قتل در فراش

قتل در فراش (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قتل در فراش

اطلاعاتی در خصوص قتل در فراش

شاید در اخبار و پرونده های قضایی با موارد کشتن زن توسط مرد بارها برخورد داشته اید که در برخی از این موارد قتل در فراش عنوان شده است. قتل در فراش به چه معناست؟ جالب است بدانیم قوانین موجود در ایران و قانون مجازات اسلامی چه حکمی در خصوص کشتن زن توسط شوهر و یا قتل در فراش صادر می شود. چیزی که واضح و‌ مبرهن است مجازات قتل عمد در قانون است و مجازات آن چیزی جز قصاص نمی باشد. اما زمانی که مرد برای کشتن همسر خود از واژه فراش استفاده می کند چه تاثیری در حکم قتل وی خواهد داشت؟ آیا هر مردی با هر دلیلی همسر خود را به قتل برساند می تواند اداهای قتل در فراش داشته باشد؟ در ادامه این مقاله مفصلا به این موضوع خواهیم پرداخت.

قتل در فراش چیست؟

قتل در فراش به معنی این است که مرد زن خود را با مردی اجنبی در حال زنا کردن ببیند طبق شرع اسلام و قانون ایران می تواند مرد می تواند زن و مرد همراه زنش را به قتل برساند و این در حالی است که طبق قانون و شرع محکومیتی متوجه وی نمی شود. خود واژه فراش به معنی نزدیکی و مواقعه زن و شوهر است و در این حالت منظور از نزدیکی زن و تمکین وی از مردی نامحرم و ایجاد ارتباط زنا است. بر اساس ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی اگر مردی همسر شرعی و قانونی خود را در حالت نزدیکی و فراش با مرد نامحرم دید این حق به مرد داده می شود تا همسر خود و مرد دیگر را مجروح کند و یا آنها را بکشد. البته اگر برای مرد مسجل بود که همسرش با اختیار نه از زور و اجبار تمکین کرده است که در این حالت موضع کاملا تغییر پیدا می کند. آیا هر مردی که ادعای زنا همسر خود را داشته باشد می تواند از این قاعده بهره مند شود و از مهلکه یا محکومیت خود را خلاص نماید. قانون گذار با پیش بینی چنین حالتی و برای جلوگیری از این حالت شرایطی را برای مرد در نظر گرفته است و مرد با توجه به این شرایط معاف از محکومیت می شود. اما چه زمان مرد معاف از مجازات خواهد شد؟ در قانون شرایطی برای معافیت شوهر از محکومیت در نظر گرفته شده است که در متن زیر مفصلا به آن پرداخته ایم.

شرایط معافیت مجازات برای قتل در فراش

طبق ماده۶۳۰ قانون مجازات های اسلامی در صورتی مرد از قتل زن خود تحت عنوان قتل در فراش معاف می شود که یکی یا چند از شرایط زیر را دارا باشد؛

وجود علقه زوجیت؛ منظور از وجود علاقه زوجیت این است که اگر مردی همسر خود را طلاق رجعی دهد و در مدت عده زن با مرد اجنبی عمل زنا انجام دهد و مرد خود آن عمل را ببیند و زن و مرد فاسق را به قتل برساند معافیت مجازات مرد اعمال خواهد شد. در طلاق رجعی قانون به این صورت است که زن تا سه ماه ( مدت عده) نباید ازدواج کند و یا با مردی رابطه داشته باشد زیرا همسر او تا سه ماه حق دارد که به وی رجوع کند و تا پایان سه ماه هر زمان مرد بخواهد می تواند با زن خود نزدیکی داشته باشد و با او  بدون هیچ تشریفاتی دوباره زندگی کند. منظور از تشریفات نکاح و عقد است و این قانون برای زن یائسه و همسر دوشیزه کاربرد ندارد.

مشاهده عمل فراش توسط خود شوهر؛ زمانی مرد از مجازات معاف خواهد شد که بتواند عمل زنا همسر خود را ثابت کند. در شرع اسلام زمانی مرد حق کشتن همسر خود را دارد که عمل زنا را به چشم خود دیده باشد و زمانی در دادگاه مرد از مجازات معاف می شود که بتواند برای دادگاه عمل زنا همسرش و مرد فاسق را ثابت کند و چون اقرار در لحظه کشتن منتفی است باید چهار مرد عادل شاهد زنا باشند و یا سه مرد عادل و دو زن عادل شاهد عمل فراش زن و مرد شده باشند و در دادگاه شهادت دهند و یا بر اساس ادله موجود برای قاضی مسجل شود که فراش صورت گرفته است و مرد با اسناد و مدارکی این ادعا را اثبات نماید پس در این حالت است که نرد از هر گونه مجازاتی معاف خواهد شد.

ارتکاب جرم در حین مشاهده فراش؛ مردی که زن خود را در حین فراش به قتل می رساند مطابق ماده ۶۳۰ از معافیت مجازاتی برخوردار است. این جمله این مفهوم را به خواننده القا می کند؛ زمانی مرد برای قتل همسر خود مدعی می شود که زن خود را در حال زنا کردن دیده است که در همان حال و در حین مشاهده امر زنا بین همسر خود و مرد اجنبی باید این عمل را مرتکب شود یعنی در همان لحظه آنها را به قتل برساند تا معافیت مجازات برای او در نظر گرفته شود نه اینکه بعد از انجام عمل همسر خود را به قتل برساند. همچنین طبق قانون و شرع اگر مرد به صورت اتفاقی وارد صحنه فراش همسر خود و مرد فاسق شود حق انجام عمل کشتن را دارد اما اگر با خبر شود که همسرش با مردی همخواب می شود یا شده است قانون حق کشتن را به مرد نمی دهد و معافیت مجازات شامل حال وی نمی شود.

علم به تمکین زن؛ زمانی مرد برای ارتکاب جرم قتل فراش مجازات نمی شود که تمکین زن از مرد اجنبی یا فاسق برای مرد مسجل باشد. اگر زن را در حال رضایت و برآورده کردن خواسته های مرد فاسق دید، شوهر زن می تواند هر دو را طبق قانون به قتل برساند و مجازاتی برای وی در نظر گرفته نمی شود. اما اگر زن را در حالت عدم تمکین دید به صورتی که حالت تجاوز داشته باشد می تواند مرد را کشته و از مجازات معاف شود و اگر زن خود را مجروح یا مقتول کند حکم چیز دیگری است.

تمامی موارد فوق شرایطی است که به مرد حق چنین عملی را می دهد اما به نظر می رسد این قانون نوعی تبلیغ برای کشتن و قتل است اما تنها در صورت وجود چنین اتفاقی قانونگذار چنین ماده قانونی را تبیین کرده است روشن است که در اسلام همواره انسان را به بخشش و گذشت تشویق کرده است و از انجام چنین عملی باز داشته است اما در صورت وقوع این امر قانون و شرع اسلام چنین می گوید که گفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×