شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرکت مسئولیت محدود

یکی از شرکت هایی که در قانون تجارت از آن نام برده شده است شرکت مسئولیت محدود است. این شرکت برای انجام فعالیت های تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل خواهد شد. شرکا در این نوع از شرکت فقط به اندازه سرمایه و آورده خود به شرکت مسئولیت بدهی شرکت را خواهند داشت. حتما باید در کنار اسم انتخابی شرکت عنوان با مسئولیت محدود ذکر شود و در زمان تاسیس و تشکیل و اعلام آن در آگهی روزنامه کثیر الانتشار به نوع با مسئولیت محدود بودن شرکت اشاره شود.

نکته قابل توجه این است که در نام انتخابی شرکت نباید نام یکی از شرکا به عنوان اسم انتخابی قید شود زیرا در صورت ایجاد ضرر و زیان نام شریک نام برده به عنوان ضامن در مقابل طلبکاران مسئولیت تضامنی خواهد داشت از این حیث مسئولیت شرکا این شرکت با شرکت سهامی عام مشابه است. این شرکت از متداول ترین نوع شرکت های تاسیسی در ایران است و یکی از ویژگی های بارز آن سرمایه شرکت است که مجموع آورده های شرکا می باشد و برخلاف سایر شرکت ها تساوی سهم الشرکه ضرورتی ندارد.

نحوه تشکیل شرکت مسئولیت محدود چگونه است؟

قدم اول برای تشکیل شرکت مسئولیت محدود امضاء رضایت نامه شرکت و قرارداد شرکت توسط شرکا می باشد شرکا باید دارای اهلیت باشند. در اساسنامه شرکت که توسط شرکا تنظیم خواهد شد بایستی موضوع و هدف شرکت قید شود. سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی باید به شرکت آورده و تسلیم شود و در خصوص حداقل سرمایه در قانونی حرفی زده نشده است. حداقل افراد برای تشکیل شرکت دو نفر می باشد. چنانچه بعد از تشکیل شرکت و شروع به فعالیت آن، یک نفر از دو نفر شریک می توانند سهم خود را به شریک دیگر فروخته و این امر سبب انحلال شرکت نمی باشد.

معمولا در زمان تشکیل شرکت مدت زمان فعالیت شرکت قید خواهد شد. برای شرکت مسئولیت محدود چیزی در این رابطه در قانون قید نشده است و معمولا شرکا مدت زمان نا محدود را انتخاب خواهند کرد. نشر اعلامیه تشکیل این شرکت در روزنامه مانند سایر تشکیل شرکت ها الزامی نیست اما تهیه و تنظیم شرکت نامه الزامی است و شرکا باید آن را امضا نمایند. تمامی شرکت های تجاری باید دارای شرکت نامه باشند و مطابق قانون مانند سند رسمی تنظیم و به ثبت برسد. علاوه بر شرکت نامه باید اساسنامه شرکت نیز تنظیم و تهیه شود و در این اساسنامه حق انتخاب و روابط بین شرکا قید شود برای تشکیل شرکت قدم بعدی ثبت آن در اداره ثبت شرکت می باشد.

مدارکی که برای ثبت شرکت لازم است؛ کارت ملی تمامی شرکا و آورندگان سرمایه، فتوکپی شناسنامه آنان، تکمیل فرم تقاضانامه شرکت و امضا آن توسط شرکا، تهیه شرکت نامه در دو برگ و امضای آن، تهیه اساسنامه در دو جلد، صورتجلسه هیئت مدیره و امضای آن توسط تمامی شرکا، تاییدیه هیئت مدیره و اثبات غیر دولتی بودن شرکت، ارائه تصویر اعلامیه روزنامه، گواهی عدم سوپیشینه برای اعضا شرکت و ارائه مجوز در صورت لزوم و در نهایت ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت ها مرحله آخر ثبت می باشد.

خصوصیات شرکت مسئولیت محدود کدام است؟

شرکت مسئولیت محدود دارای خصوصیاتی است که آن را از سایر شرکت های دیگر متمایز خواهد کرد. این خصوصیات به شرح زیر می باشد؛

حداقل شرکا برای تشکیل و‌ ثبت این نوع شرکت دو نفر خواهد بود.

در خصوص داخل سرمایه تشکیل این شرکت در قانون بحث نشده است اما معمولا حداقل سرمایه یک میلیون ریال می باشد.

شرکتی که با این نام و عنوان ثبت خواهد شد که تمامی سرمایه و آورده های غیر نقدی به شرکت تسلیم شده باشد و مدیر عامل شرکت نیز اذعان بر دریافت سرمایه کرده باشد در غیر این صورت تشکیل شرکت امکان پذیر نمی باشد و از ثبت آن از درجه اعتبار ساقط می باشد.

در تهیه شرکت نامه بایستی حتما میزان آورده هر یک از شرکا تعیین و ذکر شود و این مهم ضروری است.

کلیه شرکای این شرکت نسبت به سرمایه خود در شرکت نسبت به افراد ثالث مسئولیت خواهند داشت.

سهم الشرکه قابل انتقال به غیر نمی باشد و نمی توان در قالب اوراق تجاری آن را انتقال داد. مگر اینکه شرکایی که بیشتر از سه ربع سرمایه به آنها تعلق داشته باشد و راضی به انتقال باشند که انتقال سهم الشرکه در این صورت بایستی به شیوه سند رسمی انتقال پیدا نماید.

مدیر این شرکت یک یا چند نفر از شرکا خواهند بود و برای مدت زمان نامحدود مشخص خواهند شد.

معمولا مدیران این شرکت تمامی اختیارات شرکت را بر عهده خواهند داشت. تصمیمات شرکت با رای اکثریت است و اگر رای اکثریت اتخاذ نشد باید دوباره جلسه تصمیم گیری تشکیل شود.

هر یک از شرکا به نسبت سهمی که دارند حق رای خواهند داشت.

نحوه انحلال شرکت مسئولیت محدود چگونه است؟

مطابق ماده ۱۱۴ قانون تجارت عوامل انحلال شرکت مسئولیت محدود به شرح زیر می باشد:

انقضای مدت زمان تشکیل شرکت بر اساس اساسنامه شرکت

در صورت احقاق اهداف تشکیل شرکت و یا اینکه ادامه فعالیت شرکت غیر ممکن شود.

ورشکسته شدن شرکت

چنانچه سهامداران یا آورندگان سرمایه تصمیم به انحلال شرکت را داشته باشند، باید بیش از نصف سرمایه متعلق به آنان باشند.

اگر سرمایه شرکت به نصف یا کمتر رسیده باشد و علت آن ایجاد ضرر و زیان می باشد.

در صورت فوت یکی از شرکا که البته باید این مورد در اساسنامه ذکر شده باشد ‌وگرنه ادامه فعالیت ممانعتی نخواهد داشت.

 مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت

اصل صورتجلسه منحل نمودن شرکت و امضای آن، فتوکپی شناسنامه و کارت ملی مدیر تسویه ( مدیر تسویه کسی است که از سوی هیئت مدیره برای تسویه طلب و بدهی شرکت مسئول خواهد بود و شرکت بعد از تصمیم به منحل شدن در مرحله تسویه قرار خواهد گرفت و باید حتما در روزنامه ها اعلام شود که شرکت درحال تسویه قرار دارد) و ارائه اسناد دال بر دعوت از مجمع عمومی برای تشکیل جلسه فوق العاده و در نهایت انحلال آن و ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها به عنوان قدم نهایی انحلال می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×