معایب دادن حق طلاق به زن

معایب دادن حق طلاق به زن (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

معایب دادن حق طلاق به زن

با افزایش ازدواج و صحبت در مورد شروط ضمن عقد، شاید کلمه حق طلاق به گوشتان خورده باشد. حق طلاق یعنی چه؟ معایب دادن حق طلاق به زن چیست؟ در پاسخ به این پرسش ها به مقدمه مختصری اشاره کرده و سپس تمام ابعاد حق طلاق را بررسی می کنیم. ازدواج از سنت های مهم و مقدس دین اسلام است. مسئله ازدواج و شروع زندگی مشترک به اندازه ای اهمیت دارد که بهتر است طرفین این امر، پیش از عقد نکاح تمام مسائل مهم و شروط ضمن عقد را با یکدیگر مطرح کنند. یکی از این شرط هایی که امروزه نیز مورد توجه بسیاری از خانواده ها قرار گرفته است، اعطای حق طلاق به زن می باشد. این حق با وجود مزایای زیادی که برای زن به همراه خواهد داشت، شامل معایب متعددی نیز می باشد. این موضوع مهم در حقوق خانواده، جنجال های بسیاری را به همراه داشته است چرا که با توجه به قانون، حق طلاق متعلق به مرد می باشد و اعطای این حق به زن، خلاف قاعده خواهد بود. در ادامه مطلب به معایب دادن حق طلاق به زن اشاره می کنیم و نظر عرف و جامعه را نیز در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

وکالت در طلاق

برای برخورداری از حق طلاق، وکالت در طلاق در دو زمان می تواند صورت پذیرد. در حالت اول این امر می تواند در سند ازدواج و به عنوان یکی از شروط ضمن عقد ذکر گردد. بهتر است در این حالت نیز حق طلاق در دفتر اسناد، رسمی شود تا در صورت نیاز به استفاده از آن با مشکل خاصی روبرو نشوید. در حالت دوم نیز این امکان وجود دارد که پس از ازدواج، تصمیم به اعطای وکالت در طلاق گرفته شود. برای تنظیم وکالتنامه طلاق، باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد اما ذکر این نکته نیز الزامی است که در این صورت حق طلاق می تواند به صورت بلاعزل و یا قابل عزل باشد که این موضوع با توجه به توافق زوجین متفاوت خواهد بود. در برخی از موارد شاهد این موضوع هستیم که زوج به شرط بخشش مهریه توسط زوجه، حاضر به اعطای حق طلاق می شود که در این حالت پیشنهاد می کنیم که خانم ها تمام مهریه خود را بذل و بخشش نکنند.

معایب دادن حق طلاق به زن چیست؟

در مورد معایب دادن حق طلاق به زن می توان به این موضوع اشاره کرد که بر اساس دیدگاه برخی از حقوقدانان و روان شناسان، خانم ها روحیه ی لطیف و زودرنجی دارند. به سبب وجود همین موضوع اعطای حق طلاق را به خانم ها صحیح نمی دانند چرا که با وجود حق طلاق و در صورت بروز کوچکترین مشکلی، امکان استفاده از این حق برای زوجه وجود خواهد داشت. با توجه به این دیدگاه سلیقه ای نمی توان درست یا نادرست بودن این موضوع را عنوان کرد چرا که در عمل با وجود همین حق نیز، گرفتن طلاق و پایان دادن به زندگی مشترک با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود.

کاربرد حق طلاق

چنانچه زوج حق طلاق را به زوجه بدهد، به این معنا نیست که حق خود را برای طلاق سلب کرده است بلکه به این معنا می باشد که زوجه را نیز از این حق برخوردار ساخته است. واگذاری این حق مقدور نمی باشد و به همین دلیل از مسئله وکالت در این مورد یاد می کنیم. با توجه به اینکه انتقال حق طلاق در قانون ما وجود ندارد، وکالت حق طلاق در این خصوص معنا خواهد داشت که در حال حاضر نیز به امری شایع تبدیل شده است. در این حالت زوجه به تنهایی و یا به کمک وکیل می تواند اقدام به طلاق توافقی کند. مسئله مهمی که در این مورد وجود دارد این است که وکالت مطلق از وکالت مشروط بهتر خواهد بود چرا که در نوع اول اثبات تحقق شرطی که در سند وکالت ذکر شده است، بر عهده زوجه خواهد بود و سپس می تواند تقاضای طلاق توافقی را مطرح نماید. وجود سه مورد در وکالتنامه لازم می باشد که شامل ذکر حق توکیل به غیر، عدم وجود حق عزل وکیل و ضم وکیل می باشد. وکالت مذکور در حالتی که شخص فوت کند و یا مجنون باشد، باطل خواهد شد. در برخی از منابع اعطای حق طلاق را از جانب سفیه باطل دانسته اند که صحیح نمی باشد چرا که این حق در دسته امور غیر مالی قرار می گیرد و امکان دخل و تصرف در امور غیرمالی توسط سفیه وجود خواهد داشت.

دیدگاه جامعه در مورد اعطای حق طلاق

حق طلاق یک مسئله حقوقی و قدیمی می باشد که همیشه به نفع آقایان بوده است. از آنجایی که قوانین توسط مردان نگارش شده است، تعجبی نخواهد داشت که کفه سنگین ترازو به سمت آنها باشد. خوشبختانه امروزه سطح آگاهی جامعه افزایش یافته است و با توجه به تلاش های افرادی که در زمینه تساوی حقوق زن و مرد فعالیت می کنند، می توان امیدوار بود که در سال های آتی این موضوع تبدیل به موضوعی عادی شود و با اصلاح قوانین این حق برای خانم ها نیز در نظر گرفته شود. از دید عده ای از افراد یکی از بزرگترین معایب دادن حق طلاق به زن قضاوت و دیدگاه های اطرافیان و آشنایان می باشد که با اعطای این حق اقتدار مرد زیر سوال خواهد رفت. اگر از دیدگاه منطقی به موضوع نگاه کنیم، می توان گفت که شخص عاقل و بالغ، با دیدگاه مردم زندگی مناسبی نخواهد داشت و از نظر ما ازدواج با چنین اشخاصی که تابع حرف اطرافیان هستند از پایه و اساس عاقلانه نیست. امروزه آمار دقیقی از بانوانی که موفق به دریافت حق طلاق شده اند، در دست نیست اما با تمام این تفاسیر عده ی زیادی هم در همان جلسات اول آشنایی این مسئله را مطرح کرده و حق طلاق را به دست می آورند. در غالب موارد، شاهد وعده های پوچ برخی از مردان برای اعطای وکالت در طلاق پس از عقد نکاح هستیم لذا توصیه می کنیم که پیش از عقد، تکلیف این موضوع را با توافق مشخص کنید تا در آینده دچار مشکلات و اختلافات احتمالی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×