مجازات کشتن حیوانات

مجازات کشتن حیوانات (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات کشتن حیوانات

مجازات کشتن حیوانات

حیوانات همانند همه ی انسان ها حق زندگی و بقای نسل دارند و وظیفه ی ما انسان ها این است که مراقب آن ها بوده و به حقوق آن ها تعرض نکنیم. متأسفانه بسیاری از انسان های ناآگاه بدون هیچ گونه دلیلی حیوانات بسیاری را کشته و به حقوق آن ها تعرض می کنند. بسیاری از ما فراموش کرده ایم که سلامت انسان و بقای نسل او وابسته به محیط زیست پاک، سالم و گونه های مختلف جانوران است. حیوانات اصلی ترین زیست بوم بر روی کره ی زمین هستند که حقوق آن ها به امری مهم برای مدافعان محیط زیست تبدیل شده است. به طور کلی از اصلی ترین حقوق حیوانات می توان به شرایط روانی و زیستی مناسب، خوراک و آب آشامیدنی سالم و برخورداری از بهداشت و درمان اشاره کرد. بر همین اساس در این مقاله در نظر داریم به مجازات کشتن حیوانات در قانون بپردازیم. با ما همراه باشید.

شرایط قانونی ویژه ی حیوانات و حقوق آن ها در ایران

مطابق با اصل 5 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفظ محیط زیست به وظیفه ای همگانی برای همه ی انسان ها تبدیل شده است. به موجب اصل مذکور، تمامی فعالیت های اقتصادی و غیر اقتصادی که محیط زیست را آلوده نموده و خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته است، ممنوع می باشد. نکته ی حائز اهمیت این است که در قانون مجازات اسلامی به موجب ماده ای کلی به اهمیت حقوق حیوانات اشاره شده است. این ماده در حالتی کلی بر جرایم زیست محیطی نظارت دارد.

• ریختن مواد سمی در آب رودخانه ها و دریاها

• ریختن زباله ها در خیابان و کشتار غیر مجاز و بی رویه ی دام

• آلوده ساختن آب آشامیدنی و توزیع آن

• دفع نمودن فضولات دامی، انسانی و مواد زاید به صورت کاملا غیر بهداشتی

مجازات کشتن حیوانات (1)
مجازات کشتن حیوانات (1)

آشنایی با اعلامیه ی جهانی حقوق حیوانات

اعلامیه ی جهانی حقوق حیوانات در چند ماده به اهمیت حقوق حیوانات اشاره نموده است. در ادامه برخی از مهم ترین مواد مندرج در این اعلامیه را مورد بازبینی قرار خواهیم داد.

ماده ی 1: مهم ترین اصل در حقوق حیوانات این است که بدانید تمامی حیوانات دارای حق حیات بوده و این حق باید مورد احترام واقع شود.

ماده ی 2: هیچ حیوانی نباید مورد برخوردهای نامناسب و اعمال بی رحمانه قرار بگیرد.

ماده ی 3: تمام حیوانات بدون توجه به نوع آن ها اعم از گونه های مختلف جانوری، از حقوق مساوی برای زندگی کردن برخوردار می باشند.

ماده ی 4: هیچ انسانی حق انجام آزمایش های زجر آور چه به صورت روحی و چه جسمی را نخواهد داشت و این عمل تجاوز به حقوق حیوانات می باشد.

ماده ی 5: تمامی مدارس و مراکز تربیتی موظف می باشند که از همان کودکی، دانش آموزان را با حقوق حیوانات آشنا ساخته و آموزش هایی مبتنی بر درک حیوانات و احترام گذاشتن به آن ها را در دستور کار خود قرار دهند.

ماده ی 6: حقوق حیوانات و شرایط قانونی ویژه ی آن ها باید توسط قانون شناخته شده و مشخص گردد.

ماده ی 7: تمام انسان ها باید حقوق حیوانات را شناخته و حیوانات وابسته به انسان نباید تحت هیچ شرایطی کشته و یا ترک شوند.

ماده ی 8: هر تصمیمی که منجر به مرگ حیوانی شده و جنایتی علیه زندگی او باشد، زیر پا گذاشتن حقوق حیوانات به شمار می رود.

ماده ی 9: نابودی و آلوده ساختن زیستگاه حیوانات وحشی و کشتار آن ها، در حکم قتل عام به شمار می رود.

مجازات کشتن حیوانات (2)
مجازات کشتن حیوانات (2)

نگاهی به مجازات کشتن حیوانات در قانون

پیش از پرداختن به مجازات کشتن حیوانات، خوب است بدانید متأسفانه بسیاری از انسان های ناآگاه و بیمار، بی آن که بدانند عمل آن ها جرم بوده، اقدام به کشتن حیوانات بی گناه نموده و از این عمل بسیار خوشنود می شوند. این گونه اعمال علاوه بر این که جرم بوده و مجازات هایی برای آن تعیین شده است، به چرخه ی محیط زیست آسیب وارد می سازد. بر همین اساس قانونگذار به موجب ماده ی 679 قانون مجازات اسلامی، مجازات کشتن حیوانات را این گونه بیان می دارد: هرکس از روی عمد و بدون دلیل اقدام به کشتن، تلف کردن و مسموم نمودن حیوانی حلال گوشت و یا حیواناتی که کشتن آن ها از سوی دولت منع شده، نماید به پرداخت جزای نقدی 15 میلیون ریال تا 25 میلیون ریال و تحمل چهل و پنج روز و دوازده ساعت تا سه ماه حبس محکوم خواهد شد.

باید خاطر نشان ساخت، بعد از صدور حکم حبس توسط قاضی و به موجب قانون کاهش مجازات محکومیت های تعزیری، مرتکب به زندان نرفته و محکوم به پرداخت جزای نقدی روزانه 100 هزار تومان خواهد شد. خوب است بدانید که به موجب ماده ی 680 قانون مجازات اسلامی، هرکس بدون داشتن مجوز قانونی و برخلاف قواعد و مقررات، جانوران وحشی را صید و یا شکار نماید، به تحمل دو تا ده سال حبس محکوم خواهد شد.

پاسخ به برخی سؤالات متداول در خصوص مجازات کشتن حیوانات

پیشتر در خصوص مجازات کشتن حیوانات توضیحاتی را ارائه کردیم. این عمل نزد قانون و اسلام و از نظر فقهای شیعه حرام است. در ادامه به برخی از پرسش و پاسخ های متداول در خصوص مجازات کشتن حیوانات اشاره خواهیم کرد.

• آیا ذبح نمودن حیوان در مقابل چشمان دیگر حیوانات جرم محسوب می شود؟

به موجب ماده ی 37 لایحه ی حمایت از حیوانات، تحمیل انواع آزارهای روانی از جمله ذبح نمودن حیوان در مقابل چشمان دیگر حیوانات، جرم بوده و مرتکب به مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

• آیا مثله کردن حیوانات با مجازات کشتن حیوانات برابر می باشد؟

خیر. در صورتی که شخصی حیوانی را تکه تکه نموده و بدن او را تشریح نماید، به موجب ماده ی 37 لایحه ی مذکور، به حبس درجه ی 7 و یا پرداخت جزای نقدی محکوم می شود.

• حکم کشتن حیوانی از روی قصد و عمد چیست؟ آیا این جرم قابل جبران می باشد؟

در صورت داشتن مالک، باید بهای آن پرداخت گردد. و اگر مالکی نداشته باشد، کشتن بی دلیل حیوانات جایز نمی باشد.

• اگر در روستایی تعدادی سگ به از بین بردن زمین های کشاورزی مشغول باشند، کشتن این حیوانات چه حکمی خواهد داشت؟

با در نظر گرفتن ایجاد مزاحمت، مانعی به همراه ندارد.

• اگر سگی به وسیله ی مالکش تحریک شده و انسانی را به قتل برساند، چه حکمی دارد؟

در صورتی که شخص بر اثر تحریک سگ توسط انسانی دیگر کشته شود و در صورتی که تنها دلیل تحریک سگ، کشتن فرد باشد، مالک سگ به قصاص محکوم می شود. چرا که سگ نقشی همانند آلت قتل داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×