منع اشتغال زن

منع اشتغال زن (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

منع اشتغال زن

نگاهی به چگونگی منع اشتغال زن

منع اشتغال زن چرا و چگونه به وجود می آید؟، بهتر است قبل از پرداختن به این موضوع که چه عواملی ممکن است باعث به وجود آمدن شرایط منع اشتغال زن شود، در مورد اشتغال زن ها و مسئله علاقه به انتخاب شغل دلخواه و حتی تاثیر پیشرفت تکنولوژی در نوع دیدگاه زنان نیز مطالعه ای داشته باشیم تا با دلایل منع اشتغال زوجه از سوی شوهر بیشتر آشنا شویم.

اشتغال زن

با توجه به این مسئله که امروزه وضعیت نامتعادل مادی و اقتصادی جامعه، اکثر افراد را در مورد تامین معاش زندگی با مشکلات جدید مواجه ساخته است، به همین دلیل اکثر خانم ها برای این که بتوانند مشکلات زندگی و هزینه ها را برطرف سازند و کمک خرجی برای خانواده باشند در جامعه شاغل هستند.

اگر قصد نوشتن لایحه برای منع اشتغال زن دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس گرفته و درخواست نوشتن لایحه خود را بدهید.

بررسی شرایط منع اشتغال زن

طبق قانون، هر فردی می تواند شغلی را که به آن علاقمند است انتخاب کند البته با توجه به این نکته که مخالف اسلام و مصالح حقوقی و عمومی دیگران نباشد. اما زمانی که زنان متاهل قصد اشتغال در جامعه را داشته باشند این قانون نقض می شود و محدودیت قابل توجهی را برای خانم های متاهل به وجود می آورد.

دلایل منع اشتغال زن توسط شوهر

اگر شغل زن مغایرت با حیثیت مرد داشته باشد

در صورتی که اشتغال خانم مغایر با مصالح خانوادگی باشد

چنانچه شغل زوجه مغایرت با حیثیت خود او داشته باشد

پیشرفت تمدن و تکنولوژی و اشتغال زن

قبلا در جامعه رسم به این شکل بود که خانم، به کار خانه داری و نگهداری از بچه ها می پرداخت و شوهر خارج از منزل به کسب و کار و امرار معاش مشغول بود. با پیشرفت تمدن و تکنولوژی رسم و رسوم ها تغییر کردند و اشتغال زن در بیرون از منزل نیز مطرح شد، لازم به یاد آوری می باشد که افکار آزادی خواهانه افراد و ماشینی و صنعتی شدن جوامع بشری بی تاثیر نبود که از نتایج آن می توان به آزادی انسان ها و برابری مردان و زنان در روابط اجتماعی اشاره کرد، همچنین این عوامل باعث گرایش زنان به آموزش و کسب دانش و آشنا شدن با صنعت و تکنولوژی روز دنیا شد و باید گفت موارد بیان شده تاثیر به سزایی در روابط اجتماعی و حقوقی خانم ها در خارج از خانه داشتند.

حقوق زن و شوهر در قانون

از زمان جاری شدن صیغه برای دختری که تا چند ساعت پیش از ازدواج، تصمیم درباره این که سر کار و شغل مورد علاقه اش برود بر عهده و اختیار خودش بود، یا حتی برای خروج از کشور تنها اجازه خودش نیاز بود، حالا دیگر همه این کاره ها باید با کسب اجازه از زوج و شوهر انجام بگیرند هر چند که این اختیارات شوهر نسبت به زن خوشایند نباشد اما حقی است که از طرف قانون به شوهر داده شده است.

طبق ماده 18 قانون مدنی شوهر حق آن را دارد که با تایید دادگاه از اشتغال همسر خود جلوگیری کند. به بیان ساده تر نسبت به هر شغلی که منافی با حیثیت زن یا حیثیت خود شوهر داشته باشد و همچنین مغایر با مصالح خانودگی باشد می تواند قانونی مانع اشتغال زنش شود.

 البته در قانونی که اخیرا به نفع زن در نظر گرفته شده است، مردی که ادعای منافی داشتن شغل همسر خود را با حیثیت و مصالح خانوادگی مطرح می کند می بایست در دادگاه طرح دعوا نموده و تمامی موانعی را که مطرح کرده را اثبات کند، چنانچه پس از احراز صحت ادعاهای می تواند جواز منع اشتغال زن را از دادگاه کسب کند.

  لازم به ذکر است که حق شوهر در مورد منع اشتغال زن جزء اختیارات قانونی او محسوب می شود. اما این اختیار که در واقع آمیخته ای از تکلیف و حق شوهر می باشد تا جایی امکان اعمال دارد که شوهر از حد و حدود مصالح خانوادگی تجاوز نفرماید.

 نکته مهمی که قابل اشاره است در مورد حق اشتغال زن می باشد، چنانچه زن در موقع ازدواج شاغل بوده و مرد از این موضوع آگاهی داشته است، همچنین اشتغال زوجه به طور روشن و صریح در شرط ضمن عقد ثبت شده است، مرد نمی تواند از اشتغال همسر جلوگیری کند مگر مواردی که از لحاظ حیثیت و … در مطالب قبلی بیان شد وجود داشته باشد.

5 عامل مخالفت مردان با اشتغال زنان

-1 قدرت: یکی از دلایل منع اشتغال زن از طرف شوهر، جایگاه و اقتدار او می باشد. اکثر مردان دوست دارند که از قدرت بالایی برخوردار باشند و تکیه گاه و پشتیبان کس دیگری قرار بگیرند، حال اگر زوجه او سر کار برود و دیگر از لحاظ مادی و مالی نیازی به زوج خود نداشته باشد، مطمئنا این موضوع باعث ناراحتی و نارضایتی شوهر نسبت به اشتغال همسر خواهد شد.      

-2 عدم اعتماد: برخی از مردها که معتقدند نباید زن شاغل باشد و خارج از خانه کار کند، ممکن است به همسر خود اعتماد نداشته باشند و به دلیل انحرافاتی که در اجتماع وجود دارد، این تصور را نسبت به زوجه خود داشته باشند که اشتغال بیرون از خانه موجب از بین رفتن حیاء و عفت زن می شود.

-3 تعصبات مردانه: از دلایل دیگری که باعث منع اشتغال زن می شود، این است که برخی از مردها فکر می کنند که وقتی همسرشان سر کار می رود در واقع  به خاطر بی کفایتی شوهر است و این باور سبب می شود که آن ها مانع کار زوجه خود در جامعه شوند و ممکن است این جمله را که شوهران به زنان خود می گویند که ما هنوز از گرسنگی نمردیم تو بروی کار کنی، را شنیده باشید.

-4 اداره و رسیدگی به امور خانه داری: در مواردی دیده شده است که بعضی از زنان با رفتن سر کار و اشتغال در جامعه، مدیریت خانه و خانواده را از یاد می برند و وظیفه اصلی و جایگاه خود را فراموش می کنند، همین مسئله می تواند عامل مهمی در منع اشتغال زن از طرف شوهر باشد.

  -5 ضعف ابراز محبت زن به خانواده: محور اصلی در هر خانواده ای محبت و عواطف آن خانواده است که معمولا این نیاز را زن و مادر خانواده برطرف می کند، اما بعضی از خانم ها با ورود به محیط کار به دلیل کم بودن وقت و خستگی زیاد نمی توانند عواطف مادری و همسری خودشان را ابراز کنند و همین مسئله سبب اختلاف و به هم خوردن سیستم خانواده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×