فرق غرامت با خسارت، تعریف خسارت

فرق غرامت با خسارت از منظر قانون (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرق غرامت با خسارت، تعریف خسارت

فرق غرامت با خسارت از منظر قانون

فرق غرامت با خسارت چیست؟ مهمترین شرایط فرق غرامت با خسارت چیست؟ شباهت و فرق غرامت با خسارت چیست؟ فرق غرامت با خسارت چه تاثیری در روند دادرسی دارد؟ فرق غرامت با خسارت بعد از فوت مجرم یا مقصر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری از نظر فرق غرامت با خسارت چیست؟ فرق غرامت با خسارت از نظر بیمه چیست؟ شباهت ها و فرق غرامت با خسارت چیست؟ اصلی ترین نکات در فرق غرامت با خسارت چیست؟

فرق غرامت با خسارت یکی از عمومی ترین سوالاتی است که در جامعه وجود دارد. یکی از علت های این مسئله را می توان استفاده از این دو مفهوم در مسیر بیمه دانست. در کلام ساده تر در قانون بیمه خسارت و غرامت به عنوان دو عنوان و عنصر مهم ذکر شده است. شرکت های بیمه نیز بر اساس نوع بیمه و قراردادی که دارند موظف به پرداخت هر کدام از این موارد هستند. حال سوالی که وجود دارد این است که خسارت و غرامت چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ آیا این مفاهیم از نظر قانون در بخش حقوقی یا کیفری نیز متفاوت است؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در این مقاله قصد پرداختن به آن ها را داریم.

به نظر می رسد بهترین مسیر برای پاسخ به این سوالات و فهم بهتر فرق غرامت با خسارت، شناخت هر کدام از این مفاهیم به صورت جداگانه است. از این رو در ادامه سعی می کنیم به صورت مجزا هر کدام از این موارد را توضیح دهیم. سپس در انتها بر اساس دانش و اطلاعات به دست آمده می توانیم مقایسه ای از منظر قانونی میان این دو مفهوم داشته باشیم. توجه داشته باشیم که دیدگاه ما در این مقاله بر اساس دیدگاه قانون است. از این رو نظر شرکت های بیمه ای ممکن است با تعاریف ارائه شده متفاوت باشد.

فرق غرامت با خسارت، تعریف خسارت

فرق غرامت با خسارت را با شناخت خسارت به عنوان یکی از مهمترین مفاهیم حقوقی و کیفری آغاز می کنیم. اولین مسئله ای که یک وکیل حقوقی یا کیفری به خوبی به آن آشنایی دارد، مسئله ضرر و زیان است. بگذارید کمی عمیق تر به این مسئله نگاه کنیم.

تمام چیزی که شما از قانون می بینید و یا می شناسید و می شنوید همگی بر اساس دو ساختار کلی حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. به طور کلی قانون در بخش حقوقی به چارچوب های هر فرد در اجتماع می پردازد. قانون گذار در این بخش مشخص کرده است که هر فرد در جامعه باید چه چارچوب هایی را رعایت کند و از چه حقوقی برخوردار است. در مقابل یک وکیل کیفری به خوبی می داند که همه چیز در قانون کیفری به مفهوم جرم وابسته است. در واقع در این بخش از قانون جرم تعریف و بر اساس اثبات آن مجازاتی تعیین می شود.

نکته ای که وجود دارد این است که مفهوم خسارت در هر دو این ساختار ها تعریف شده است. خسارت مفهومی است که بر اساس زیان یا ضرر وارده مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به رکن مادی اثبات جرم ( رکن مادی به زیان مادی یا غیر مادی قابل اثبات فعل می پردازد ) می توان گفت که خسارت جزئی از قانون کیفری است و در برخی دعاوی حقوقی که زیانی وارد شده باشد خسارت مورد بررسی قرار می گیرد. اگر بخواهیم ساده تر تعریف کنیم خسارت به نوعی جبران زیان وارد شده است. به طور مثال زمانی که دو خودرو با یک دیگر تصادف می کند، طرف مقصر باید به اندازه زیان وارد شده به طرف دیگر خسارت پرداخت کند. بنابراین خسارت به اندازه زیان تعیین می شود.

فرق غرامت با خسارت، تعریف غرامت

فرق غرامت با خسارت را اگر بخواهیم به صورت کامل درک کنیم، باید تعریف غرامت از منظر قانونی را نیز مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی غرامت نوعی تنبیه و یا مجازات محسوب می شود. البته این تعریفی نیست که در قانون به صورت مستقیم به آن اشاره شده است.

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، غرامت اصولا نوعی ابزار در قانون کیفری محسوب می شود. غرامت از این رو تعیین می شود که فرد نخواهد یا دیگر نتواند خسارتی وارد کند. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم.

در مثال تصادف دو خودرو اگر مشخص شود که طرف مقصر به صورت عمد و با نیت قبلی این اقدام را انجام داده است، این اتفاق به عنوان یک جرم مورد بررسی قرار می گیرد. در این حین علاوه بر این که طرف مقصر باید خسارت وارد شده را پرداخت کند به عنوان مجرم باید تنبیه شود. این تنبیه می تواند تحت عنوان غرامت ( عمدتا به صورت جزای نقدی ) صورت بگیرد. توجه داشته باشید که غرامت لزوما به معنی جزای نقدی نیست. غرامت می تواند یک نوع عمل تنبیهی مانند خدمات اجتماعی و … باشد.

فرق غرامت با خسارت از منظر قانون (1)
فرق غرامت با خسارت از منظر قانون (1)

فرق غرامت با خسارت در قانون

فرق غرامت با خسارت با شناخت هر کدام از این مفاهیم قابل درک تر خواهد بود. همانطور که بیان کردیم خسارت برابر با زیان وارد شده و غرامت نوعی عمل تنبیهی برای زیان وارد شده است. از این رو اگر بخواهیم کمی صریح تر بیان کنیم می توان گفت که خسارت عنصری است که توسط شاکی یا طرف زیان دیده مطالبه می شود و میزان آن کاملا مشخص و برابر خسارت کارشناسی شده است. اما غرامت بر اساس نظر دادگاه یا دادستان تعیین می شود.

در کلام ساده تر برای تعیین غرامت باید نظر و متن قانون را مورد بررسی قرار داد. قانونگذار برای هر کدام از جرایم و زیان های صورت گرفته غرامت های خاصی در نظر گرفته است. از دیگر فرق غرامت با خسارت می توان به این موضوع اشاره کرد که خسارت هم در قانون کیفری و هم در قانون کیفری عنوان شده است اما غرامت مفهومی است که عمدتا در قانون کیفری مورد بررسی قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که خسارت لزوما توسط شاکی مطالبه می شود. حال در این بین شاکی می تواند خصوصی یا عمومی باشد. اما غرامت توسط دادگاه و بر اساس متن قانون تعیین می شود. این ها از مهمترین نکاتی بود که در این خصوص وجود داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×