منظور از طول درمان چیست؟

منظور از طول درمان چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

منظور از طول درمان چیست؟

منظور از طول درمان چیست؟

احتمالا برای بسیاری از افرادی که در حوادث مختلف دچار آسیب شده اند، این سؤال مطرح می شود که منظور از طول درمان چیست؟ چرا پزشکی قانونی حکم طول درمان را می دهد؟ در حقیقت طول درمان مدت زمانی است که پزشکی قانونی برای استراحت شخص مراجعه کننده به منظور ترمیم جراحت های وی در نظر می گیرد. هم چنین طول درمان تعیین می کند که فرد ضارب به موجب قانون مستحق حبس و جریمه خواهد بود. در رویه کنونی طول درمان، درمان معیوب و مطلوب صدمات وارد شده به شخص را اثبات می کند. در حقیقت به طور ذاتی تمامی صدمات وارد شده در حوادث، مشمول ارش و دیه خواهند بود. لذا تمامی آسیب های به جا مانده از صدمات، در صورتی که بعد از پایان طول درمان به صورت معیوب درمان شوند، مشمول ارش خواهند شد.

بر همین اساس اگر به دنبال پاسخی روشن به این سؤال هستید که طول درمان چیست؟ و آیا به طول درمان دیه تعلق می گیرد؟ توصیه می کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

منظور از طول درمان چیست؟

گاهی ممکن است این سؤال مطرح شود که منظور از طول درمان چیست؟ در حقیقت در بسیاری از موارد، افراد در تصادفات و یا سایر حوادث دچار آسیب می شوند. بنابراین پزشکی قانونی به منظور تعیین میزان دیه، مدتی را برای سپری شدن طول درمان مشخص می کند. چنانچه صدمات وارد شده به شخص بعد از این مدت رفع گردید، پزشک قانونی اقدام به تعیین میزان دیه فرد می نماید. به عبارت دیگر زمانی که میزان دیه شخص مراجعه کننده مشخص نباشد، محاسبه ارش ضرورت دارد. حال به دلیل این که صدمات وارد شده به شخص در طول زمان بهبود می یابند، لازم است تا اتمام طول درمان صبر نماید. در نهایت بعد از انقضاء این مدت، میزان دیه فرد تعیین می گردد.

چه جراحت هایی به طول درمان نیاز دارند؟

در واقع برای التیام یافتن برخی از جراحت ها لازم است مدتی در نظر گرفته شود و سپس میزان دیه تعیین گردد. در ادامه به آن دسته از جراحت هایی اشاره خواهیم کرد که التیام آن ها نیاز به سپری شدن طول درمان دارد.

1. در صورتی که آسیب وارده به شخص منجر به قطع نخاع گردد. در این موارد پزشکی قانونی حکم به طول درمان خواهد داد.

2. در شرایطی که میزان جراحت در حدی بوده که فرد به کما رفته است. در این موارد صدور حکم طول درمان به جهت این است که آیا فرد فوت می کند و یا به هوش می آید.

3. گاهی یک عضو دچار تغییر ناگهانی شده و شرایط فرد به فوت او منجر می شود.

4. در مواردی که آسیب وارد شده به شخص منجر به پارگی رباط، ضرب دیدگی و شکستگی می شود. در چنین حالتی تا بهبودی شرایط باید صبر پیشه کرد.

5. گاهی میزان دیه به طور دقیق مشخص است، اما دیه عضو ناسالم و عضو سالم متفاوت است. لذا لازم است تا پایان بهبودی صبر کرد که در این شرایط پزشکی قانونی حکم به طول درمان می دهد.

در چه صورتی می توان قبل از اتمام طول درمان، دیه را مشخص نمود؟

در بسیاری از موارد شخص آسیب دیده اصرار بر این دارد که جراحت او بهبود یافته است. در چنین شرایطی پزشکی قانونی از شخص مراجعه کننده می خواهد که تا پایان بهبودی صبر نماید. اما چنانچه فرد عجله داشته باشد؛ پزشکی قانونی از وی می خواهد تعهد دهد که جراحت وارده بهبود یافته است. در نهایت پزشکی قانونی حکم می کند که طول درمان این شخص پایان یافته است. باید خاطر نشان ساخت که این حکم میزان دیه را تعیین و ادامه روند تحقیقات را خاتمه می بخشد.

منظور از طول درمان چیست؟ (1)
منظور از طول درمان چیست؟ (1)

طول درمان چه نقشی در دیه دارد؟ آیا میزان دیه را افزایش خواهد داد؟

در حقیقت به منظور پاسخ به این سؤال که طول درمان چیست؟ می توان گفت که هرگاه حادثه ای به وجود آید و به موجب آن شخصی دچار آسیب شود، این احتمال وجود دارد که پزشک قادر به اعلام نظر نهایی خود در خصوص میزان جراحت وارد شده و امکان پیشرفت آن نباشد. به همین خاطر از مراجعه کننده درخواست می کند که مجددا مراجعه نموده تا زمانی که از عدم پیشرفت جراحت اطمینان حاصل نماید. به بیان ساده تر تا روزی که به فرد اعلام نماید روند درمان او به اتمام رسیده است. در حقیقت مدت زمانی که طول می کشد تا شخص به منظور اعلام نظر نهایی پزشک نزد او برود، طول درمان گفته می شود.

در واقع هدف از معاینه مجدد این است که پزشک دریابد که آیا امکان پیشرفت جراحت وجود دارد یا خیر؟ و این که دوره بهبودی بر میزان دیه تأثیرگذار خواهد بود؟ لازم به ذکر است که طول درمان هیچ تأثیری بر دیه نداشته و مقدار آن به مقدار صدمه وارد شده بستگی دارد. به همین خاطر مدتی که تحت عنوان طول درمان مشخص می شود، تنها به منظور بهبود جراحت وارد شده می باشد.

در حقیقت به منظور پاسخ به این سؤال که آیا طول درمان تأثیری در افزایش دیه دارد باید گفت، در مجموع طول درمان هیچ نقشی در کاهش یا افزایش دیه نخواهد داشت. اما از آن جایی که پرداخت دیه بر اساس نرخ روز محاسبه می شود، لذا طول درمان می تواند موجب افزایش میزان دیه شود. به طور مثال اگر شخصی در سال 1400 دچار جراحت شود، با توجه به روند طول درمان، پرداخت دیه بر اساس معیارهای سال 1401 محاسبه خواهد شد. در حقیقت به تعویق افتادن پرداخت دیه در هر زمان، موجب افزایش میزان آن خواهد شد.

منظور از طول درمان چیست؟ (4)
منظور از طول درمان چیست؟ (4)

پاسخ به برخی سؤالات متداول در خصوص طول درمان

در صورتی که شخص آسیب دیده از شکایت خود صرف نظر نماید، تکلیف چیست؟

دادگاه طی دادخواستی از پزشکی قانونی تقاضا می کند میزان دیه را تعیین نماید تا به موجب آن کیفرخواستی برای متهم پرونده صادر کند. پس از صادر نمودن کیفرخواست و پرداخت دیه از سوی متهم، قرار منع تعقیب متهم از سوی دادگاه صادر می شود. در چنین شرایطی طبق روال معمول، تا زمان مراجعه شاکی، پرونده در بایگانی خواهد ماند.

آیا میزان دیه با توجه به معیارهای روز محاسبه می گردد؟

بله، با توجه به این که میزان دیه پس از بهبودی تعیین می گردد، بنابراین طبق معیارهای روز به شاکی یا فرد آسیب دیده پرداخت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×