عرضه اولیه سهام

عرضه اولیه سهام (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

عرضه اولیه سهام

عرضه اولیه سهام چیست؟ این یکی از رایج ‌ترین سوالاتی است که افراد تازه کار در حوزه بورس و خرید و فروش سهام، برایشان ایجاد می ‌شود. به همین دلیل لازم دانستیم محتوایی در باب عرضه اولیه سهام تولید کنیم و به طور شفاف، با زبانی ساده، شما را با این نمونه از سهام پرطرفدار، آشنا کنیم.

آشنایی با سهام اولیه

عرضه اولیه سهام، که ترجمه شده عبارت «Initial Public Offering (IPO)» می باشد؛ سهامی است که برای نخستین بار در بورس برای فروش عرضه می ‌شود. در واقع عرضه های اولیه سهام به معنای عرضه درصد مشخصی از کل سهام یک شرکت برای اولین بار در بازار بورس می باشد. از آنجایی که در بیشتر مواقع خرید سهام اولیه شرکت ‌ها، سودآوری بسیار بالایی دارد؛ به همین دلیل خریداران زیادی به سمت آن جذب می ‌شوند.

شاید پیش خود فکر کنید که شرکت ‌هایی که سهام اولیه خود را برای اولین بار برای فروش می‌ گذارند؛ جز شرکت های نوپا و تازه کار هستند؛ اما بهتر است بدانید که این شرکت ‌ها تازه کار نیستند! بلکه به تازگی، مجوز عرضه اولیه سهام خود را دریافت کرده ‌اند. خوب است بدانید که بعضی از سازمان‌ های دولتی که سال ‌هاست مشغول به فعالیت می باشند؛ هنوز مجوز عرضه اولیه سهام را نگرفته اند و وارد بازار بورس ایران نشده اند.

میزان سهم هر فرد از سهام اولیه چقدر است؟

معمولاً ۵ الی ۱۰ درصد از کل سهام یک شرکت در عرضه اولیه بازار بورس، ارائه می ‌شود و به هر خریدار، سهم مشخصی از آن می ‌رسد. البته سهم هر خریدار ممکن است با هم فرق داشته باشد. علاوه بر این خریداری سهام در عرضه اولیه اصولی دارد؛ به طور همزمان تعداد زیادی سفارش سهام اولیه از سوی خریداران درخواست شده و به سامانه معاملاتی ارسال می ‌شود و از آنجایی که سهم اولیه محدود می باشد؛ در نتیجه بسیاری از افراد شانس خود را برای خرید درصدی از سهام اولیه بسیار کم می ‌شود.

دلیل استقبال از عرضه اولیه سهام چیست؟

همانطور که گفته شد؛ عرضه اولیه سهام، سود آوری می باشد. چرا که شرکت ‌هایی که قصد دارند وارد بازار بورس شوند و سهام خود را به معرض دید وسیعی از خریداران قرار دهند؛ سهام شرکت خود را پایین ‌تر از ارزش اصلی خود برای فروش می ‌گذارند. به طور مثال در صورتی که ارزش هر برگه سهام شرکتی که به تازگی مجوز ورود به بازار بورس، گرفته است، 400 تومان باشد؛ جهت جلب خریداران به خود، سهامش را در قیمت پایین تری، به طور مثال 300 تومان به فروش می ‌رساند. منطقی است که با این کار، از عرضه اولیه سهام، استقبال بالایی می ‌شود و افراد به سود قابل توجهی دست هم پیدا می ‌کنند.

خرید عرضه اولیه سهام در بازار بورس به روش بوک بیلدینگ

امروزه در بازار بورس تهران از روش بوک بیلدینگ جهت خرید عرضه اولیه رونمایی شده است. اصلی‌ ترین مزیت استفاده از روش بوک بیلدینگ برای خرید عرضه اولیه سهام، امکان ثبت سفارش به قیمت‌ های مختلف می باشد. در این روش، با توجه به حداکثر حجم تعیین شده، سفارشات مشخص شده و قیمتی که خریداران وارد می‌ کنند در سامانه معامله ثبت می ‌گردد. در واقع با این روش، تخصص سهام بین خریداران با عدالت انجام می ‌شود.

ساعت عرضه سهام اولیه در روش بوک بیلدینگ

یکی از مهمترین مزیت‌ های اصلی روش بوک بیلدینگ این است که خریداران، قبل از ناظر بازار، می‌ توانند با توجه به تحلیل ‌هایی که انجام داده اند، درخواست خود را ثبت کنند. در گذشته همه خریداران باید در ساعت مشخص، به طور مثال، ۱۲.۳۰ در عرضه اولیه شرکت، حضور پیدا می ‌کردند و در همان زمان سفارش خود در سیستم معاملاتی بورس به ثبت می ‌رساندند. به همین دلیل بسیاری از خریداران از سهام اولیه بی نصیب می ‌ماندند. اما خوشبختانه، امروزه به لطف ورود روش بوک بیلدینگ، این مشکل رفع شده است. افراد با خیال راحت عرضه خود را ثبت نموده و در زمان مشخص عرضه را خریداری می کنند.

در روش بوک بیلدینگ یک بازه مشخص تعیین می ‌شود، به طور مثال ۱۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر باید تمامی افرادی که قصد دارند سفارش خود را برای خرید عرضه اولیه سهام، ثبت کنند؛ در این ساعت حضور پیدا کنند. در نهایت، بسته به تعداد سهامی که شرکت عرضه کننده سهام، در بازار بورس برای معامله عرضه کرده است و تعداد افرادی که سفارش خود را برای خرید سهام اولیه شرکت، ثبت کرده‌ اند، به هر نفر تعدادی سهم اختصاص داده می ‌شود.

نکاتی مهم در مورد خرید عرضه اولیه سهام

از آنجایی که عرضه اولیه سهام یک شرکت خاص، همیشه با استقبال زیادی رو به رو شده است و درخواست کنندگان بسیار زیادی سفارش خرید سهام را ثبت می‌ کنند از این رو، پس اولویت با افرادی خواهد بود که قیمت بالاتری در مزایده بورس قرار دهند تا شانس خود را در خرید سهام اولیه بالاتر ببرند.

علاوه بر این به دلیل بالا بودن ترافیک در وب سایت های کارگزاری بورس، توصیه می‌ شود که از روز قبل، حساب کاربری خود را شارژ کرده باشید تا در روز خرید سهام اولیه، مشکلی ایجاد نشود.

چگونه از زمان عرضه اولیه سهام شرکت ها اطلاع پیدا کنیم

سازمان بورس، عرضه اولیه سهام شرکت ‌ها را دو روز قبل از معامله در سایت بازار بورس تهران اعلام می‌ کند؛ تا خریداران بتوانند مبلغی برای خرید عرضه اولیه سهام را تهیه و حساب کاربری خود را شارژ کنند. در سایت های مربوط به کارگزاری بورس در قسمت اطلاعیه زمان عرضه اولیه اطلاع رسانی می ‌شود.

علاوه بر این هر یک از کارگزاری ‌های بورس، از طریق ایمیل و یا پیامک، به کاربران خود، زمان عرضه سهام اولیه را اعلام می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که سهامداران می ‌توانند از طریق تلگرام و پیج اینستاگرام از اخبار بورس و اطلاع از عرضه اولیه سهام شرکت ها، آگاه شوید.

خرید عرضه اولیه در بازار بورس ایران یکی از بهترین روش هایی است که شما می توانید در مدت زمان کوتاهی به سودهای خوبی دست یابید. ما نیز به شما پیشنهاد می کنیم حتما عرضه اولیه شرکت ها را خریداری نمایید.

مطالب مرتبط:

وکیل برای کلاهبرداری

نوشتن لایحه توسط وکیل

وکیل متخصص امور شرکت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×