شغل وکالت و راه های ورود به آن

شغل وکالت و راه های ورود به آن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شغل وکالت و راه های ورود به آن

آشنایی با شغل وکالت و راه های ورود به آن

در بین شغل ها و کسب و کارهای مهم هستند شغل هایی که از اهمیت بیشتری نسبت به برخی دیگر از شغل ها برخوردار هستند. قطعا یکی از این شغل ها، شغل وکالت است. این شغل به دلایل مختلف که برخی از آنها را بیان می کنیم، از اهمیت به سزایی در هر جامعه ای برخوردار است.

در شغل وکالت، وکیل به کسی می گویند  که بر اساس عقد وکالت از طرف فرد دیگری که هم می تواند حقیقی باشد و یا حقوقی، موظف به انجام کاری شود. یکی از اهمیت های این شغل خطیر و پر از چالش  این است که فرد وکیل با حق و حقوق افراد سر و کار دارد. و دفاع از حق در واقع یکی از وظایف وکلا است. کسی که این شغل را انتخاب می کند علاوه بر سنجیدن تمام جوانب این شغل باید در راه تحقق عدالت گام بردارد. و این خود وظیفه سنگینی است که شاید از هر شخصی با خصوصیات متفاوت بر نیاید.

شغل وکالت شغل تخصصی و مهمی است که در آن به شخص وکیل وظیفه اجتماعی خطیری محول می شود. این شغل تقریبا در تمام کشورهای جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تا جایی که در بعضی کشورها ورود به این شغل بسیار سخت است و نیازمند دانش بسیار و خصوصیات فردی ویژه ای است. و همین سختگیری برای وارد شدن به این شغل باعث می شود که خیلی از افراد دنبال این شغل نروند و ریسک آن را نپذیرند.

مهارت ها و خصوصیات شخصی وکیل

کسانی که می خواهند شغل وکالت را انتخاب کنند و وارد بازار کار این رشته شوند.، باید یک سری ویژگی و دانش خاصی داشته باشند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

توانایی بسیار زیاد در سخنوری: یک وکیل موفق باید سخنور قابل و خوبی باشد چرا که باید در دادگاه با استفاده از فن سخن از موکل خود دفاع نماید.

توانایی در نوشتن جهت تنظیم دفاعیه

اعتماد به نفس بالا برای دفاع از موکل

یک وکیل باید رازدار باشد: از آنجا که وکلا اطلاعات شخصی و خصوصی بسیاری در رابطه با موکلانشان در اختیار دارند، بنابراین باید رازداران خوبی برای موکل باشند.

جزء نگری و دقت و توجه زیاد: یک وکیل موفق باید ریز بین و با دقت باشد و اجازه ندهد حتی کوچکترین جزئیات و مسائل از قلم بیفتد یا فراموش کند.

توضیح دادن موارد حقوقی و قانونی برای اشخاص غیر متخصص

شجاعت و شهامت

همدلی و همراهی با موکل جهت اطمینان خاطر او

توانایی استدلال و تحلیل اطلاعات مختلف

آشنایی با علوم روانشناسی، اقتصاد، جامعه شناس، فلسفه و انسان شناسی: علم حقوق با این علوم رابطه نزدیک و تنگاتنگی دارد.

استقامت و تحمل در برابر ساعات کاری زیاد و مشکلات کاری

حوزه های کاری شغل وکالت

بخش خصوصی: کسانی که وارد این حوزه می شوند به رسیدگی به امور حقوقی اشخاص حقیقی یا حقوقی می پردازند به عنوان مثال: گواهی انحصار وراثت، حقوق خانواده، آسیب های اجتماعی و….

بخش تجاری: در این حوزه وکیل، در پی رسیدگی و مشاوره جهت امور تجاری مثل قوانین قراردادها و استخدام و خرید و فروش است

و حوزه آخر مشاوره خصوصی نهاد ها، سازمان ها و شرکت های دولتی است.

راه های ورود به شغل وکالت

در واقع در کشور ما یک راه برای ورود به شغل وکالت وجود دارد و آن هم شرکت در آزمون وکالت است که هر ساله توسط مرکز وکلای قوه قضاییه یا کانون وکلای ایران برگزار می شود، است. داوطلبان این آزمون بر اساس قوانین وضع شده و دارا بودن مدرک رشته های مورد تایید که به آنها اشاره خواهیم کرد در آزمون وکالت شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون باید یک دوره کارآموزی تحت نظر یک وکیل پایه یک دادگستری بگذرانند و همچنین در امتحانات اختیار شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند.

شرایط ورود به شغل وکالت

رشته هایی که با داشتن مدرک کارشناسی آنها می توان آزمون وکالت داده و وارد این شغل شد:

کارشناسی رشته حقوق

کارشناسی رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

کارشناسی رشته فقه و حقوق اسلامی(ویژه دانشگاه شهید مطهری)

دارا بودن مدرک حوزوی معادل لیسانس حقوق در صورت پذیرفتن مراجع ذی صلاح

پس از پذیرفته شدن در آزمون وکالت

پس از قبولی در آزمون وکالت کار شما تمام نشده است. شما باید دوره کارآموزی را بگذرانید و همچنین در امتحانت اختیار قبول شوید و در صورت موفقیت پروانه وکالت پایه یک دادگستری به شما اعطا می گردد و به طور رسمی می توانید کار خود را شروع کنید. البته که استثنایی هم در این بین وجود دارد و آن هم اینکه ممکن است افرادی که سابقه کارهای حقوقی و قضایی دارند و در آزمون وکالت شرکت می کنند و پذیرفته می شوند، از گذراندن دوره کارآموزی و امتحانات اختیار معاف شوند.

راه های موفقیت در شغل وکالت و بازار کار این شغل

شغل وکالت، شغلی است که ممکن است همه کسانی که وارد آن می شوند موفق نباشند. موفقیت در این رشته به میزان زیادی بستگی به تسلط، مهارت و دانش وکیل نسبت به کارش دارد. یک وکیل موفق می بایست نسبت به قوانین و مقررات حقوقی تسلط کامل و کافی داشته باشد. نکته بعدی که می تواند در موفقیت یک وکیل در شغل وکالت موثر باشد این است که وکیل به چه میزان در کارش شناخته شده است. معمولا آنها که کارشان خوب است و تجربه هم دارند در بین عوام معروف هستند. همچنین روابط عمومی و اجتماعی بالا و خوب و داشتن جسارت کافی هم می تواند از عوامل موفقیت یک وکیل در شغل وکالت باشد.

بازار کار و میزان درآمد

شغل وکالت می تواند برای برخی از وکلا  بسیار خوب و پردرآمد باشد و برای برخی دیگر اینطور نباشد. د هر حال همانطور که گفتیم میزان موفقیت در این شغل تا حد زیادی به خود وکیل و عملکردش بستگی دارد. بنابراین همانطور که خیلی از وکلا از کارشان راضی هستند و درآمد بسیار خوبی از کارشان دارند، ممکن است خیلی از وکلا هم درآمد خوبی نداشته باشند و کارشان کساد باشد. هرساله کانون وکلای ایران تعرفه ای برای درآمد وکیلان در نظر میگیرد که میزان درآمد یک وکیل به این تعرفه و همچنین به تعداد پرونده هایی که به او ارجاع داده می شود بستگی دارد.

سخن پایانی

در هر حال شما اگر می خواهید  شغل وکالت را برای خود برگزینید باید همه جوانب را خوب بسنجید و بدانید که راه سخت و پر مسئولیتی  را انتخاب کرده اید و در عین حال اگر با دانش باشید و تسلط کافی بر کارتان داشته باشید می توانید درآمد عالی از این شغل داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×