مجازات کشتن فرزند توسط پدر

مجازات کشتن فرزند توسط پدر (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات کشتن فرزند توسط پدر

مجازات کشتن فرزند توسط پدر

مجازات کشتن فرزند توسط پدر چیست؟ مجازات کشتن فرزند توسط پدر چگونه تعیین می شود؟ آیا مجازات کشتن فرزند توسط پدر قصاص است؟ چرا مجازات کشتن فرزند توسط پدر قصاص نیست؟ مجازات کشتن فرزند توسط پدر بر اساس چه شرایطی تعیین می شود؟ مهمترین فاکتورهایی که در خصوص مجازات کشتن فرزند توسط پدر وجود دارد چیست؟ مجازات کشتن فرزند توسط پدر از چه شرایط قانونی تبعیت می کند؟ یک وکیل چه کمکی در خصوص مجازات کشتن فرزند توسط پدر می تواند به ما داشته باشد؟ بالاترین مجازات کشتن فرزند توسط پدر چه خواهد بود؟

مجازات کشتن فرزند توسط پدر یکی از بحث برانگیز ترین مفاهیم در قانون ایران محسوب می شود. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که آن چیزی که باعث شده است مجازات کشتن فرزند توسط پدر تبدیل به یکی از چالش برانگیز ترین نکات قانون ایران شود این است که اساسا مجازات این جرم به هیچ عنوان اعدام یا قصاص نیست. در واقع از شرایط قصاص این است که رابطه پدری و فرزندی در میان نباشد و یا قاتل به عنوان جد پدری شناخته نشود. حال سوال اینجاست که چرا مجازات کشتن فرزند توسط پدر قصاص نیست و چه تفاوتی میان این قتل با سایر انواع قتل ها دارد؟ به طور کلی می خواهیم بدانیم اگر مجازات کشتن فرزند توسط پدر قصاص نباشد، چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفت و آیا این مجازات می تواند کافی باشد؟ این مهمترین سوالی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

مجازات کشتن فرزند توسط پدر چیست؟

مجازات کشتن فرزند توسط پدر همانطور که بیان کردیم قصاص نخواهد بود. در واقع هیچگاه پدر یا جد پدری به عنوان قاتل و به جرم قتل فرزند خود قصاص نخواهد شد. از این رو سوال مهمی که پرسیده می شود این است که بنابراین با وجود چنین شرایطی مجازات کشتن فرزند توسط پدر چه خواهد بود؟

اصلی ترین مجازاتی که برای این مسئله در نظر گرفته شده، پرداخت دیه است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس قانون مجازات کشتن فرزند توسط پدر قصاص نمی تواند باشد و قاتل ( به عنوان پدر یا جد پدری ) تنها موظف به پرداخت دیه به وراث و اولیای دم او است. نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که خود قاتل امکان به ارث بردن اموال فرزند مقتول خود و یا بهره مندی از دیه او را ندارد. زیرا قتل فرزند توسط پدر به عنوان موانع ارث شناخته می شود. بنابراین اگر فرزند وارث یا اولیای دمی نداشته باشد دیه باید به بیت المال پرداخت شود. این مهمترین مسئله ای است که در خصوص مجازات کشتن فرزند توسط پدر ایجاد می شود.

نکته ای که باید در خصوص مجازات کشتن فرزند توسط پدر در نظر داشته باشید این است که اساسا این قانون تنها در خصوص رابطه پدر و فرزندی است. در بیان ساده تر اگر قاتل مادر باشد همچنان امکان قصاص او وجود دارد. این تنها پدر است که قصاص نخواهد شد و تنها با پرداخت دیه می تواند آزاد شود. این نکته بسیار مهمی است که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشیم.

مجازات کشتن فرزند توسط پدر در صورت ایجاد رعب و وحشت

مجازات کشتن فرزند توسط پدر زمانی با پرداخت دیه به اتمام می رسد که دادگاه تشخیص داده باشد که اساسا این مسئله باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه یا نا امنی اجتماعی نشده باشد. در واقع قتل در نوع خود بسیار مسئله وحشتناک و رعب انگیزی محسوب می شود. از این رو اگر فردی با کشتن فرزند خود باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شده باشد عملا مجازات دیگری نیز در انتظار او خواهد بود.

در واقع در کنار پرداخت دیه بر اساس قانون این فرد به دلیل ایجاد رعب و وحشت در جامعه به سه تا 10 سال حبس محکوم می شود. اما تشخیص این مسئله بر عهده دادگاه و قاضی است. به طور مثال همان قتل خانوادگی که چند سال گذشته در شهرک اکباتان تهران رخ داد مثال خوبی برای درک این مسئله است. پدر مقتول او را تکه تکه کرده و در سطل زباله انداختند. این کار می تواند مصداق ایجاد رعب و وحشت در جامعه باشد. از این رو وی به چند سال حبس محکوم شد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورتی که فرزند به دستور پدر به قتل برسد و یا پدر در این مسیر شریک و همکاری داشته باشد، این فرد به قصاص محکوم می شود و همچنان پدر وی با پرداخت قصاص و احتمالا تحمل سه تا ده سال حبس می تواند آزاد شود.

مجازات کشتن فرزند توسط پدر (1)
مجازات کشتن فرزند توسط پدر (1)

مجازات کشتن فرزند توسط پدر و چند نکته قانونی

مجازات کشتن فرزند توسط پدر پرداخت دیه است. همانطور که گفتیم در صور عدم وجود ورثه ای دیگر این دیه به بیت المال باید پرداخت شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که اساسا اگر قاتل در این بین شریکی داشته باشد نیمی از دیه باید توسط این شریک پرداخت شود. مسئله دیگری که در این بین وجود دارد و در بالا نیز به آن اشاره کردیم این بود که اساسا داشتن نقش در قتل فرزند  و اثبات آن باعث می شود که پدر یا مادر ( در صورت داشتن نقش در جریان قتل ) از ارث فرزند خود محروم می شوند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی گفته می شود که بهتر است در خصوص این نوع پرونده ها از یک وکیل مجرب و البته با تجربه کمک گرفته شود. نکته ای که وجود دارد این است که اساسا مسیرهای قضایی و به خصوص مسیرهای کیفری بسیار سخت و مبهم است. نداشتن تجربه و دانش کافی در این حوزه می تواند بسیار سخت و سنگین باشد. از این رو بهترین کار ممکن این است که از یک وکیل مجرب در این حوزه استفاده شود. این موضوع در تمامی موارد حقوقی و کیفری الزامی است اما در خصوص مفاهیمی مانند مجازات کشتن فرزند توسط پدر که خود به خود یک مفهوم بسیار پیچیده و چالش برانگیز در قانون محسوب می شود این اهمیت چند برابر می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×