظیفه میکنند.

خلاصه دستورالعمل طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع

دستورالعمل طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در ماده هفت خود مراحلی برای به فرجام رسیدن شکایت ارباب رجوع تدارک دیده است. در مرحله اول، مبنای رسیدگی به عملکرد بد کارکنان در ارتباط با ارباب رجوع تصریح شده است.

 نتایج نظرسنجی از ارباب رجوع

 گزارش بازرسان طرح تکریم

 شکایات واصله از ارباب رجوع

سایر سازوکارهای نظارتی 

در نظر داشته باشید که اداراتی که شامل طرح تکریم ارباب رجوع میشوند، در ابتدا باید مطابق آیین نامه، به درستی شرح وظایف و خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع داده شود. ارباب رجوع، با شرکت در نظرسنجی نقش قابل توجهی در تنبیه و تشویق کارمند دارد.

کوتاهی هر یک از دستگاههای اداری که در این آیین نامه آمده است، به واحد بازرسی در کلیه ادارات موجود در آیین نامه ارجاع میشود. ارباب رجوع به مرجع مذکور مراجعه میکند تا برای بازیابی حقوق از دست رفته خود اقدامات لازم از جمله تهیه گزارش از عملکرد کارمند خاطی را پیش بگیرد. پس از ثبت گزارش، نهاد بازرسی مستلزم به پیگیری شکایت در دستشان است تا در نهایت، نتیجه را به شاکی اعلام کند.

دادگاه دیوان عدالت اداری کشور

حال در نظر بگیرید که دستگاه دولتی که اصلا مسئول رسیدگی به موضوع شکایت شناخته میشود، تصمیمی بگیرد که از لحاظ قانونی، وجاهت ندارد. این عدم وجاهت قانونی، نشات گرفته از تخلف واحد تصمیم گیرنده از آیین نامه ها و مصوبات است. برای اقدام قانونی علیه تخلفات ادارات، دادگاه دیوان عدالت اداری کشور پیش بینی شده است. میتوانید با تقدیم دادخواستی علیه اداره متخلف، لغو و بلااثر شدن تصمیم غیرقانونی دستگاه مربوطه را درخواست کنید.

لازم به ذکر است که هر موضوعی، در مراجع ذیصلاح دادرسی نمیشود. چرا که در بیشتر مواقع، کارمندانی که جرم و یا خطایشان صورت کیفری به خود میگیرد، در مراجع قضایی دادرسی میشوند. بطور مثال اگر تخطی و کارهای خلاف قانون یک شرکت یا یک سازمان به پایمال شدن و نادیده گرفتن حقوق ارباب رجوع بیانجامد، قابل طرح شکایت در دیوان عدالت اداری خواهد بود. علاوه بر آن، شخص استفاده کننده از خدمات و امکانات اداره دولتی، میتواند به خدمات مشاوره تامین اجتماعی، قانون کار و یا وکیل پایه یک دادگستری برای پیگیری قانونی شکایت، مراجعه کند.

در ادامه، مراتب نحوه شکایت از کارکنان ادارات دولتی در دادگاه دیوان عدالت اداری، که تشریفات خاص خودش را دارد، آمده است. در اولین مرحله، ترجیحا با مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری، دادخواست لازم در دفاتر الکترونیک قضایی پر کنید. از آنجا که دیوان عدالت اداری به خدمات بررسی شکایات از سازمانهای دولتی به صورت غیرحضوری می پردازد، تهیه دادخواست و انجام درست مراحل پیشرو از اهمیت بسیاری برخوردار است. سپس، رئیس شعبه اول، شعبه رسیدگی به پرونده را معین میکند تا رییس شعبه تعیین شده به بررسی پرونده و مدارک موجود بپردازد. در پایان، دادخواستی که جهت شکایت از سازمان و یا اداره ارائه شده، بررسی میشود. تا یک ماه پس از ارسال دادخواست، ادارات فرصت دفاع از خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×