آزادی مشروط و شرایط آن

ازادی مشروط و شرایط ان (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

آزادی مشروط و شرایط آن

آیا کسی هست که بتواند آنان را ببخشد؟ گاهی اوقات هر انسانی دچار خطا می شود، به بیان بهتر این که همه ما دچار اشتباه کردن می شویم، اما نکته مهم کنار آمدن با این اشتباهات است. اگر در زمان اشتباه کردن بتوانید خودتان را متوقف کنید ، آنگاه هر کدام از اشتباهات درس های بسیاری برای فراگیری خواهند داشت، این قضیه برای همه یکسان نیست، متوقف کردن نفس برای بعضی ها زمانی محقق می شود که در زندان باشند، آنگاه به ارزش آزاد بودن پی می برند، البته می توانند با آگاهی از ازادی مشروط و شرایط ان از مزیت های آن بهره مند شوند. مهم ترین بخش زندگی انسان آزادی اوست. آزاد بودن مانند بال برای پرواز کردن است، البته باید از این بال ها مراقبت کرد تا دچار خُسران نشویم. ازادی مشروط و شرایط ان یک برتری است که به برخی از زندانیان داده خواهد شد.

ازادی مشروط و شرایط ان چیست؟

در مرحله قانون گذاری برای تامل و تفکر کردن زندانیان به اعمال و رفتار ناشایست آنان زندان تعریف شده است، که با توجه به نوع جرم و میزان محکومیت مجرم در قانون مجازات اسلامی و تشخیص دادگاه و قاضی مربوطه مدتی را در زندان خواهند ماند. ازادی مشروط و شرایط ان فرصتی مناسب برای محکومانی است، که هنوز تمام مدت محکومیت خود را طی نکرده اند، اما با عنایت ویژه قانون و اختیارات قانونی برای مسئولین با توجه به رفتار زندانی در ندامتگاه ها و میزان گذشتن تعداد روزهای محکومیت زندانی ، خانواده محکومین می توانند با آگاهی از ازادی مشروط و شرایط ان برای محکوم مرخصی موقتی بگیرند، البته اگر خودتان توانایی این کار را ندارید، می توانید از وکلای خبره بهره جویی کنید. ماده های قانونی مربوط به این موضوع در آخرین تغییر قانون مجازات اسلامی در مواد 58 تا 63 قرار گرفته است، اگر اهل تحقیق و بررسی هستید می توانید راساً به این موضوع بپردازید.

مجرای ازادی مشروط و شرایط ان برای چه کسانی می باشد؟

محکومین به حبس تعزیری می توانند از این ماده استفاده کنند. این قانون با گذشتن میزانی از محکومیت تعیین شده برای زندانیان با رعایت شرایط ویژه آن قابل اجرا است. البته قانون عمومی در این زمینه گذشتن بیش از نصف محکومیت قضایی تعیین شده برای مجرمی می باشد. مجدد تذکر میدهم همین طور که در جمله قبلی قید شد، ملاک برای محاسبه ازادی مشروط و شرایط ان مدت تعیین شده در محکومیت میزان حکم قضایی می باشد، نه میزان تعیین شده در حکم قانونی آن جرم، البته شاید برایتان سوال شود که اگر مجرم مشمول عفو شود، چگونه ازادی مشروط و شرایط ان برایش محاسبه می شود؟ پاسخ این است که : میزان عفو و بخشودگی از مدت قضایی آن کسر می گردد، سپس محاسبه می شود. در صورت مدت دار شدن مجازات نیز امکان استفاده از این آزادی مشروط وجود دارد.

موانع برای استفاده از ازادی مشروط و شرایط ان چیست؟

وجود برخی عوامل موجب می شود تا مجرمین نتوانند از این عنایت ویژه قانونگذار بهره مند شوند، در صورت وجود این عوامل نمی توانید روی آزادی مشروط حساب کنید. برخی از این عوامل عبارتند از :

در صورت تبعیدی بودن و داشتن اقامت اجباری برای محکوم

بازداشت شدن به دلیل عدم پرداخت جزای نقدی یا همان بدل از جزای نقدی

محکومی که مفاد مجازات تکمیلی را رعایت نکرده و به حبس محکوم شده باشد.

اگر مجرم به حداقل محکومیت در جرائم متعلق به مواد مخدر محکوم شده باشد، که البته این حبس بیش از 5 سال باشد.

البته دقت کنید در بحث ازادی مشروط و شرایط ان اگر در حین آزادی مشروط مجرم دچار جرم مجددی شود و به حبس تعزیری دچار شود، آزادی مشروط وی باطل و مدت زمان حکم قبلی و حکم جدید او جمعاً با یکدیگر محاسبه و لازم الاجرا خواهد شد.

بررسی ماده 58 تا 60  قانون مجازات اسلامی درباره ازادی مشروط و شرایط ان

در اولین ماده قانون مجازات اسلامی یعنی 58  بدین گونه استکه : برای مجرمانی که به بیش از 10 سال حبس تعزیری محکوم شده اند، پس از متحمل شدن نیمی از مدت محکومیت و در سایر مجرمین با گذراندن بیش از یک سوم مدت محکومیت با پیشنهاد دادن مسئولین مرتبط قضایی در صورت رعایت موارد و شرایطی می توانند آزادی مشروط داشته باشند. این شرایط عبارتند از :

خوش اخلاق و خوش رفتاری :

محکومین در مدت زمان محبوسیت باید متنبه شده باشند، و بتوانند خوش خلقی خود را در رفتار عملی و زبانی در زندان نشان دهند.

تنبه حقیقی :

رفتار و تفکر محکوم باید به نوعی باشد، که اگر توانست آزادی خود را بدست آورد، دیگر مرتکب جرم جدید نمی شود، یعنی حقیقتاً او متوجه عمل یا اعمال ناشایست خود شده است و خطری برای جامعه محسوب نمی شود.

درصدد جبران باشد :

محکوم اگر دارای شاکی خصوصی باشد، که زیان و خساراتی برای وی بوجود آورده است، با کسب این آزادی مشروط بتواند خسارات وارد کرده را در حد استطاعت خود بپردازد یا در جهت بدست آوردن رضایت او باشد.

 عدم استفاده از این تخفیف قانونی :

محکوم به حبس تعزیری نباید از این عنایت قانونی قبلاً استفاده کرده باشد، اگر استفاده کرده باشد دیگر نمی تواند مجدداً از این مورد استفاده کند.

 این بند ها باید در کمیته شورای زندان بررسی و به تایید رئیس زندان برسد، تا به قاضی گزارش شود در صورتی که شرایط احراز شود، به دادگاه مربوطه ارائه می گردد ، تا اقدامات لازم را مبذول نمایند. دومین ماده برای ازادی مشروط و شرایط ان در ماده 59 قانون مجازات اسلامی به این صورت نوشته شده است که :

دادگاه می تواند بقیه مدت مجازات محکوم را در مدت آزادی مشروط محاسبه کند، البته در هر صورت نباید مدت زمان آزادی کمتر از یکسال و بیشتر از پنج سال باشد، مگر صورتی که میزان محکومیت باقی مانده از جرم کمتر از یک سال باشد ، که در این صورت می شود میزان آزادی مشروط و مدت باقی مانده از میزان محکومیت یکسان شود. در ماده 60  قانون مجازات اسلامی بدین صورت است که :

با توجه به روحیات و شخصیت زندانی باید آنان توجیه و تفهیم شوند، تا از اعمال و رفتار خود دقیقاً مطلع شوند و آثار و تبعات آن رفتار و همچنین عدم اجرای مفاد ملزم به اجرا برای محکومین به چه صورت است. در کل این قانون جز موارد تشویقی برای زندانیان محسوب می شود.

اگر قصد دیدن نمونه لایحه آزادی مشروط را دارید میتوانید آن را در سایت ما ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×