طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن چگونه امکان پذیر است؟ طلاق از طرف زن چه شرایطی دارد؟ در چه شرایطی امکان طلاق از طرف زن وجود دارد؟ طلاق از طرف زن چه موارد قانونی دارد؟ برای این که طلاق از طرف زن به نتیجه برسد باید چه کار کرد؟ کارکرد وکیل در خصوص طلاق از طرف زن چیست؟ مهمترین نکاتی که در خصوص طلاق از طرف زن وجود دارد چیست؟ ساده ترین مسیر طلاق از طرف زن کدام است؟ بهترین وکیل در خصوص طلاق از طرف زن کیست؟ برای اثبات طلاق از طرف زن کدام است؟

طلاق از طرف زن یکی از مهمترین مفاهیم در قانون خانواده محسوب می شود. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا حق طلاق با مرد است. یعنی مرد این حق را دارد که از زندگی خارج شود و همسر خود را طلاق دهد. بنابراین قانونا این مرد است که می تواند پروسه طلاق را آغاز کند و نسبت به طلاق همسر خود اقدام کند. اما این حقی نیست که برای زن وجود داشته باشد. در واقع زن نمی تواند در هر موقعیتی نسبت به طلاق اقدام کند. برای پذیرفته شدن طلاق از طرف زن باید دلایل محکمه پسندی وجود داشته باشد. در واقع زن باید ثابت کند که ادامه زندگی با مرد به ضرر او تمام می شود.

به طور کلی قانون زمانی اجازه طلاق از طرف زن را صادر می کند که یکی از شروط 12 گانه عقد نقض شده باشد. به نوعی اگر یکی از این شروط از بین برود این اجازه به زن داده می شود که بتواند از زندگی خارج شود و نسبت به طلاق اقدام کند. نکته بسیار مهم اینجاست که حتی اگر مرد نخواهد این طلاق اتفاق بیافتد دادگاه می تواند او را مجبور به این کار کند و یا با دستور حاکم شرع به صورت وکالتی و غیابی این طلاق صادر می شود. بنابراین بر خلاف تصور قانون چندان هم طرفدار مرد نیست. در واقع قانون به خصوص در بخش خانواده به دنبال حفظ خانواده است. بنابراین تمام قوانین این حوزه که برگرفته از قوانین شرعی و فقهی است عملا بر اساس حفظ خانواده طراحی شده است.

طلاق از طرف زن و نگاهی به ازدواج به عنوان یک قرارداد

طلاق از طرف زن همانطور که گفتیم زمانی امکان پذیر است که یکی از شروط 12 گانه نقض شده باشد. در کلام ساده قانون زمانی طلاق از طرف زن را قبول می کند که یکی از شروط 12 گانه ای که در ادامه می گوییم ایجاد شود. نکته ای که پیش از این باید بدانید این است که اساسا ازدواج در قانون کارکردی برابر با قرارداد  دارد. در واقع ذاتا ازدواج برای قانون به عنوان یک قرارداد محسوب می شود.

قرارداد بدین معنی است که طرفین بر اساس هدفی مشخص با یک دیگر توافقاتی انجام می دهند که بر اساس این توافقات تعهداتی را نسبت به یک دیگر اجرا کنند. هر کدام از انواع قراردادها در جامعه بر اساس همین تعریف طراحی و تدوین شده است. نکته ای که وجود دارد این است که با امضای قرارداد عمل به این تعهدات الزام قانونی دارد. در صورتی که یکی از طرفین یکی از این تعهدات را نادیده بگیرد و یا در اجرای آن کوتاهی کند عملا این امکان را برای فرد مقابل ایجاد می کند که بتواند از طریق قانون حق خود را پیگیری کند.

همچنین موضوعی در مسئله ازدواج وجود دارد. در واقع در ازدواج قراردادی میان طرفین منعقد می شود. در این قرارداد طرفین تعهداتی را نسبت به یکدیگر متقبل می شوند. مرد نیز در طی این قرارداد ازدواج تعهداتی را متقبل می شود. این تعهدات همان شروط 12 گانه ازدواج است. این شروطی است که از سمت قانون مشخص شده است که مرد باید آن ها در زندگی مشترک  خودر رعایت کند. در صورتی که تنها یکی از این شروط نقض شود این حق به طرف مقابل ( زن ) داده می شود که بتواند نسبت به احقاق حق خود و یا خروج از این قرارداد اقدام کند. حال می فهمیم که آن شروط 12 گانه برای طلاق از طرف زن ذاتا چیست و چرا این شروط تعیین شده است.

طلاق از طرف زن (2)
طلاق از طرف زن (2)

طلاق از طرف زن و نگاهی مختصر به شروط 12 گانه

طلاق از طرف زن همانطور که گفتیم زمانی محکمه پسند محسوب می شود که بر اساس یکی از این شروط 12 گانه باشد. در واقع در دادخواست طلاق باید حداقل به یکی از موارد گفته شده در ادامه اشاره شده باشد و بر اساس آن درخواست داده شود. در غیر این صورت طلاق از طرف زن مورد بررسی قرار نمی گیرد. این شروط عبارتند از:

عدم پرداخت نفقه به مدت شش ماه توسط مرد. در واقع نفقه حق زن بر گردن مرد است. اگر مرد بدون دلیل قانع کننده مانند عدم تمکین زن به مدت شش ماه نفقه یا سایر نیازهای قانونی  و اساس زن را تامین نکرده باشد طلاق از طرف زن امکان پذیر خواهد بود.

بد رفتاری یا سوء معاشرت زوج از دیگر شروط 12 گانه محسوب می شود. شرط دیگری که اجازه طلاق از طرف زن را امکان پذیر می کند ابتلای زوج به امراضی صعب العلاج است. همچنین در همین راستا شرط دیگری نیز وجود دارد و آن مبتلا شدن زوج به جنون است. همچنین اگر دادگاه دستوری در خصوص منع اشتغال زوج به شغلی خاص را صادر کرده باشد و همچنان زوج به آن شغل مشغول باشد امکان طلاق از طرف زن ایجاد می شود. همچنین اگر زوج به هر دلیل به حبس بیش از 5 سال محکوم شود این حق برای زوجه فراهم می شود که برای طلاق اقدام نماید. همچنین در صورتی که زوج دارای اعتیاد به مواد مخدر باشد و این اعتیاد به اندازه ای باشد که زندگی خانوادگی وی را به خطر انداخته باشد زن می تواند برای طلاق اقدام کند. در کنار این موارد اگر زوج بدون دلیل موجه خانواده خود را ترک کرده باشد بعد از گذشت شش ماه زن می تواند نسبت به طلاق از او اقدام کند. اگر بعد از 5 سال ازدواج به علت عقیم بودن زوج امکان فرزندآوری وجود نداشته باشد طلاق از طرف زن امکان پذیر خواهد بود. همچنین اگر زوج بدون رضایت زن اقدام به ازدواج مجدد کرده باشد طلاق از طرف زن ایجاد خواهد شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×