شرایط صدور حکم رشد

شرایط صدور حکم رشد (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط صدور حکم رشد

منظور از شرایط صدور حکم رشد الزاماتی است که قانون برای حکم رشد در نظر گرفته است و افراد محجور غیر رشید برای دستیابی به اموال خود و اداره آن لازم است تا اقدام به اخذ چنین حکمی کند. ممکن است در رابطه با این مسئله چنین سوالاتی ذهن خواننده را درگیر کند؛ حکم رشد چیست؟ در چه مواقعی افراد اقدام به اخذ گواهی رشد می کنند؟ چه شرایطی لازم است تا این حکم از مرجع مربوطه صادر شود؟ مرجع صالح برای رسیدگی به این دعاوی کدام است؟ آثار صدور این حکم چه خواهد بود؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به موضوع حکم رشد بپردازیم.

حکم رشد چیست؟

طبق قانون کسانی که به سن رشد نرسیده باشند برای تصرف در امور مالی و غیر مالی خود نیاز به اجازه سرپرست یا ولی و یا قیم خود دارند. عنوان رشد دو مفهوم جداگانه ای را برای افراد مد نظر دارد. رشد جسمی به معنی رسیدن به سن بلوغ و رشد عقلی به معنی به پایان رساندن سن کودکی و رسیدن به سن قانونی است. اشخاص برای تصرف در امور مالی خود نیاز به دریافت گواهی و حکم رشد دارند مثلا شخصی که محجور خوانده شده و سرپرست یا قیم او اموال وی را مدیریت می کنند برای خارج شدن از محجوریت باید درخواست گواهی رشد دهد. افراد صغیر و غیر رشید و مجنون افراد محجور هستند.

پس دانستیم که منظور از دادن حکم رشد خارج شدن افراد از محجوریت است و یا به شکل خاص تر رسیدن به سن بلوغ و یا سن قانونی است که هدف از صدور چنین حکمی که به درخواست افراد است، تصرف در امور مالی خود و در خلال آن دخالت در امور غیر مالی خود می باشد. پس لازم است یادآور شویم که هدف از اخذ حکم رشد از دادگاه تصرف در امور مالی خود است. شاید لازم باشد که در مورد تفاوت حکم رشد را با مفهوم بلوغ گفت و گو شود. در حالت ملی مفهوم رشد با بلوغ متفاوت است. بلوغ به معنی رسیدگی و کمال است و به معنی وضعیتی است که شخص تغییرات جنسیتی بیشتری در بدن او ظاهر می شود البته در این عنوان منظور بلوغ جسمی خواهد بود و بلوغ فکری به معنی رشد شخصیتی و معاشرت شخص است. اما مفهوم رشد به معنی وضعیتی است که شخص در آن توانایی درک بیشتری خواهد داشت ‌خوب و بد را از یکدیگر تشخیص خواهد داد و مفهوم محکم رشد زمانی معنا پیدا می کند که فرد عقل معاش داشته باشد و ارزش بهای هر چیزی را بداند.

نحوه صدور حکم رشد چگونه است؟

زمانی که برای حکم رشد درخواست داده می شود در واقع یک دعوای حقوقی شروع شده است که پس صدور حکم رشد دارای روندی نسبتا طولانی خواهد بود. اینگونه نیست که با مراجعه به پزشک قانونی یا ارائه دادن مدرکی چنین حکمی صادر شود. پس دعوای سن رشد علیه قیم و یا سرپرست خود شخص مدعی اقامه خواهد شد. اگر شخص فاقد قیم و سرپرست باشد این دعوی علیه دادستان اقامه می شود. این دادخواست چون در نهایت مربوط به امور مالی فرد می باشد لازمه پرداخت هزینه دادرسی در دادگاه خانواده خواهد بود. پس بایستی در زمان تنظیم دادخواست هزینه های دادرسی حتما پرداخت شود. مدارک رسیدن به رشد بایستی ارائه شود. چنانچه فرد فاقد شناسنامه یا مدرک هدستی مشخصی باشد مانند افراد بدون سرپرست و یا افرادی که مدعی هستند که شناسنامه آنان کوچک تر یا بزرگ تر از سن واقعی آنها گرفته شده است، می توانند با مراجعه به پزشک و یا جمع آوری استشهاد محلی مدارک خود را برای تنظیم این دادخواست تکمیل نمایند. در صورتی که دادخواست ارائه شود دادستان با بررسی مدارک و الزامات قانونی و همچنین شرایط صدور حکم رشد در نهایت اقدام به صدور حکم خواهد کرد و یا درخواست فرد رد خواهد شد. تماس منظور از شرایط رشد چیست؟ در ادامه این مقاله به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

شرایط صدور حکم رشد کدام است؟

منظور از شرایط صدور حکم رشد مستندات قانونی است که قاضی دادگاه با استناد به آنها به بررسی مدارک ارائه شده توسط خواهان می پردازد. پس واضح و مبرهن است که شرط اصلی صدور این حکم رسیدن شخص به سن رشد است. منظور از شرایط سن رشد رسیدن به سن قانونی ۱۸ سالگی می باشد و در حالتی که فرد از صغیر بودن خارج شود. رسیدن به سن بلوغ برای افراد کفایت نمی کند پس لازم است علاوه بر رسیدن سن بلوغ به سن رشد نیز رسیده باشند. همچنین علاوه بر رسیدن به این سن قانونی افراد بایستی دارای عقل معاش باشند. بدین معنی قاضی دادگاه ممکن است با پرسیدن سوالاتی قدرت فهم و درک شخص را بسنجد. لزوما رسیدن به سن قانونی برای صدور حکم رشد کفایت نمی کند. افرادی که به سن رشد نرسیده اند مجاز به استفاده از ارثی که به آنها رسیده شده نیستند و اجازه خرج یا تصرف آن را ندارند بایستی تا رسیدن به سن قانونی تصرف و اداره اموال وی بر عهده قیم باشد. این سوال ممکن است برای خوانندگان مطرح شود آیا افراد زیر ۱۸ سال می توانند مدعی سن رشد خود شوند؟ افرادی که مدعی توانایی اداره امور مالی خود را دارند و مدعی سن رشد خود می شوند می توانند دادخواست صدور حکم رشد را از دادگاه خواستار شوند.

آثار صدور حکم رشد چیست؟

بدیهی است دادگاه با نظر به مدارک ارائه شده توسط مدعی و مندرجات پرونده و با صدور حکم رشد فرد خواهان یا فرد رشید از تاریخ صدور این حکم به بعد می تواند اداره اموال خود را مدیریت کند. تمامی تصمیمات شخص قیم و سرپرست تا قبل از صدور حکم قابل اتکا خواهد بود پس از صدور حکم تصمیمات قبلی به خود خود باقی است و در آینده قیم وی حق تصمیم گیری در مورد اموال او را نخواهد داشت. چنانچه فرد رشید به تصمیمات قبلی سرپرست یا قیم خود شاکی شود می تواند با دادخواستی خواستار لغو معاملات و یا تصمیمات انجام شده شود. دادگاه نیز با بررسی و شنیدن گفته های قیم مبنی بر دلیل تصمیمات در نهایت رای خود را در این زمینه صادر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×